Ένα βασικό ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι σύμμαχοι του Κιέβου είναι η παροχή στην Ουκρανία σύγχρονων αρμάτων μάχης. Αλλά ίσως ο πιο εκτεθειμένος κρίκος στις αλυσίδες εφοδιασμού για την παραγωγή τέτοιων όπλων περνάει πάνω σε σιδηροδρομικές γραμμές μέσα από τον εχθρό που προσπαθούν να νικήσουν.
Η Ρωσία βρίσκεται στο επίκεντρο μιας σιδηροδρομικής εμπορευματικής διαδρομής που προμηθεύει τους δυτικούς κατασκευαστές όπλων με σταθερή προμήθεια μετάλλων που απαιτούνται για την κατασκευή των μικροτσίπ, των ηλεκτρονικών και των πυρομαχικών που χρησιμοποιούνται στα σύγχρονα όπλα. Τα περισσότερα από τα λεγόμενα σπάνια γήινα στοιχεία εξορύσσονται στην Κίνα. Η Russian Railways JSC και άλλοι μεταφορείς μεταφέρουν έναν αυξανόμενο όγκο κρίσιμων μετάλλων που απαιτούνται για την αμυντική βιομηχανία της Ευρώπης.
Ο όγκος των κινεζικών μετάλλων σπάνιων γαιών που μεταφέρθηκαν με τρένα σε όλη τη Ρωσία εκτινάχθηκε σε 36.074 τόνους τους πρώτους εννέα μήνες του περασμένου έτους, υπερδιπλάσια ποσότητα από την ποσότητα που μεταφέρθηκε σε όλο το 2021, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που είδε το Bloomberg News. Η αξία του εν λόγω εμπορίου αυξήθηκε κατά περισσότερο από τα τέσσερα πέμπτα, σε 377 εκατομμύρια ευρώ (408 εκατομμύρια δολάρια) μέχρι τον Σεπτέμβριο.
Ο Γουάρμσερ μίλησε από το Νταβός της Ελβετίας, όπου συναντήθηκε με στελέχη της βιομηχανίας που προσπαθούν να διαφοροποιήσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού στρατηγικών ορυκτών. Η Norge Mining έχει διεκδικήσεις στη Νορβηγία που περιλαμβάνουν μεγάλα κοιτάσματα βαναδίου και τιτανίου, δύο μέταλλα κρίσιμα για την αμυντική βιομηχανία, των οποίων η παραγωγή κυριαρχείται σήμερα από την Κίνα και τη Ρωσία.
“Είναι εκπληκτικό ότι παρά τις κυρώσεις, αυτή η αλυσίδα εφοδιασμού εξακολουθεί να λειτουργεί”, δήλωσε ο Μάικλ Γουάρμσερ, ιδρυτής της Norge Mining “Υπογραμμίζει τη σημασία αυτών των σπάνιων γαιών και δείχνει πόσο πολύ εξαρτόμαστε από αυτές”.
Ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Λόιντ Όστιν και ο γενικός γραμματέας του Βορειοατλαντικού Συμφώνου Γενς Στόλτενμπεργκ συναντήθηκαν την Παρασκευή στην αεροπορική βάση Ράμσταϊν στη Γερμανία μαζί με άλλους συμμάχους. Οι συνομιλίες, που είχαν ως στόχο να τονίσουν τη συμμαχική ενότητα, επισκιάστηκαν κάπως από τη συνεχιζόμενη άρνηση της Γερμανίας να παράσχει το άρμα μάχης Leopard 2.
Η Κίνα προμηθεύει περισσότερο από το 90% των στοιχείων σπάνιων γαιών που χρησιμοποιούνται στην Ευρώπη και τα τελευταία στοιχεία της ΕΕ δείχνουν ότι οι σιδηροδρομικές γραμμές της Ρωσίας παραμένουν ένας πολυσύχναστος θαλάσσιος δρόμος και ένα βασικό σκέλος της πρωτοβουλίας του Πεκίνου “Ζώνη και Δρόμος”.
Η εμπορευματική οδός των Ρωσικών Σιδηροδρόμων παραμένει ζωτικής σημασίας για την ευρωπαϊκή βιομηχανία και η ΕΕ δημοσίευσε τον Ιούλιο οδηγίες που διευκρινίζουν ότι τα εμπορεύματα που διέρχονται από τη χώρα δεν υπόκεινται σε κυρώσεις.
Οι σπάνιες γαίες που εξορύσσονται στην Κίνα, όπως το λανθάνιο, χρησιμοποιούνται ευρέως από τους δυτικούς παραγωγούς όπλων για πυρομαχικά που διαπερνούν θώρακες. Το μεγαλύτερο μέρος της ευρωπαϊκής ζήτησης για βολφράμιο – ένα βαρύ μέταλλο που χρησιμοποιείται για αντιαρματικά όπλα που κατασκευάζονται από την Thales Air Defence και την Rheinmetall AG – καλύπτεται από την Κίνα.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία αποκάλυψε την εξάρτηση της Ευρώπης από τους σιδηροδρόμους και τους διαδρόμους της Ρωσίας για το εμπόριο με την Κίνα, σύμφωνα με μια αξιολόγηση της ΕΕ που αναφέρθηκε προηγουμένως από το Bloomberg.
