Τα ποσά που φέρεται να χρωστά το Δημόσιο στις κατασκευαστικές είτε από έργα τα οποία έχουν εκτελέσει είτε προκαταβολές από έργα που εκτελούν, είναι τεράστια, με αποτέλεσμα να εντείνονται οι διαμαρτυρίες, επισήμως ή ανεπισήμως, από στελέχη του κλάδου.
Μάλιστα οι καθυστερήσεις φαίνεται να είναι όχι μερικών μηνών αλλά ετών, γεγονός που θέτει σοβαρούς προβληματισμούς για τη συνέχιση αλλά και την ομαλή εκτέλεση των έργων, τόσο αυτών που βρίσκονται σε εξέλιξη, είτε αυτών που αναμένεται να ξεκινήσουν.
Στις σημαντικές καθυστερήσεις και στις μεγάλες οφειλές του ελληνικού δημοσίου προς τους κατασκευαστικούς Ομίλους, αναφέρθηκε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης, στο πλαίσιο της τελετής εγκαινίων του Ε65.
“Οι πληρωμές καθυστερούν πάρα πολύ. Αργούν χρόνια, όχι μήνες. Σε εμάς συμβαίνει με επίταση επειδή προχωράμε πάρα πολύ γρήγορα τα έργα. Συγκεντρώνονται πολύ μεγάλα ποσά και έχουμε περιπτώσεις που το διάστημα από την ώρα της υποχρέωσης μέχρι την πληρωμή ξεπερνά το έτος”, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Το πρόβλημα των υπέρογκων οφειλών προς τους κατασκευαστικούς Ομίλους έχει επισημανθεί και από το Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ) ο οποίος έχει επισημάνει ότι “οι παρατηρούμενες μεγάλες καθυστερήσεις, σε ορισμένες περιπτώσεις πολλών μηνών, οφειλόμενες σε γραφειοκρατικούς λόγους, μεταβολές ρυθμίσεων πηγών χρηματοδότησης, καθυστερήσεις λήψης αποφάσεων, η ορθό και συντονισμένο προγραμματισμό, έχουν τελικά εξαιρετικά αρνητική επίπτωση στην κανονική εκτέλεση των έργων, την έγκαιρή τους περαίωση και ολέθριες επιπτώσεις στις εταιρείες. Εταιρείες εκτελούν έργα και εταιρείες παραχώρησης αντιμετωπίζουν εξαιρετικά σοβαρά προβλήματα λόγω των μεγάλων και συνεχιζόμενων οφειλών του Δημοσίου, που επηρεάζουν αρνητικά τα εκτελούμενα έργα και τις υπηρεσίες που παρέχουν”.
Έντονη ανησυχία επικρατεί στον κατασκευαστικό κλάδο και για την πληρωμή των έργων ΣΔΙΤ. Πρόκειται για τα πρώτα έργα που κατασκευάστηκαν με συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα και έχουν ξεκινήσει οι πρώτες πληρωμές διαθεσιμότητας.
“Η περίπτωση των ΣΔΙΤ” όπως αναφέρει στέλεχος της αγοράς, είναι μεγάλο καθώς τα έργα αυτά επιβαρύνονται με πολλά λειτουργικά κόστη και είναι “επιβαρυμένα” με πολλά τραπεζικά δάνεια.
Η καθυστέρηση των πληρωμών διαθεσιμότητας (σ.σ. ο τρόπος με τα οποία πληρώνονται τα έργα αυτά) από την πλευρά του Δημοσίου, αποτελεί ένα από τους βασικούς φόβους των εργοληπτικών επιχειρήσεων, με το Υπουργείο από την πλευρά του να υποστηρίζει ότι οι πληρωμές διαθεσιμότητας έχουν εξαντλήσει το δημοσιονομικό περιθώριο ως το 2029, οι πόροι είναι πεπερασμένοι και το μοντέλο τον ΣΔΙΤ πρέπει να αλλάξει.
Τέλος, εξίσου σημαντικό είναι και το πρόβλημα των καθυστερήσεων πληρωμών των έργων υλοποιούνται από πολλές Περιφέρειες της χώρας.