Για τρία εκατομμύρια δολάρια αναμένεται να πουληθεί σε δημοπρασία του οίκου Sotheby’s μια ελαιογραφία του Φλαμανδού ζωγράφου Άντονι Βαν Ντάικ που ανακαλύφθηκε σε αποθήκη στάβλου ύστερα από τέσσερις αιώνες.
Το έργο με θέμα τον Άγιο Ιερώνυμο είναι μία από τις μόλις δύο γνωστές σπουδές του βαν Ντάικ για τις οποίες ο καλλιτέχνης είχε χρησιμοποιήσει μοντέλο, και πιθανότατα ολοκληρώθηκε μεταξύ 1615 και 1618, όταν ο νεαρός, τότε, ζωγράφος εργαζόταν ως βοηθός στο εργαστήριο του Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς στην Αμβέρσα.
Ο πίνακας απεικονίζει έναν καμπουριασμένο, ηλικιωμένο άνδρα. Το σώμα του αποδίδεται με λεπτομέρεια και το σχέδιο αποτέλεσε μελέτη για τον Άγιο Ιερώνυμο (1618-20) του βαν Ντάικ, που σήμερα εκτίθεται στο Μουσείο Boijmans van Beuningen.
Η ελαιογραφία ανακαλύφθηκε σε έναν αχυρώνα στο Κίντερχουκ της Νέας Υόρκης το 2002 και αγοράστηκε σε δημοπρασία από τον ντόπιο συλλέκτη Άλμπερτ Μ. Ρόμπερτς. Το πίσω μέρος του καμβά φέρεται να ήταν καλυμμένο με περιττώματα πουλιών, αλλά ο Ρόμπερτς πείστηκε ότι επρόκειτο για έργο της Χρυσής Εποχής και το έκανε δικό του για 600 δολάρια.
Η αυθεντικότητά του έργου πιστοποιήθηκε το 2019, όταν η ιστορικός τέχνης Σούζαν Μπαρντ το αναγνώρισε ως ένα «εκπληκτικά καλά διατηρημένο» έργο του βαν Ντάικ. «Το σκίτσο με λάδι», έγραψε, «είναι ένα εντυπωσιακό και σημαντικό εύρημα που μας βοηθά να κατανοήσουμε περισσότερο τη μέθοδο του καλλιτέχνη στη νεότητά του».
Το έργο δόθηκε στον οίκο Sotheby’s από την οικογένεια του Ρόμπερτς, ο οποίος πέθανε το 2021. Ο πίνακας προστίθεται στη σειρά ευρωπαϊκών αριστουργημάτων που ήρθαν μόλις πρόσφατα στο «φως» από τον γνωστό οίκο δημοπρασιών.
Το «Πορτρέτο ενός άνδρα με πένα και φύλλο χαρτιού» (1527), ένα σπάνιο έργο του Άνιoλο Μπροντσίνο, θα «βγει στο σφυρί» μετά από μια αλυσίδα διαφορετικών ιδιοκτητών και ιστορικά λανθασμένων εκτιμήσεων.
Η συλλέκτρια Ίλζε Χέζελμπεργκερ είχε αποκτήσει τον πίνακα το 1927, πιστεύοντας ότι το πορτρέτο είναι έργο ενός άλλου φλωρεντινού καλλιτέχνη. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο πίνακας κατασχέθηκε από τους Ναζί και εκτέθηκε σε διάφορα κυβερνητικά γραφεία στη Γερμανία. Πέρυσι, το έργο επεστράφη στους κληρονόμους της Χέζελμπεργκερ, οι οποίοι το προώθησαν στον οίκο Sotheby’s. Εκεί, το έργο αποκαταστάθηκε και αναγνωρίστηκε το χέρι του δημιουργού του, του νεαρού Μπροντσίνο. Ο πίνακας εκτιμάται ότι θα αγγίξει ακόμα και τα 5 εκατομμύρια δολάρια.
Στην ίδια δημοπρασία περιλαμβάνεται επίσης ένα εκφραστικό πορτρέτο που αποδόθηκε πρόσφατα στον Ιταλό ζωγράφο Τιτσιάνο, με τίτλο Ecce Homo. Το έργο δεν πρέπει να συγχέεται με την ομώνυμη, ογκώδη σύνθεση του 1543 του καλλιτέχνη, που εκτίθεται στο μουσείο Kunsthistorisches της Βιέννης. Το ημιτελές έργο είναι ζωγραφισμένο με ιμπρεσιονιστική «ζέση» που σημάδεψε την ύστερη περίοδο του Τιτσιάνο, απεικονίζοντας τον Χριστό, στεφανωμένο με αγκάθια, μπροστά στον Πόντιο Πιλάτο. Η τιμή του αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ 1,5 και 2 εκατομμυρίων δολαρίων.
Η δημοπρασία περιλαμβάνει και τρία έργα του Τζιαντομένικο Τιέπολο που φιλοτεχνήθηκαν περί το 1757 και αποτελούν ένα σύνολο φανταστικών πορτρέτων των Ελλήνων φιλοσόφων Δημοσθένη, Σωκράτη και Αριστοτέλη.