Από τα κατεψυγμένα λαχανικά που γνώρισε στο ελληνικό καταναλωτικό κοινό, την κατεψυγμένη ζύμη και τις φρέσκες σαλάτες μέχρι τα προϊόντα ντομάτας ραφιού, τη βιολογική σειρά της και τις έτοιμες συνταγές με λαχανικά, η Μπάρμπα Στάθης αφουγκραζόταν διαχρονικά τις αναδυόμενες τάσεις. Δεν δίστασε παρά τις αλλαγές του ιδιοκτησιακού της καθεστώτος, να πραγματοποιεί σημαντικές επενδύσεις προκειμένου να προσφέρει λύσεις που έκαναν το γεύμα με λαχανικά εύκολο, πρακτικό και εν τέλει, απαραίτητο για κάθε ελληνική οικογένεια.
Η Μπάρμπα Στάθης έχει ταυτιστεί με μια ιστορία γεμάτη φρεσκάδα. Όλα ξεκίνησαν στη Θεσσαλονίκη, το 1969, με την ίδρυση της πρώτης γραμμής παραγωγής κατεψυγμένων φρούτων και λαχανικών, από την ΕΒΙΕ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ Α.Ε -ΜΠΑΡΜΠΑ ΣΤΑΘΗΣ. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1980, η εταιρεία αναπτύχθηκε γρήγορα δημιουργώντας υπερσύγχρονες για την εποχή εγκαταστάσεις, επενδύοντας και στην επέκταση των γραμμών παραγωγής, όπως και των αποθηκευτικών χώρων. Το ίδιο διάστημα η εταιρεία λάνσαρε μια σειρά από νέα και πρωτόγνωρα για την εποχή προϊόντα, όπως τα μείγματα λαχανικών και οι κατεψυγμένες πατάτες.
Το 1991 προέβη σε ένα ακόμη καινοτόμο βήμα, μπαίνοντας δυναμικά στην αγορά της κατεψυγμένης ζύμης, με την πρωτοεμφανιζόμενη τότε Χρυσή Ζύμη. Η αναπτυξιακή πορεία της Μπάρμπα Στάθης Γενική Τροφίμων οδήγησε τρία χρόνια αργότερα στην εξαγορά της από τον όμιλο εταιρειών Δέλτα, που της προσέδωσε ακόμη πιο δυναμική πνοή.
Πέντε χρόνια μετά με την προϊοντική σειρά «Συνταγές μου» -σήμερα είναι γνωστή με τον τίτλο «Ας Μαγειρέψουμε»- έφερε μία ακόμη επανάσταση στο καθημερινό μαγείρεμα με ολοκληρωμένες συνταγές για παραδοσιακά πιάτα, όπως σπανακόρυζο, αρακά λαδερό, αγκινάρες αλά πολίτα. Οι καινοτομίες όμως δεν σταμάτησαν εκεί, αφού το 2001 η εταιρεία επένδυσε στην παραγωγή φρέσκων συσκευασμένων σαλατών, δρομολογώντας το λανσάρισμά τους στην ελληνική αγορά.
Μια συγχώνευση, δύο εξαγορές και πολλά νέα βήματα
Το 2006 η Δέλτα -και συνακόλουθα η Μπάρμπα Στάθης- συγχωνεύτηκε με την Chipita International και τη Γενική Τροφίων, στο μεγαλύτερο όμιλο τροφίμων στην Ελλάδα, την Vivartia. Ένα χρόνο μετά η MIG του Ανδρέα Βγενόπουλου ξεκίνησε να αποκτά ποσοστά του ομίλου, ενώ μετά την αποχώρηση το 2010 της Chipita από το σχήμα, οι εταιρίες τροφίμων του ομίλου ήταν η Δέλτα Τρόφιμα Α.Ε., η Μπάρμπα Στάθης Α.Β.Ε.Ε., η Goody’s Α.Ε. και η Everest Α.Ε. Το 2021 πραγματοποιήθηκε η πώληση της Vivartia από την MIG στην CVC Capital Partners.
Παρά τις αλλαγές, τα καινοτόμα λανσαρίσματα δεν σταμάτησαν. Τα κατεψυγμένα προϊόντα Βιολογικές Καλλιέργειες διαμόρφωσαν ένα νέο τοπίο στην αγορά, ενώ η εταιρεία ξεκίνησε και τα πρώτα προϊόντα ραφιού, με την «Ντομάτα στον τρίφτη». Η εταιρεία ολοκλήρωσε και ανανέωσε ένα πενταετές επενδυτικό πλάνο που είχε ως στόχο την αναβάθμιση της παραγωγικής μονάδας στη Σίνδο Θεσσαλονίκης και την αύξηση της παραγωγικότητάς της.
Το 2018 η Μπάρμπα Στάθης επένδυσε σε μια νέα γραμμή παραγωγής, αυτήν του κατεψυγμένου ρυζιού. Χάρη σε αυτή, επαναλάνσαρε την σειρά Ρύζι με Λαχανικά σε νέες συσκευασίες, με νέους συνδυασμούς υψηλής διατροφικής αξίας, και για πρώτη φορά, με ελληνικό κατεψυγμένο ρύζι. Έναν χρόνο αργότερα ακολούθησε η πρωτοποριακή σειρά Ζυμαρικά με Λαχανικά, με ζυμαρικά που προέρχονται από Έλληνες παραγωγούς και τα οποία καταψύχονταν με μία καινοτόμο διαδικασία στο εργοστάσιό της στη Σίνδο. Ενώ εμπλούτισε περαιτέρω τη σειρά, παρουσιάζοντας δύο ακόμα συνδυασμούς με Ζυμαρικά Ολικής Άλεσης.