Παρόλο που ο όγκος είναι μόλις το 3% έως 4% του συνολικού εμπορίου αγαθών Κίνας-ΕΕ και αποτελεί κλάσμα των θαλάσσιων μεταφορών, οι σιδηροδρομικές αποστολές μπορούν να μειώσουν τις εβδομάδες παράδοσης. Ένα εμπορευματικό τρένο που αναχωρεί από το Γουχάν της Κίνας χρειάζεται μόλις 16 ημέρες για να διασχίσει τη Ρωσία και να φτάσει στο Ντούισμπουργκ της Γερμανίας. Τα ωκεάνια φορτία από την Ασία προς τη βόρεια Ευρώπη μπορεί να χρειαστούν διπλάσιο χρόνο.
Το σιδηροδρομικό ταξίδι από την Κίνα στην Ευρώπη μπορεί να διανύσει διάφορες διαδρομές. Ο όγκος μέσω του βόρειου διαδρόμου είχε αυξηθεί σημαντικά από το 2016 φθάνοντας τα 692.500 εμπορευματοκιβώτια μετρούμενα σε ισοδύναμες μονάδες 20 ποδών το 2021. Αλλά ο αριθμός αυτός έχει μειωθεί μετά την εισβολή της Ρωσίας στη γείτονα, σύμφωνα με την ανάλυση της ΕΕ – 187.000 TEU μεταφέρθηκαν μεταξύ Ιανουαρίου και Απριλίου 2022.
Οι εναλλακτικοί μεσαίοι και νότιοι διάδρομοι έχουν περιορισμούς χωρητικότητας, δεν έχουν ακόμη αναπτυχθεί πλήρως και δεν είναι σε θέση να απορροφήσουν τις απώλειες από τη βόρεια διαδρομή. Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει ζήτημα μεσοπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα, αλλά δεν θα πρέπει να αποτελεί άμεση ανησυχία, επειδή τα περισσότερα από τα κρίσιμα εμπορεύματα δεν έχουν κυρώσεις, δήλωσε αξιωματούχος της ΕΕ.
Η ύπαρξη αντιπάλων με αλληλοεπικαλυπτόμενες αλυσίδες εφοδιασμού δεν είναι ένα εντελώς νέο φαινόμενο, δήλωσε ο αναλυτής στρατιωτικού εμπορίου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Εξωτερικών Σχέσεων Ραφαέλ Ρος. Η Ιαπωνία χρησιμοποίησε αμερικανικά παλιοσίδερα για το ναυτικό της στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, οι σοβιετικές προμήθειες μετάλλων συνέβαλαν στο εφοδιασμό των δυτικών οπλοστασίων που στόχευαν στη Μόσχα.
“Αυτό που έχει αλλάξει είναι ότι σε σύγκριση με την εποχή του Ψυχρού Πολέμου, τα οικονομικά εργαλεία εξαναγκασμού έχουν γίνει πιο σημαντικά στη διαχείριση του ανταγωνισμού”, δήλωσε ο Λος από το Βερολίνο. “Δεν είναι πάντα σαφές ότι έχουν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, αλλά σίγουρα έχουν τη δυνατότητα να διαταράξουν τις αλυσίδες εφοδιασμού”.
Ενώ η αξία των αγαθών που διέρχονται από τις σιδηροδρομικές γραμμές αντιπροσωπεύει μόνο ένα μικρό μέρος της συνολικής εμπορικής σχέσης ΕΕ-Κίνας, η Ρωσία θα μπορούσε να αυξήσει το κόστος και τις προκλήσεις για τους Ευρωπαίους εισαγωγείς, εάν η Μόσχα προχωρούσε σε αποκλεισμό των 15 βαγονιών τρένων την ημέρα που συνήθως διέρχονται από τη διαδρομή.
Η διακοπή της πρόσβασης στα κινεζικά ορυχεία βολφραμίου, τα οποία αντιπροσωπεύουν πάνω από το 83% της παγκόσμιας παραγωγής, θα μπορούσε να καταστήσει τις δυτικές οικονομίες ιδιαίτερα ευάλωτες.
Το μέταλλο είναι κρίσιμο για μια σειρά προϊόντων – από μπαταρίες έως μαγνήτες και μικροτσίπ και μαζί, η Κίνα και η Ρωσία ελέγχουν σχεδόν τα 2/3 των εντοπισμένων αποθεμάτων – και η ζήτηση οδηγείται από “τις αμυντικές δαπάνες που τροφοδοτούνται από τη σύγκρουση μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας”, σύμφωνα με την Tungsten West, η οποία προσπαθεί να θέσει σε λειτουργία ένα νέο ορυχείο στη νοτιοδυτική Αγγλία φέτος.
“Ο ανταγωνισμός για τους πόρους πρόκειται να γίνει ακόμη πιο έντονος”, δήλωσε ο Λος.