Η Μαρία Τέλιου, μαζί με τον σύζυγό της, Αριστείδη, και τους τέσσερις γιους τους ξεκίνησαν το 2015 το ταξίδι στην καλλιέργεια των ακρόδρυων, στη γη που κληρονόμησαν από τις προηγούμενες γενιές. Σήμερα, τα βραβευμένα προϊόντα τους προωθούνται συσκευασμένα με την επωνυμία Telios Evros Nuts, πρεσβεύοντας τις αξίες της βιολογικής καλλιέργειας.
«Την περίοδο της κρίσης, το 2015, όταν είχαν αρχίσει να στενεύουν οικονομικά τα περιθώρια, πήραμε την απόφαση να αξιοποιήσουμε τη γη των προγόνων μας. Γνωρίζοντας ότι ο τόπος στον οποίο μένουμε ευνοεί τα καρύδια και τα αμύγδαλα, αποφασίσαμε να βάλουμε και εμείς αυτές τις καλλιέργειες, αν και είχαμε σκεφτεί το ενδεχόμενο να ασχοληθούμε με διαφορετικά προϊόντα», αναφέρει στην ypaithros η Μαρία.
Ωστόσο, όπως προσθέτει η ίδια, «σηκώνοντας κανείς το βλέμμα ψηλά εδώ στην περιοχή, θα δει τα απομεινάρια αυτών των καλλιεργειών, καθώς διατηρούνται μέχρι και σήμερα άγριες αμυγδαλιές και καρυδιές. Ο τόπος εδώ είναι κατάλληλος για αυτές τις καλλιέργειες. Το νερό που υπάρχει στην περιοχή από το ποτάμι, αλλά και οι αέρηδες που δεν αφήνουν την υγρασία να τις καταστρέψει, ευνοούν το κλίμα, ώστε να ευδοκιμήσουν τα συγκεκριμένα προϊόντα».
Παράλληλα με την απόφαση της οικογένειας Τέλιου να αξιοποιήσει τα οικογενειακά στρέμματα, υπήρξαν και άλλοι συντοπίτες τους που πήραν την ίδια απόφαση, να αξιοποιήσουν τη γη που διέθεταν, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο ώθηση στις δύο καλλιέργειες.
Βιολογική καλλιέργεια
Η απόφαση της οικογένειας, όταν ξεκίνησε την παραγωγή, ήταν να καλλιεργήσει βιολογικά τα στρέμματά της, αντικατοπτρίζοντας τις πεποιθήσεις της στις διατροφικές της συνήθειες, καθώς, όπως εξηγεί η Μαρία, «η βιολογική καλλιέργεια είναι σημαντική για εμάς και στο σπίτι η διατροφή που ακολουθούμε προσπαθούμε να είναι με βιολογικά προϊόντα»
Συσκευασία και προώθηση προϊόντων
Πέντε χρόνια μετά την απόφαση να καλλιεργήσει τα στρέμματά της, η οικογένεια πέρασε το 2020 και στην τυποποίηση των προϊόντων, έτσι ώστε τα μέλη της να τα προωθούν με τη δική τους επωνυμία. Διαθέτουν μία premium συσκευασία, η οποία βραβεύτηκε στο Λονδίνο με χρυσό βραβείο γεύσης, καθώς και μία ακόμη απλή συσκευασία.
Τα προϊόντα της οικογένειας ταξιδεύουν τόσο σε πόλεις της Ελλάδας, όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα, η Κρήτη και η Αλεξανδρούπολη, σε καταστήματα ντελικατέσεν και βιολογικά καταστήματα, όσο και στο εξωτερικό, όπως στη Γερμανία, ενώ τον Οκτώβριο αναμένουν να ξεκινήσουν συνεργασίες με την Κύπρο και την Ολλανδία. Όπως αναφέρει η Μαρία, «οι επαφές μας στο εξωτερικό ξεκίνησαν με την αποστολή δειγμάτων των προϊόντων μας. Δειγματίσαμε σε διάφορα ελληνικά μαγαζιά και στη συνέχεια είχαμε συνεργασίες και με Γερμανούς επιχειρηματίες. Η συνεργασία που θα ξεκινήσει τον Οκτώβριο στην Ολλανδία θα είναι με Ολλανδούς επιχειρηματίες.
Όσον αφορά τη συμμετοχή των παραγωγών σε εκθέσεις, η Μαρία τονίζει ότι υπάρχει η στήριξη της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, η οποία χρηματοδοτεί ένα κομμάτι του ποσού που απαιτείται για τη συμμετοχή σε εκθέσεις τροφίμων, καθώς είναι αρκετά μεγάλο».
Ωστόσο, η ίδια τονίζει ότι χρειάζεται να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση και στήριξη στα προϊόντα της περιφέρειας από την Αθήνα, έτσι ώστε να λάβουν την αξία που πρέπει και να προωθηθούν κατάλληλα. «Το κόστος μεταφοράς των προϊόντων είναι αρκετά μεγάλο, αλλά και ο τρόπος επικοινωνίας τους είναι δύσκολος, για αυτό χρειάζεται και η στήριξη της πρωτεύουσας. Το δύσκολο δεν είναι να καλλιεργήσει κάποιος τα προϊόντα, αλλά να τα προωθήσει».
Τα προϊόντα της οικογένειας ταξιδεύουν τόσο σε πόλεις της Ελλάδας, σε ντελικατέσεν και βιολογικά καταστήματα, όσο και στο εξωτερικό, όπως στη Γερμανία, ενώ τον Οκτώβριο αναμένουν να ξεκινήσουν συνεργασίες με την Κύπρο και την Ολλανδία.
Η συμμετοχή της επόμενης γενιάς
Στην οικογενειακή επιχείρηση συμμετέχουν και οι τέσσερις γιοι της Μαρίας και του Αριστείδη, τόσο στο κομμάτι της παραγωγής όσο και της προώθησης των προϊόντων. «Αν και τα παιδιά σπουδάζουν σε διαφορετικές πόλεις και έχουν τη δική τους ζωή, κάθε Οκτώβρη, που είναι το μάζεμα των καρυδιών, βρίσκονται όλοι εδώ για να βοηθήσουν. Επίσης, ο κάθε ένας στην πόλη που βρίσκεται συμβάλλει στην προώθηση των προϊόντων στην αγορά», αναφέρει η Μαρία.