Επένδυση στην ελληνική παραγωγή
Το 2019 η Μπάρμπα Στάθης συμπλήρωσε 50 χρόνια συνεχούς και άκρως επιτυχημένης παραγωγικής διαδικασίας και λειτουργίας, με σταθερή φιλοσοφία ότι τα κατεψυγμένα λαχανικά αποτελούν μια διατροφική επιλογή ισάξια με τα φρέσκα, έχοντας ως αποτέλεσμα την ανατροπή παγιωμένων αντιλήψεων αλλά και τη δημιουργία νέων τάσεων στους καταναλωτές.
Χαρακτηριστικό του βαθμού στον οποίο επενδύει διαχρονικά η εταιρεία στην ελληνική παραγωγή, είναι το γεγονός ότι από έτος σε έτος αυξάνει τις εκτάσεις γης, από τις οποίες συλλέγει τα προϊόντα που οδηγούνται στη συνέργεια στο εργοστάσιό της. Ενδεικτικά το 2020 το ποσοστό αύξησης των εκτάσεων αυτών ανήλθε στο 53%, κάτι που αντιστοιχεί σε συνολικά 32.000 στρέμματα γης, τα οποία διατηρεί στο δυναμικό των καλλιεργήσιμων εκτάσεων που εκμεταλλεύεται.
Από την διαδρομή των κατεψυγμένων λαχανικών δεν έλειψαν και συνεργασίες που ήρθαν στην πορεία αφήνουν το δικό τους αποτύπωμα στις συσκευασίες των κατεψυγμένων προϊόντων της Μπάρμπα Στάθης. Χαρακτηριστική είναι η συνεργασία με την Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών της Νάξου, μία συνεργασία από την οποία οι ποσότητες πατάτας που παραλαμβάνει η εταιρεία αυξάνεται από έτος σε έτος. Μέσω αυτής η εταιρεία παράγει κατεψυγμένες, κομμένες και έτοιμες για μαγείρεμα πατάτες του Συνεταιρισμού.
Επενδύσεις 16 εκατ. ευρώ σε εγκαταστάσεις και εξοπλισμό
Οι επενδύσεις της Μπάρμπα Στάθης δεν περιορίζονται όμως μόνο στην προσεκτική επιλογή των παραγωγών με τους οποίους συνεργάζεται καθώς και στην εκπαίδευσή τους. Εκτείνεται και στην διαρκή αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών της. Σε αυτό το πλαίσιο έτρεξε τριετές επενδυτικό πλάνο ύψους 16 εκατ. ευρώ. Από αυτό το ποσό, τα 8,5 εκατ. ευρώ έχουν ενταχθεί σε επιδοτούμενα αναπτυξιακά προγράμματα του Δημοσίου, είτε με την μορφή αφορολογήτων αποθεματικών, είτε με μετρητά. Οι συγκεκριμένες επενδυτικές κινήσεις έχουν θέσει στο πρόγραμμα να προστεθούν νέες γραμμές παραγωγής κατεψυγμένων λαχανικών, συσκευαστικές μηχανές, πλήρως αυτοματοποιημένοι ψυκτικοί θάλαμοι καθώς και μηχανές συλλογής λαχανικών.
Παραγωγικά, διαθέτει πέντε ιδιόκτητες μονάδες παραγωγής λαχανικών και ζυμών, με 11.000 σημεία πώλησης, ενώ ταυτόχρονα εξάγει τα προϊόντα της σε 5 ηπείρους και 27 χώρες.
Στροφή και στα plant-based προϊόντα
Σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ το 70% των καταναλωτών που ανήκουν στην Generation Z είναι flexeterian -ακολουθούν δηλαδή ένα είδος ημί-χορτοφαγικής διατροφής-, μια τάση που εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο μέσα στην επόμενη πενταετία. Την ίδια στιγμή το 50% των καταναλωτών που ακολουθούν μία vegan διατροφή, σχεδιάζουν να παραμείνουν στο συγκεκριμένο μοντέλο για λόγους υγείας.
Η Μπάρμπα Στάθης δεν θα μπορούσε να μείνει αμέτοχη από τις αναδυόμενες διατροφικές τάσεις, λανσάροντας και ενισχύοντας συνεχώς την προϊοντική σειρά 360ο Plant Based Meals που περιλαμβάνει φυτικά κεφτεδάκια σε τέσσερις συνδυασμούς.
Πρόκειται για προϊόντα τα οποία μπορούν να δώσουν μια άλλη ευκολία σε καθημερινό επίπεδο, απευθύνονται συνολικά στην αγορά και σε όλους τους καταναλωτές ανεξαιρέτως του μοντέλου διατροφής που ακολουθούν. Οι τάσεις εξάλλου και στην Ελλάδα δείχνουν ξεκάθαρα την επιθυμία των καταναλωτών για νέα καινοτόμα προϊόντα, τα οποία να απαντούν στον σεβασμό του περιβάλλοντος και στην ευρύτερη προσέγγιση υγείας.