Το πλήγμα αξιοπιστίας που προκαλεί η εσφαλμένη επισήμανση της προέλευσης των φρούτων τελικά ευνοεί εκείνους που επιχειρούν να εκμεταλλευτούν την ισορροπία προσφοράς ζήτησης στην αγορά, ώστε να έχουν το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος. Μετά την περιγραφή των χρήσιμων υπηρεσιών για τις πιστοποιήσεις προϊόντων, την προσφορά και τη ζήτηση προϊόντων, τη σύγκριση χρήσιμων πληροφοριών της διαθέσιμης παραγωγής, έως και την ασφάλεια των διαθέσιμων πληρωμών, ανοίγεται η συζήτηση και για την ιχνηλασιμότητα των προϊόντων, κάτι που έχει να κάνει με μια άλλη ασφάλεια: Εκείνη δηλαδή που αισθάνεται ο καταναλωτής όταν έχει στη διάθεσή του την πλήρη πληροφορία για την πρώτη ύλη και την προέλευσή της, το σύνολο της διαδικασίας παραγωγής, έως και την τυποποίηση. Πρόκειται για ένα σύνολο πληροφοριών που πρέπει να βρίσκονται διαθέσιμες για κάθε προϊόν, επειδή ακριβώς του προσφέρουν προστιθέμενη αξία, μαζί και στην εταιρεία που το διανέμει, επιλέγοντας να τις διαθέσει στο κοινό.
Οι δυνατότητες του HellasTrace, με την αξιοπιστία του διεθνούς προτύπου EPCIS του GS1
To HellasTrace αποτελεί ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής δεδομένων για την ιχνηλάτηση των προϊόντων κατά τη διακίνησή τους σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Επιλεγμένες και τυποποιημένες πληροφορίες προϊόντων καταγράφονται κατά τη δημιουργία τους στο HellasTrace, σε επιλεγμένα σημεία της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως αυτά έχουν οριστεί από τις ίδιες τις επιχειρήσεις. Στη συνέχεια, μπορούν να κοινοποιηθούν και σε άλλους εμπορικούς εταίρους, Αρχές και στους ίδιους τους καταναλωτές.
Ο Γιώργος Σαρανταυγάς, Director Standards & Solutions του GS1 Association Greece εξηγεί: «Το HellasTrace έχει αναπτυχθεί με βάση το διεθνές πρότυπο EPCIS του GS1 για την ηλεκτρονική παρακολούθηση γεγονότων εφοδιαστικής αλυσίδας. Στόχος του είναι η καταγραφή και κοινοποίηση σε πραγματικό χρόνο, δεδομένων που απαντούν στα ερωτήματα “Τι, Πού, Πότε και Γιατί” για συγκεκριμένα γεγονότα που πραγματοποιήθηκαν σε προϊόντα κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού».
Η πλατφόρμα HellasTrace έχει αναπτυχθεί με βάση το διεθνές πρότυπο EPCIS του GS1 (ISO/IEC 19987), που επιτρέπει την καταγραφή “γεγονότων”, δηλαδή δεδομένων που αφορούν το προϊόν, μαζί με την χρονική στιγμή που αυτά συμβαίνουν.
«Τέτοια δεδομένα μπορούν να αναφέρονται σε μια κίνηση, όπως είναι μία παραγγελία που αποστέλλεται από την αποθήκη σε ένα κατάστημα λιανικής, ή είναι δυνατό να αφορά βήματα σε μια οποιαδήποτε διαδικασία παραγωγής, για παράδειγμα συγκομιδή ή κατάψυξη», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Σαρανταυγάς.
