18.1 C
Athens
Monday, April 29, 2024
More

    Μπαραζ παραιτήσεων στις Ένοπλες Δυνάμεις-Τα drones κοστίζουν ακριβότερα από ένα Rafale ή ένα F-35

    1. «Βγάζει μάτι» το πρόγραμμα για την προμήθεια δύο αμερικανικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών MQ-9 ύψους 400 εκατ. ευρώ. Τα drones κοστίζουν ακριβότερα δηλαδή από ένα Rafale ή ένα F-35.
    2. Όλα τα οπλικά συστήματα που προέρχονται από τη Ρωσία πετιούνται στα σκουπίδια, αν και υπήρχε απόφαση για αναβάθμιση μεγάλου αριθμού ρουκετών. Μετατρέπεται σε «μαύρη τρύπα η «ραχοκοκαλιά» της αεράμυνας ειδικά στα νησιά.
    3. Θα δοθούν ακόμη 34 εκατομμύρια ευρώ για τα παμπάλαια αμερικανικά ελικόπτερα Kiowa, τα οποία μας φόρτωσαν οι ΗΠΑ έναντι 50 εκατ. ευρώ προκειμένου να γλιτώσουν το κόστος καταστροφής τους. Η προμήθεια προέβλεπε να πάρουμε 70, με την ελπίδα να πετάξουν τα 30. Τέσσερα χρόνια μετά είναι ζήτημα να πετάνε 5 Kiowa.
    4. Την ίδια ώρα η αποψίλωση των Ενόπλων Δυνάμεων έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις. Μαζικές παραιτήσεις στελεχών και ταυτόχρονα απροθυμία των νέων να ενταχθούν στο στράτευμα. Και φέτος θέσεις σε Ανώτατες Στρατιωτικές Σχολές έμειναν κενές. Τι συμβαίνει;
    5. Μόνο το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου, αποχώρησαν 43 στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού! 
    6. Η γκάφα (;) του ΥΕΘΑ Νίκου Δένδια να επισυνάψει σε απάντηση του στη Βουλή πίνακες με τα εξοπλιστικά προγράμματα αποκαλύπτει μια σειρά επιλογών για αγορές οπλικών συστημάτων οι οποίες κρίνονται τουλάχιστον συζητήσιμες.

      Κάποιοι τολμούν να τις χαρακτηρίσουν σκανδαλώδεις, επισημαίνοντας ότι η ελληνική οικονομική πραγματικότητα δεν επιτρέπει την απώλεια ούτε ενός ευρώ για αγορές που δεν θα προσθέσουν τίποτα ουσιαστικό στην στρατιωτική-επιχειρησιακή ισχύ της χώρας. Επιπλέον από τους ίδιους πίνακες προκύπτει η πλήρης απαξίωση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, αφού προγράμματα συντήρησης που μπορούν σίγουρα να εκτελεστούν στην Ελλάδα, δίνονται και μάλιστα με απευθείας ανάθεση σε χώρες του εξωτερικού.

      Ακόμη χειρότερα από την ανάγνωση των στοιχείων που περιλαμβάνονται στους πίνακες που κατατέθηκαν στη Βουλή, προκύπτει η υποψία αφοπλισμού της ελληνικής αεράμυνας σε πολύ κρίσιμα σημεία της ελληνικής επικράτειας. Τα ρωσικά συστήματα αεράμυνας που διαθέτει αυτή τη στιγμή η Ελλάδα πάνε στα σκουπίδια χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε πρόβλεψη για την αντικατάσταση τους! Τι θα γίνει στα νησιά που διαθέτουν αυτή τη στιγμή αυτά τα συστήματα αεράμυνας;

