Οι υψηλοί μισθοί φαίνεται πως δεν αρκούν προκειμένου να κάτσουν οι νέοι πίσω από το τιμόνι φορτηγών και να συρρικνωθεί το έλλειμμα που καταγράφεται.
Οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του εμπορίου στην ευρωπαϊκή ήπειρο, με τα φορτηγά να μεταφερούν σχεδόν το 75% του συνόλου των εμπορευμάτων μέσω ξηράς στην ΕΕ.
Τα φορτηγά είναι η αρτηρία κάθε επιχείρησης για τη συνεχή και επιτυχημένη τροφοδοσία της αγοράς με καταναλωτικά προϊόντα, όπως τα φρέσκα τρόφιμα, οι ηλεκτρονικές συσκευές, τα καύσιμα κ.ο.κ. Παρ’ όλα αυτά, δεν υπάρχουν πολλοί πολίτες που δείχνουν διατεθειμένοι να κάτσουν πίσω από το τιμόνι των βαρεών οχημάτων, με μια πληθώρα εταιρειών να βρίσκεται μπροστά στο πρωτοφανές αδιέξοδο της αδυναμίας εύρεσης οδηγών.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών (IRU), μόνο στην Ευρώπη σημειώνεται έλλειμμα 380.000 οδηγών φορτηγών και πούλμαν, ενώ σε παγκοσμιο επίπεδο αυτό ανέρχεται σε 2,6 εκατ.
Η IRU, παράλληλα, κάνει λόγο για μια «δημογραφική βόμβα», δεδομένου ότι οι επαγγελματίες οδηγοί κάτω των 25 ετών αντιπροσωπεύουν μόλις το 6 ή 7% του συνόλου στις περισσότερες περιοχές, με τη μέση ηλικία στην Ευρώπη να φτάνει τα 47 έτη.
Όταν οι επαγγελματίες οδηγοί συνταξιοδοτούνται, οι θέσεις που αφήνουν πίσω τους μένουν ακάλυπτες, μιας και οι νέοι γυρίζουν την πλάτη τους στο συγκεκριμένο επάγγελμα και οξύνουν το έλλειμμα που ήδη ταλανίζει την Ευρώπη και αναμμένεται τριπλασιαστεί έως το 2026.
Η απροθυμία των νέων να «πιάσουν» τιμόνι φορτηγού παρατηρείται σε μια εποχή που το ποσοστό ανεργίας στις μικρές ηλιακές ομάδες στην Ευρώπη αγγίζει το 14,5%.
«Δέλεαρ» για τους νέους φαίνεται πως δεν αποτελούν ούτε οι μισθοί, που σε ορισμένες περιπτώσεις είναι έως και 5 φορές υψηλότερες από τον μέσο κατώτατο μισθό. Ως αντίβαρο για τους αξιοπρεπείς μισθούς λειτουργεί το υψηλό κόστος απόκτησης διιπλώματος οδήγησης για φορτηγό, που ενδεικτικά στη Γαλλία ανέρχεται σε5.300 ευρώ.
H Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU) κρούει τον κώδωνα του κινδύνου ζητώντας από τους αρμόδιους φορείς τη λήψη μέτρων για την αποτροπή διόγκωσης του ελλείμματος.
Ένα από αυτά είναι ο καθορισμός της ελάχιστης ηλικίας οδήγησης στα 18 έτη (με εκπαίδευση από τα 17), το οποίο πριν λίγες εβδομάδες προτάθηκε και από την Κομισιόν.
Με δεδομένο, μάλιστα, το υψηλό κόστος απόκτησης διπλώματος οδήγησης για φορτηγό, η IRU προτείνει τη χορήγηση επιδοτήσεων που θα καταστήσουν ευκολότερη την πρόσβαση των νέων στο συγκεκριμένο επαγγέλμα.