Στρατηγικές που καλύπτουν τις σύγχρονες ψηφιακές απαιτήσεις της αλυσίδας εφοδιασμού
Ο Δημήτρης Χρήστου, Director Market Development του GS1 Association Greece προσθέτει: «Πρόκειται για μία υπηρεσία του GS1 Association Greece που απευθύνεται σε οργανισμούς και επιχειρήσεις που ήδη ακολουθούν ή επιθυμούν να αναπτύξουν στρατηγικές για την ιχνηλασιμότητα προϊόντων, καθώς τις βοηθά να ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες ψηφιακές απαιτήσεις της αλυσίδας εφοδιασμού. Έτσι, προσφέρει στους εμπορικούς συνεργάτες αλλά και στους καταναλωτές, πλήρεις, ακριβείς και αξιόπιστες πληροφορίες για το ιστορικό του προϊόντος». «Τα πλεονεκτήματα από τη χρήση του HellasTrace είναι πάρα πολλά», προσθέτει ο κ. Σαρανταυγάς και συνεχίζει: «Εξασφαλίζεται διαφάνεια στην ιχνηλασιμότητα και στην κοινοποίηση δεδομένων, σχετικά με τη διακίνηση και την κατάσταση των προϊόντων, όπως η χώρα προέλευσης, πιθανή λίστα των διαθέσιμων πιστοποιητικών των προϊόντων, ακόμη και η ημερομηνία συγκομιδής τους. Περιλαμβάνεται, επίσης η καταγραφή και προέλευση πρώτων υλών, όπως άλλωστε και η δημιουργία αξιόπιστων ηλεκτρονικών αρχείων για χρήση σε ελέγχους ποιότητας τροφίμων».
Η χρήση του προτύπου EPCIS επιτρέπει ακόμη και σε διαφορετικές εφαρμογές και ανόμοιες διαδικασίες, να δημιουργούν και να κοινοποιούν γεγονότα, τόσο εντός των ίδιων των επιχειρήσεων, όσο και μεταξύ εξωτερικών συνεργατών.«Ας μην ξεχνάμε και το πλεονέκτημα της αυξημένης πληροφόρησης προς τους τελικούς καταναλωτές, άρα προστιθέμενης αξίας στην επιχείρηση και τα brands. Άλλωστε, ο GS1 Association Greece, ως μη κερδοσκοπικό σωματείο που είναι, διοικείται από τις ίδιες τις επιχειρήσεις μέλη του και ενεργεί κατ’ εντολή των ίδιων των επιχειρήσεων. Το HellasTrace, λοιπόν, δημιουργήθηκε για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της αγοράς», καταλήγει ο κ. Χρήστου.
Η ασφάλεια του προϊόντος από την πρώτη ημέρα της διαδικασίας παραγωγής και η απλοποίηση των διαδικασιών για την εταιρεία που εφαρμόζει ιχνηλάτηση
Πράγματι, το ζήτημα είναι η προστιθέμενη αξία, επειδή σε όλες τις φάσεις της αλυσίδας, από την πρώτη ύλη, την παραγωγή, έως την τελική πώληση, κάθε μέλος της αλυσίδας επιδιώκει να παρέχει στους συνεργάτες του και κατ’ επέκταση στον τελικό καταναλωτή υπηρεσίες που προσφέρουν επιπλέον αξία.
Η Κολιός ΑΕ, είναι μία από τις εν Ελλάδι εταιρείες, που έχει ήδη υιοθετήσει το HellasTrace του GS1 Association Greece. Η εταιρεία έχει ιδρυθεί το 1974 και από ιδρύσεώς της κρατούσε ιχνηλάτηση, αλλά σε έγγραφα αρχεία «Τα τελευταία χρόνια αρχίσαμε να ψηφιοποιούμε αυτές τις διαδικασίες και επιλέξαμε το πρόγραμμα HellasTrace, το οποίο βασίζεται στα διεθνή πρότυπα του GS1. Η υιοθέτηση του HellasTrace μας βοήθησε να ψηφιοποιήσουμε όλες τις διαδικασίες, εξοικονομώντας έτσι χρόνο και κατ’ επέκταση και χρήματα», δήλωσε o πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Χρήστος Κολιός. «Το HellasTrace μας επιτρέπει να έχουμε στη διάθεσή μας ψηφιακά δεδομένα ιχνηλάτησης, από τις καλλιεργητικές διαδικασίες, τις οποίες τηρούμε στο χωράφι, έως και το ράφι. Μπορούμε αυτά τα ψηφιακά δεδομένα να τα διαθέσουμε στους πελάτες μας, αλλά και στον τελικό καταναλωτή», πρόσθεσε.