    7. Όλα αυτά δεν είναι αυθαίρετες εκτιμήσεις αλλά προκύπτουν αβίαστα από την ανάγνωση των πινάκων που ο κ.Δένδιας έδωσε στη δημοσιότητα:
      • Από τα 43 προγράμματα που περιλαμβάνονται στον Τετραετή Προγραμματισμό Εξοπλιστικών Δαπανών 2023-2026 (ΤΠΕΔ) μόνον 8 θα προχωρήσουν με διαδικασία διαγωνισμού. Σε ένα απ΄ αυτά μάλιστα, υπάρχει αρνητική γνωμοδότηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
      • Όλα τα οπλικά συστήματα που προέρχονται από τη Ρωσία ή το πρώην ανατολικό μπλοκ πετιούνται στα σκουπίδια, αν και υπήρχε απόφαση για αναβάθμιση μεγάλου αριθμού ρουκετών. Αυτό σημαίνει ότι η «ραχοκοκαλιά» της ελληνικής αεράμυνας ειδικά στα νησιά θα μετατραπεί σε «μαύρη τρύπα». Δεν προκύπτει από πουθενά ότι έχει υπάρξει σχεδιασμός για άμεση αντικατάσταση αυτών των συστημάτων.
      • Προβλέπεται να δοθούν ακόμη 34 εκατομμύρια ευρώ για τα παμπάλαια αμερικανικά ελικόπτερα Kiowa, τα οποία μας φόρτωσαν οι ΗΠΑ. Τα ελικόπτερα είχαν αποσυρθεί και οι Αμερικανοί προκειμένου να γλιτώσουν το κόστος καταστροφής τους, τα «έσπρωξαν» στην Ελλάδα έναντι 50 εκατομμυρίων. Η προμήθεια προέβλεπε να πάρουμε 70 ελικόπτερα με την ελπίδα να πετάξουν τα 30. Τα υπόλοιπα θα τα χρησιμοποιούσαμε ως ανταλλακτικά. Μόνο που τέσσερα χρόνια μετά είναι ζήτημα να πετάνε 5 Kiowa. Το θέμα είχε θέσει από το 2021, με ένταση στη Βουλή ο πρώην ΥΦΕΘΑ της ΝΔ Γιάννης Λαμπρόπουλος, ο οποίος ρωτούσε γιατί πήραμε τα ελικόπτερα και γιατί επιμένουμε να σπαταλάμε εκατομμύρια για την έτσι κι αλλιώς δύσκολη συντήρηση τους. Απάντηση δεν πήρε και τώρα βλέπουμε στους πίνακες του ΥΕΘΑ, την πρόβλεψη των 34 εκατομμυρίων για τη συντήρηση αριθμού ελικοπτέρων Kiowa. Πόσα ελικόπτερα μπορούν να «αναστηθούν» με αυτά τα λεφτά είναι άγνωστο, πάντως οι προβλέψεις λένε ότι για να πετάξουν τα 30 που υπολογίζαμε θα πρέπει να ξεπεράσουμε τα 350 εκατομμύρια ευρώ!
      • Το πρόγραμμα που «βγάζει μάτι» όμως, είναι αυτό για την προμήθεια δύο αμερικανικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών MQ-9 από τις ΗΠΑ. Κόστος; Κοντά στα 400 εκατομμύρια. Για την ακρίβεια 387.818.178. Σύμφωνα με όσα μας έχουν πει ένα F-35 κοστίζει πλέον κάτω από 100 εκατομμύρια, συνεπώς ποια η δικαιολογία για το υπέρογκο κόστος των δύο MQ-9 από τις ΗΠΑ; Και μάλιστα όταν είναι γνωστό ότι τα MQ-9 θα πετούν μόνο με χρήση δορυφορικών επικοινωνιών με Αμερικανικό δορυφόρο, άρα οι πτήσεις τους και τα δεδομένα που θα συλλέγουν θα είναι πλήρως ελεγχόμενα.

      Επιπλέον αποφεύγουν να απαντήσουν από το ΥΠΕΘΑ αν οι ΗΠΑ θα μας αποδεσμεύσουν όπλα για το MQ-9 και αν θα μας παραδώσουν εξοπλισμό συλλογής και επεξεργασίας ηλεκτρομαγνητικών εκπομπών (COMINT/ELINT). Η απάντηση που δίνουν πηγές που γνωρίζουν είναι και στα δύο αρνητική.

    8. Υπενθυμίζουμε ότι η Ελλάδα υποτίθεται ότι προχωρά δύο προγράμματα για την κατασκευή UAVs. Προχωρούν άραγε; Είχαμε θέσει μια σειρά ερωτημάτων για την «πρόοδο» τους…
      • Περίεργη τουλάχιστον η επιμονή να πληρώσουμε 291.186.704 ευρώ για μεταχειρισμένα αμφίβια οχήματα AAV-7, τα οποία οι Αμερικανοί απέσυραν μετά από πολύνεκρο δυστύχημα. Εκτός αυτού τα συγκεκριμένα αμφίβια χωράνε με το ζόρι στα ελληνικά αρματαγωγά και είναι πολύ βαριά για να τα αντέξουν οι καταπέλτες τους! Σε αυτές τις ενστάσεις, Αξιωματικοί των Ειδικών Δυνάμεων προσθέτουν και το γεγονός ότι είναι εδώ και πολλές δεκαετίες ξεπερασμένο το σενάριο ότι αρματαγωγά σε περίοδο επιχειρήσεων θα κατορθώσουν να διασχίσουν το Αιγαίο, να φθάσουν ανοιχτά των ακτών νησιών και να «ρίξουν» στη θάλασσα αμφίβια οχήματα. Αυτά είναι κατανοητά ακόμη και σε μη στρατιωτικούς και γι΄  αυτό η επιμονή να πληρώσουμε κοντά στα 300 εκατομμύρια δολάρια είναι περίεργη.
      • Προς τι η πρόβλεψη για τη δαπάνη 26 εκατομμυρίων για εκπαιδευτικά αεροσκάφη T-6, όταν έχει υπογραφεί και «τρέχει» η σύμβαση ύψους 2 δισ. ευρώ με τους Ισραηλινούς, στους οποίους δώσαμε το αεροδρόμιο της Καλαμάτας για να μας φτιάξουν Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης.
      • Υπάρχουν πολλά ακόμη ζητήματα που πρέπει να απαντηθούν, καθώς κατά παράβαση νόμων και ευρωπαϊκών οδηγιών, οι μισές από τις προμήθειες του 2019-22 και η πλειοψηφία αυτών που προγραμματίζονται είναι διακρατικές -πάντα πιο ακριβές- και από τα υπόλοιπα προγράμματα η συντριπτική πλειοψηφία είναι απευθείας αναθέσεις ή γίνονται με την «εφεύρεση» της νομοθετικής πρωτοβουλίας.

