Είναι δύσκολο να πει κάποιος τι είναι αυτό που γοητεύει τους θαυμαστές του Βερμέερ. Από τον χειρισμό του πινέλου και του χρώματος, την τεχνική του ικανότητα, μέχρι το παιχνίδι με το φως, τη σύνθεση, και την προοπτική Ο Βερμέερ παρουσιάζεται ως “ο μαέστρος του φωτός”, αναφέρει ο Γκρέγκορ Βέμπερ, συνεπιμελητής της έκθεσης στο Άμστερνταμ. Κανένας καλλιτέχνης δεν έχει ζωγραφίσει το φως όπως ο Βερμέερ, αφενός με τρόπο ρεαλιστικό αλλά και γεμάτο από μια αινιγματική ηρεμία. Παρόλο που δεν έφυγε ποτε από το Ντελφτ, την γενέτειρά του, οι ιταλικές επιρροές είναι ορατές μέχρι και σήμερα.
Η αρχική του ενασχόληση ξεκίνησε με ιστορικά θέματα, όπου πολλά περιελάμβαναν σκηνές από τη Βίβλο, από την αρχαία ιστορία και τη ζωή των αγίων. Δημιούργησε έντονες χρωματικές αντιθέσεις που θύμιζαν έργα του Καραβάτζο. Από το 1656 και έπειτα, ασχολήθηκε με σκηνές από την καθημερινότητα. Μια υπηρέτρια που ρίχνει γάλα σε μια κανάτα. Ένα νεαρό κορίτσι που γράφει ένα γράμμα. Μια κόρη καλής οικογενείας στο μάθημα μουσικής..
Φιλοτέχνησε φανταστικούς εσωτερικούς χώρους, οι οποίοι ωστόσο δίνουν την αίσθηση της καλής γνώσης κατά τον 17ο αιώνα. Ο χρόνος φαίνεται να σταματά. Οι πίνακές του πλέον δίνουν την αίσθηση ότι πρόκειται για φωτογραφίες, εκπέμπουν μια βαθιά εσωτερικότητα, μια μεγάλη σιωπή. Με το πέρασμα του χρόνου η ζωγραφική του γίνεται όλο και πιο εκλεπτυσμένη. Το φως κυριαρχεί δίνοντας πλαστικότητα στα έργα και μια καταπληκτική απλότητα. Το φως κυριαρχεί ακόμα και πάνω στο περίφημο μοναδικό έργο του: Το κορίτσι με το μαργαριτάρένιο σκουλαρίκι. Οι συνθέσεις του είναι απλές, λιτές, ακριβείς. Αποδίδουν με τόση ομορφιά και απλότητα την καθημερινότητα.
Σε αντίθεση με ό,τι προηγουμένως πιστεύονταν, ο περίφημος ζωγράφος από το Ντελφτ δεν χρησιμοποιούσε τον λεγόμενο «σκοτεινό θάλαμο», το κουτί αυτό που προβάλλει το είδωλο του χώρου ή του αντικειμένου πάνω στον πίνακα βοηθώντας στη σχεδίαση της προοπτικής. Του αρκούσε ένα καρφί, το οποίο κάρφωνε σε ένα ξύλο και τραβούσε τις γραμμές της προοπτικής του με μια κλωστή. Κι άλλοι ζωγράφοι χρησιμοποίησαν αυτή την τεχνική. Συντηρητές ανακάλυψαν αυτή την τεχνική του με ακτίνες Χ σε πολλούς από τους πίνακές του.
Ένας σπουδαίος ζωγράφος
Εκτός αυτού ο Βερμέερ συχνά ξαναζωγράφιζε πάνω στους ήδη ζωγραφισμένους πίνακες. Έτσι οι επιστήμονες ανακάλυψαν ένα λαούτο κάτω από το έργο «Νεαρή κυρία με μαργαριταρένιο κολιέ» η μια γυμνή νεαρή κοπέλα στον πίνακα «Κορίτσι που διαβάζει ένα γράμμα στο ανοιχτό παράθυρο».
Πιθανολογείται ότι ο Βερμέερ ζωγράφισε τον τελευταίο του πίνακα το 1675 και ήταν η «Κοπέλα καθισμένη στο βιργινάλι». Στην έκθεση στο Άμστερνταμ τα έργα κρέμονται σε ευρύχωρα δωμάτια, όπου οι βαριές κουρτίνες δημιουργούν μια ατμόσφαιρα της εποχής ενώ όλοι οι πίνακες προστατεύονται με τζάμι εξαιτίας του φόβου επιθέσεων ακτιβιστών για το κλίμα.
Ο Γιαν Βερμέερ πέθανε πάμπτωχος το 1675. Σήμερα, θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους όλων των εποχών.