Η ανάγκη προέκυψε κυρίως από τις εξαγωγές που ξεκίνησε η Κολιός ΑΕ και σήμερα καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος του κύκλου εργασιών της. «Θέλοντας να εδραιώσουμε το ελληνικό ακτινίδιο στις αγορές του εξωτερικού, μέσω αξιόπιστων δεδομένων ιχνηλάτησης και προκειμένου να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των πελατών μας, αλλά και των καταναλωτών, προσφέρουμε όλες αυτές τις πληροφορίες. Το σύνολο των πληροφοριών που μπορεί να παράσχει το HellasTrace καταλήγει ως “όπλο” διαφοροποίησης του προϊόντος, στο τέλος της ημέρας αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα για το ίδιο το προϊόν και το κάνει να φαίνεται ανώτερο», εξήγησε ο κ. Κολιός και συμπλήρωσε: «Πράγματι, βοηθάει πάρα πολύ τις πωλήσεις. Καλύπτεται πλέον πλήρως η ανάγκη να αποδείξουμε, τόσο στους πελάτες μας, όσο και στους φορείς πιστοποίησης μέσα σε λίγα μόλις λεπτά, ότι τηρούμε τις σωστές διαδικασίες».
Συν τοις άλλοις, η εταιρεία εξοικονομεί χρόνο με την ψηφιοποίηση των διαδικασιών: «Οι γεωπόνοι της εταιρείας, έτσι κι αλλιώς, κρατούσαν χειρόγραφο καθημερινό ημερολόγιο. Πλέον το κάνουν ψηφιακά: Όλα τα δεδομένα εισάγονται άμεσα μέσα στην πλατφόρμα του HellasTrace», σχολίασε. «Από το εργοστάσιο μέχρι την παράδοση, έχουμε στη διάθεσή μας όλα τα δεδομένα: Θερμοκρασία, υγρασία, τοποθεσία του container εν είδει τηλεματικής, κίνηση στην προβλήτα, πληροφορίες που φτάνουν μέχρι τη στιγμή της παράδοσης στον πελάτη», επεσήμανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κολιός ΑΕ.
Μια ματιά στο άμεσο μέλλον: Τα επόμενα βήματα
Άραγε θα κινηθεί η φρέσκια αγορά των φρούτων και λαχανικών ακόμη πιο έντονα προς το μονοπάτι της ιχνηλάτησης μέσα στα επόμενα χρόνια; Στην εκτίμησή του, ο κ. Κολιός απάντησε εξαρχής μονολεκτικά: «Σαφώς». «Ήδη υπάρχει ιχνηλάτηση και κρίνεται απαραίτητη. Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές, η διαδικασία της ιχνηλάτησης έχει ήδη αναδειχθεί ως το πλέον απαραίτητο “όπλο” για να εξάγεις. Αξίζει να αναφερθούμε στην αγορά της Νότιας Κορέας, όπου μέλη της κρατικής υπηρεσίας APHA (Animals and Plants Health Agency, δημόσια Αρχή Υγιεινής Ζώων και Φυτών) ήρθαν στην Ελλάδα και άρχισαν να ελέγχουν ένα προς ένα, μέσα στο συσκευαστήριο μας, όλα τα προϊόντα, τα οποία φορτώνονται και κινούνται προς εξαγωγή», επεσήμανε ο κ. Κολιός. Τα επόμενα βήματα της Κολιός ΑΕ γίνονται προς την υιοθέτηση των βιώσιμων πρακτικών καλλιέργειας, αξιοποιώντας τα διεθνή πρότυπα της GS1 Association Greece, ώστε να εισαχθούν επιπλέον δεδομένα και για τους υπολογισμούς του υδάτινου αποτυπώματος της εταιρείας. Η Κολιός ΑΕ καλλιεργεί και εμπορεύεται πράσινα και κίτρινα ακτινίδια. Οι ιδιόκτητες εκτάσεις που διαθέτει, φτάνουν σε παρόντα χρόνο τα 350 στρέμματα, με προοπτική επέκτασης.
Πηγή: Foodreporter