       

      • Δεν περνά απαρατήρητο ότι δεν γίνεται η παραμικρή αναφορά στο πολυδιαφημισμένο F-35. Αν η Ελλάδα προχωρήσει σε υπογραφή συμφωνίας, θα πρέπει να πληρώνει 350 εκατομμύρια το χρόνο και μάλλον τα χρήματα δεν υπάρχουν. Επιπλέον φαίνεται ότι στην παρούσα φάση ούτε οι ΗΠΑ αλλά ούτε και η ελληνική κυβέρνηση θέλουν να «ερεθίσουν» την Τουρκία.
      • Η απαξίωση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας που λογικά θα έπρεπε να επωφελείται από τα εξοπλιστικά προγράμματα, προκύπτει και από την απόφαση να μεταφερθούν για συντήρηση στο…Ισραήλ, ελληνικά C-130. Γιατί δεν κάνει τις συντηρήσεις η ΕΑΒ;

      Συμπέρασμα: τα περισσότερα εξοπλιστικά προγράμματα είναι κομμένα και ραμμένα για τους προμηθευτές μας. Τα επιχειρησιακά οφέλη πολλών και πανάκριβων οπλικών συστημάτων τίθενται προς αμφισβήτηση και όλα δείχνουν ότι πάμε ξανά σε έναν εξοπλιστικό «αχταρμά» που ελάχιστα θα προσφέρει στις Ένοπλες Δυνάμεις.

      Τελευταίο στον κατάλογο των ερωτημάτων και των ενστάσεων για την λογική του παραλόγου στους εξοπλισμούς είναι η μεγάλη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση αναβάθμισης του Στόλου. Ακόμη κι όσοι ασχολούνται από …χόμπι με τις Ένοπλες Δυνάμεις, γνωρίζουν ότι το μεγάλο πρόβλημα τους είναι ο γηρασμένος Στόλος τους. Η απόφαση για την απόκτηση των Belharra δημιούργησε ελπίδες ότι το πρόβλημα έχει γίνει κατανοητό, αλλά το σχέδιο ενίσχυσης του Στόλου έχει «παγώσει». Ίσως επειδή στο Πολεμικό Ναυτικό θα έχουν σύντομα κι άλλα προβλήματα να αντιμετωπίσουν. Ένα από αυτά είναι να βρουν πληρώματα!

      Ο αφοπλισμός του σημαντικότερου όπλου μας

      Μεταξύ σοβαρού κι αστείου στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού λένε μεταξύ τους ότι «θα δυσκολευτούμε να βρούμε πληρώματα ακόμη και για τις φρεγάτες Belharra»! Δεν είναι αστείο… Μόνο το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου, 43 στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού αποχώρησαν.

    Οι παραιτήσεις δεν αφορούν μόνο στο Πολεμικό Ναυτικό, αλλά σε αυτό «φαίνονται» και «πονάνε» περισσότερο. Η αποψίλωση του Στόλου είναι συγκλονιστική. Το πρόβλημα αφορά σε όλες τις Ένοπλες Δυνάμεις και σε αυτό προστίθεται κι ένας ακόμη θανάσιμος κίνδυνος. Όλο και λιγότεροι νέοι επιλέγουν τις στρατιωτικές σχολές κάθε χρόνο στις Πανελλήνιες Εξετάσεις. Τα τελευταία χρόνια οι κενές θέσεις σε σχολές όπως η Ευελπίδων πληθαίνουν. Οι χαμηλοί μισθοί των στρατιωτικών φαίνεται ότι απωθούν τις νέες και τους νέους από την επιλογή της καριέρας στο στράτευμα.

    Δημήτρης Μεθενίτης -Ανθυποπλοίαρχος

    Ενδεικτική είναι η κατάρρευση των βάσεων στις στρατιωτικές σχολές. Φέτος τη μεγαλύτερη πτώση στη βάση εισαγωγής σημείωσε η σχολή Ευελπίδων (ΣΣΕ-Όπλα), με διαφορά 1.805 μορίων σε σχέση με πέρυσι (14.025 το 2022, 12.220 το 2023). Ακολουθούν η Σχολή Ναυτικών Δοκίμων (ΣΔΝ-Μάχιμοι), με διαφορά 1.781 μορίων (14.525 το 2022, 12.744 το 2023).

    Αριστείδης Κασιδόπουλος– Αντιπρόεδρος Πανελλήνιου Σωματείου Ελλήνων Στρατιωτικών

    Δεν είναι υπερβολή. Το σημαντικότερο πρόβλημα που αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζουν οι Ένοπλες Δυνάμεις δεν έχει να κάνει με τον εξοπλισμό τους, αλλά με το έμψυχο δυναμικό τους. Το μπαράζ παραιτήσεων δεν φαίνεται ότι θα σταματήσει.

     

    Πηγή: Data Journalism (Militaire)

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα