Η βελτίωση των πραγματικών μισθών και οι αυξανόμενες ροές ξένων ταξιδιωτών θα κρατήσουν όρθια την οικονομία της ευρωζώνης αυτό το καλοκαίρι, όπως σημειώνει η Moody’s Analytics σε νέα ανάλυσή της
“Με την ευρωπαϊκή μεταποιητική παραγωγή να είναι τόσο αδύναμη, θα μπορέσει η τουριστική βιομηχανία να βγάλει την οικονομία από τα ταραγμένα νερά αυτό το καλοκαίρι;”, αναρωτιέται ο οίκος. Όπως επισημαίνει, ο τουρισμός παρέχει μια θεμελιώδη πηγή εισοδήματος στη ζώνη του ευρώ και οι δαπάνες για ξενοδοχεία και εστιατόρια αντιστοιχούσαν στο 4,4% του ονομαστικού ΑΕΠ το 2023, παραμένοντας ουσιαστικά αμετάβλητες την τελευταία δεκαετία. Ωστόσο, το μερίδιο του κλάδου φαίνεται ότι θα αυξηθεί φέτος, τη στιγμή που άλλοι κλάδοι της οικονομίας δυσκολεύονται.
Οι πρώτοι μήνες του έτους παρουσίασαν μια πολλά υποσχόμενη τάση, με αύξηση 6,5% στον αριθμό των διανυκτερεύσεων σε τουριστικά καταλύματα το πρώτο τρίμηνο σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι και 5,7% υψηλότερη από το 2019.
Αυτή η συνεχιζόμενη άνοδος θα υποστηριχθεί από διάφορους παράγοντες που είναι πιθανό να διατηρηθούν και ακόμη και να επιταχύνουν τη δυναμική τους καλοκαιρινούς μήνες, επισημαίνει η Moody’s Analytics.
Ένας από τους κύριους “μοχλούς” της επιτυχίας της τουριστικής βιομηχανίας είναι η αυξανόμενη εισροή ξένων ταξιδιωτών, όπως σημειώνει. Οι τουρίστες είναι πιο πρόθυμοι να δεσμευτούν να ταξιδέψουν τώρα που υπάρχει μεγαλύτερη διαθεσιμότητα απευθείας πτήσεων από παγκόσμια πληθυσμιακά κέντρα και βραχυπρόθεσμη πτώση της πραγματικής συναλλαγματικής ισοτιμίας του ευρώ.
Αυτή η αύξηση των ξένων ταξιδιωτών όχι μόνο ενισχύει τις άμεσες ροές εσόδων από τον τουρισμό, αλλά θα τονώσει επίσης τις τοπικές οικονομίες μέσω δευτερογενών δαπανών για πολιτιστικές εμπειρίες καθώς και για φαγητό, ψώνια και ψυχαγωγία.
Οι ειδικές εκδηλώσεις χρησιμεύουν ως μαγνήτες που προσελκύουν επισκέπτες από όλο τον κόσμο. Οι επερχόμενοι Ολυμπιακοί Αγώνες στο Παρίσι θα προσελκύσουν σημαντικό αριθμό επισκεπτών και τα… πορτοφόλια τους, όχι μόνο στο Παρίσι αλλά και στις γύρω περιοχές και σε άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες λειτουργούν επίσης ως καταλύτης για βελτιώσεις υποδομών και έργα αστικής ανάπλασης. Ενισχύοντας τη συνολική ελκυστικότητα και προσβασιμότητα της πόλης υποδοχής και των περιχώρων της, οι ειδικές εκδηλώσεις μπορούν και συχνά συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη του κλάδου του τουρισμού, τονίζει η Moody’s.
Ο οίκος αναφέρει και το παράδειγμα του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου της UEFA, το Euro 2024, το οποίο αποφέρει οφέλη για την ταλαιπωρημένη γερμανική τουριστική βιομηχανία. Η Γερμανία είναι μια από τις χώρες στις οποίες οι τουριστικές ροές δεν έχουν ανακάμψει στα προ πανδημίας επίπεδα. Έως σήμερα, τόσο οι αφίξεις όσο και οι διανυκτερεύσεις σε γερμανικά καταλύματα μειώνονται σε σύγκριση με το 2019. Επιπλέον, η Γερμανία αντιπροσωπεύει σχεδόν το σύνολο της απώλειας θέσεων εργασίας στο σύνολο της απασχόλησης στα καταλύματα σε ολόκληρη την ΕΕ από το 2019. Οι περισσότερες άλλες οικονομίες έχουν ανακάμψει πλήρως ή έχουν ξεπεράσει τα επίπεδα απασχόλησης πριν από την πανδημία.
Οι εγχώριοι τουρίστες θα κάνουν τη διαφορά
Αφού “χτυπήθηκαν” από το… σφίξιμο της ζώνης λόγω του πληθωρισμού, οι εγχώριοι καταναλωτές θα διαδραματίσουν μεγαλύτερο ρόλο στην επιτυχία της τουριστικής βιομηχανίας φέτος, όπως τονίζει η Moody’s. Οι αγορές εργασίας σε ολόκληρη την ΕΕ επέδειξαν ισχυρή ανθεκτικότητα στην αδύναμη οικονομική δραστηριότητα, με το ποσοστό ανεργίας να αγγίζει ιστορικό χαμηλό 6,4% τον Απρίλιο. Επιπλέον, η σταδιακή αύξηση των πραγματικών μισθών σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες -κατά μέσο όρο 3,2% ετησίως στη ζώνη του ευρώ φέτος- θα δώσει τη δυνατότητα σε περισσότερα άτομα και οικογένειες να δαπανήσουν σε δραστηριότητες αναψυχής, συμπεριλαμβανομένων των ταξιδιών.
Και με περισσότερους εργαζόμενους που έχουν περισσότερο διαθέσιμο εισόδημα, η τάση για εγχώρια και ενδο-ευρωπαϊκά ταξίδια θα ενισχύσει τη ζήτηση για υπηρεσίες που σχετίζονται με τον τουρισμό, όπως σημειώνει ο οίκος.
Επιπλέον, αναφέρει, το κλίμα στον κλάδο παραμένει ισχυρό. Ο δείκτης οικονομικού κλίματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Ιούνιο έδειξε ότι οι εταιρείες ταξιδίων είχαν σημαντικά μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση από τη μέση επιχείρηση παροχής υπηρεσιών. Ταυτόχρονα, η εμπιστοσύνη μεταξύ των παρόχων υπηρεσιών διαμονής ανέκαμψε μετά την πρόσφατη χαλάρωση. Αυτά τα σημεία δεδομένων δίνουν μια αισιόδοξη εικόνα. Οι επιχειρήσεις ανυπομονούν σαφώς για αυτό το καλοκαίρι, με μεγαλύτερη ζήτηση, απασχόληση και προσδοκίες τιμών.
Όπως καταλήγει η Moody’s, οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές για τον ευρωπαϊκό τουρισμό είναι θετικές και η συμβολή του κλάδου είναι βασική στις προσδοκίες της για την αύξηση του ΑΕΠ της ευρωζώνης κατά 0,3%-0,4% σε τριμηνιαία βάση έως το τέλος του έτους. Η αύξηση του πραγματικού εισοδήματος στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες θα υποστηρίξει τον εγχώριο και τον ενδοευρωπαϊκό τουρισμό, ενώ οι ξένοι ταξιδιώτες, ειδικά εκείνοι από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα, θα παρέχουν το επιπλέον “σωσίβιο” που χρειάζεται για να κρατηθεί η Ευρώπη “στη ζωή” αυτό το καλοκαίρι.