Φιλόδοξους στόχους, ώστε να διορθωθούν άμεσα τα αρνητικά στατιστικά που εμφανίζει η χώρα μας στον τομέα των αυτοκινητιστικών ατυχημάτων επεσήμανε ότι έχει το Εθνικό Σχέδιο δράσης για την βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας κατά την παρουσίασή του ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Μάλιστα, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση σε πρόγραμμα, ύψους 30 εκατομμυρίων, χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για σημειακές παρεμβάσεις σε 7.000 σημεία αυξημένης επικινδυνότητας ανά την επικράτεια. «Πρόκειται για μικρές παρεμβάσεις, οι οποίες μπορούν, ωστόσο, να κάνουν την διαφορά ανάμεσα στη ζωή και στον θάνατο», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης, που συμπλήρωσε πως πολλά ατυχήματα συμβαίνουν εντός των πόλεων ή στο επαρχιακό οδικό δίκτυο.
Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι χρειάζονται αποτελεσματικές οριζόντιες πολιτικές, που στηρίζονται σε πραγματικά δεδομένα και δύνανται να λύσουν θέματα συντονισμού και επίτευξης συγκεκριμένων στόχων ανά διακριτούς τομείς πολιτικής, ιδίως εκεί, όπου εμπλέκονται πολλά Υπουργεία.
Υπογράμμισε, μάλιστα, τη σημασία, που ο ίδιος προσδίδει στην διαπαιδαγώγηση της νέας γενιάς, καθ όσον πλέον το μάθημα της οδικής ασφάλειας εντάσσεται οργανωμένα στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων. «Τα παιδιά επηρεάζουν και τις συμπεριφορές των ενηλίκων, τα νέα παιδιά θα επηρεάσουν και τους γονείς τους» τόνισε ο πρωθυπουργός, που σημείωσε ότι πρέπει να αλλάξει η κουλτούρα και η αντίληψη του τι σημαίνει οδηγώ ένα αυτοκίνητο ή μία μοτοσικλέτα.
Σε αυτό το σημείο έκανε ειδική μνεία στην αναμόρφωση του συστήματος εξετάσεων και πόσο καθοριστικό είναι τα νέα παιδία να αντιμετωπίζουν την όλη διαδικασία αλλά και τις εξετάσεις ως ένα στάδιο, κατά το οποίο θα μάθουν να οδηγούν. Για τον Κυριάκο Μητσοτάκη είναι κρίσιμο, όπως ο ίδιος δήλωσε, «να κοιτάξουμε μπροστά και να αγκαλιάσουμε την πρόοδο της τεχνολογίας και τις αλλαγές στις συνήθειες μετακίνησης, που επιβάλλει η μετάβαση στην πράσινη ανάπτυξη».
Ο ίδιος, πάντως, δεν παρέλειψε να αναδείξει και τη σημασία της υιοθέτησης και εφαρμογής ενός σύγχρονου κώδικα κανόνων, αλλά και την αλλαγή στην οδική συμπεριφορά μας, που αυτός θα επιφέρει. «Πολλά ατυχήματα – και τέτοια δυστυχώς, απαντώνται αρκετά στην ιδιαίτερη πατρίδα μου την Κρήτη – οφείλονται σε ατομικές επιλογές, όπως η κατανάλωση αλκοόλ, η υπερβολική ταχύτητα, αλλά και το γεγονός, πως δεν φοράμε ζώνη και κράνος. Πάνω από όλα πρέπει να σκεφθούμε πως η αλλαγή συμπεριφοράς στον δρόμο συνεπάγεται σεβασμό στους συμπολίτες μας και την οικογένεια μας» τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.
Συμπλήρωσε, μάλιστα, πως το ενδιαφέρον για την οδική ασφάλεια σε μία χώρα, που κάθε χρόνο θρηνεί πολλούς συμπολίτες μας στην άσφαλτο θα έπρεπε να ήταν αυτονόητο και η ευαισθητοποίηση δεν θα πρέπει να περιορίζεται σε μία εύκολη, πλην όμως, βραχυπρόθεσμη αγανάκτηση.
Από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής έκανε λόγο για ένα ολοκληρωμένο, καλά μελετημένο, ρεαλιστικό σχέδιο, που μπορεί να έχει συγκεκριμένα αποτελέσματα και το οποίο εν πολλοίς στηρίζεται στο τετράπτυχο: ασφαλείς δρόμοι – υπεύθυνοι οδηγοί – κυκλοφοριακή παιδεία – δίκαιοι κανόνες για όλους. «Δίνουμε έμφαση στο πιο φλέγον ζήτημα, να κάνουμε δηλαδή τους δρόμους μας πιο ασφαλείς, μέσω ενός προγράμματος σημειακών παρεμβάσεων σε 7.000 επικίνδυνες θέσεις. Οι μελέτες έχουν ήδη γίνει και η χρηματοδότηση έχει βρεθεί μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων», τόνισε ο κ. Καραμανλής, ο οποίος γνωστοποίησε, μάλιστα, πως η κυβέρνηση κατόρθωσε τους τελευταίους 18 μήνες να ξεμπλοκάρει το έργο «Πάτρα – Πύργος».
«Μέχρι να ολοκληρωθεί, όμως, εμείς δεν θα κάτσουμε με σταυρωμένα τα χέρια. Δημοπρατούμε έργο, ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ με σημειακές παρεμβάσεις στα επικίνδυνα σημεία» τόνισε ο υπουργός Υποδομών. Καταλήγοντας ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι «Το σχέδιο για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας συμβάλλει ώστε να γίνουμε καλύτεροι οδηγοί, αλλά και να οδηγούμε σύγχρονα οχήματα σε ασφαλείς δρόμους. Για να σώσουμε και άλλες ζωές στους ελληνικούς δρόμους. Όλοι μαζί μπορούμε να τα καταφέρουμε».
Οι σημαντικότερες παρεμβάσεις του σχεδίου αφορούν, μεταξύ άλλων:
*Την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ ανά βαθμό επικινδυνότητας με έμφαση στις παραβάσεις που αυξάνουν την πιθανότητα θανατηφόρου τροχαίου ατυχήματος.
*Τον διαχωρισμό των κυρώσεων με βασικό κριτήριο την οδηγική συμπεριφορά και την ασφάλεια του οχήματος.
*Τη μείωση της μέσης ταχύτητας κίνησης στις κατοικημένες περιοχές.
*Την ενσωμάτωση νέων κατηγοριών οχημάτων, όπως αυτό της μικροκινητικότητας (όπως πατίνια).
*Την υποχρεωτική χρήση προστατευτικού κράνους για χρήστες ποδηλάτου ηλικίας έως 12 ετών.