24.9 C
Athens
Wednesday, May 8, 2024
More

    Μουδιασμένοι οι έμποροι λιανικής-Από τα υπερκέρδη στη συρρίκνωση

    Η συρρίκνωση των περιθωρίων κέρδους, η ενίσχυση του ανταγωνισμού, ο πληθωρισμός και οι περιορισμοί λόγω των μέτρων της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας κάνει τους εμπόρους λιανικής να μουδιάζουν..

    Είναι γνωστό ότι η Ελλάδα διαθέτει ένα από τα πυκνότερα δίκτυα σούπερ μάρκετ στον κόσμο, κάτι που συνεπάγεται έντονο ανταγωνισμό και υψηλά κόστη για τις επιχειρήσεις, που βλέπουν τα περιθώρια κέρδους τους να συρρικνώνονται δυσανάλογα με τα περιθώρια κέρδους ομοειδών εταιρειών στην Ευρώπη.

    Με βάση δημοσιευμένα στοιχεία το 2022, το καθαρό περιθώριο κέρδους υποχώρησε σε 1,5% για τις 10 μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και πιέστηκε περαιτέρω το 2023.

    Αν και υπάρχουν στην αγορά μικρότερα δίκτυα, που απολαμβάνουν υψηλότερες αποδόσεις, και αυτά κινούνται με μειωμένα περιθώρια κέρδους συγκριτικά με 4-5 χρόνια πριν, ενώ το πρόβλημα θεωρείται γενικευμένο στην αγορά.

    Επιπλέον, πάνω από το 70%-80% της αγοράς ελέγχεται από 7 αλυσίδες, με το υπόλοιπο να υπερτερεί σε σημεία πώλησης, αλλά να υστερεί σε αξία. Αυτά τα χαρακτηριστικά συνιστούν πίεση για συμμαχίες, συνεργασίες ομίλων αγορών και άλλα deals.

    Ας σημειωθεί επίσης ότι οι πωλήσεις μετά την εορταστική αγορά και ειδικά τις πρώτες εβδομάδες του Φεβρουαρίου δεν δίνουν αισιόδοξα μηνύματα, ένα κοινό πρόβλημα τόσο για μεγάλες αλυσίδες όσο και για μικρά μεμονωμένα σούπερ μάρκετ.

    Την ίδια ώρα η μάχη μεριδίων κλιμακώνεται από τους μεγάλους παίκτες της αγοράς είτε είναι αλυσίδες που έχασαν μερίδιο εν μέσω των πρόσφατων κρίσεων, όπως ο ΑΒ, τα My Market, είτε κέρδισαν, όπως Σκλαβενίτης, Μασούτης, Lidl, ενώ οι μικρότεροι παίκτες προωθούν συμμαχίες για να διαχειριστούν τις προκλήσεις.

    Είναι ενδεικτικό ότι οι όμιλοι αγορών ΕΛΕΤΑ και Αστέρας προχώρησαν σε στρατηγική συνεργασία.

    Από την πλευρά του ο ΕΛΟΜΑΣ, που έχει αποδυναμωθεί τα τελευταία χρόνια (μετά τις αποχωρήσεις ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, Bazaar και SYNKA Χανίων), επιχειρεί να προσελκύσει νέα μέλη, κυρίως όμως περιφερειακούς παίκτες.

    Διατήρησε έτσι την πρωτοκαθεδρία στη συγκεκριμένη αγορά, που μετά την απορρόφηση του ομίλου CRM Αριάδνη από την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός είχε περιοριστεί σε λιγότερους παίκτες, με τη συμμετοχή επιπλέον των ομίλων Ασπίδα και Mesis Group.

    Σημειώνεται ότι η διαπραγμάτευση των όρων συνεργασίας με τους προμηθευτές στους ομίλους αγορών γίνεται συνήθως κεντρικά από τον όμιλο και όχι από κάθε σούπερ μάρκετ-μέλος χωριστά.

    Επίσης, κατ’ ουσίαν οι όμιλοι αγορών δεν έχουν ανταγωνισμό μεταξύ τους, αντιπροσωπεύοντας κοινά συμφέροντα, αυτά των μικρών επιχειρήσεων, αλλά και ένα μερίδιο αγοράς που αποτελεί δέλεαρ για τις μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες βρίσκονται σε διαρκή διερεύνηση δυνητικών εξαγορών.

    Σημειώνεται επίσης ότι μικρές αλυσίδες και μεμονωμένα σούπερ μάρκετ δεν έχουν απευθείας επαφή με τους μεγάλους προμηθευτές και συνήθως ψωνίζουν από cash & carry.

    Για τον τζίρο αυτών των επιχειρήσεων, που εκτιμάται από στελέχη της αγοράς σε περίπου 4,5-5 δισ. ευρώ, όσο περίπου ο τζίρος του μεγάλου παίκτη (Σκλαβενίτης), ερίζουν οι μεγάλες αλυσίδες, εξ ου και οι εξαγορές μικρών δικτύων, αλλά και οι επενδύσεις επέκτασής τους με καταστήματα και μοντέλα convenience stores σε επαρχιακές πόλεις και νησιά.

    Έτσι, η τάση στο επόμενο διάστημα θα είναι περαιτέρω συνενώσεις των μικρών επιχειρήσεων, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τον ισχυρό ανταγωνισμό, αλλά και κινήσεις στα υψηλά κλιμάκια της κατάταξης, δεδομένου ότι η αγορά είναι υπερκορεσμένη. Οι τελευταίες, που αφορούν τους μεγάλους παίκτες, θα είναι και αυτές που θα αλλάξουν τον χάρτη του οργανωμένου λιανεμπορίου.

    Προς αυτήν την κατεύθυνση δείχνουν και τα μεγάλα deals των τελευταίων ετών στον χώρο της βιομηχανίας και των προμηθευτών, με ενδεικτικές τις κινήσεις του CVC και επιχειρηματιών όπως ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, μετά την πώληση της Chipita, που χτίζει όμιλο τροφίμων υπό την ομπρέλα της Bespoke, συγκεντρώνοντας σήματα όπως Αμβροσία, Νίκας, Αλλαντικά Μακεδονίας, Ελληνικοί Χυμοί, ΙΟΝ κ.λπ.

    Ανάλογες κινήσεις συγκέντρωσης θα πρέπει να αναμένονται και στο λιανεμπόριο.

     

     

     

     

     

     

    Πηγή:powergame

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα