20.1 C
Athens
Saturday, November 23, 2024
More

    Η έλλειψη χαλκού προκαλεί τριγμούς στην παγκόσμια οικονομία

    Ένας αναλυτής προβλέπει ότι η έλλειψη χαλκού θα μπορούσε ενδεχομένως να επεκταθεί σε ορίζοντα δεκαετίας. Οπως αναφέρει το CNBC, ο κόσμος αντιμετωπίζει επί του παρόντος παγκόσμια έλλειψη χαλκού, η οποία τροφοδοτείται από τις όλο και πιο δύσκολες ροές εφοδιασμού στη Νότια Αμερική και τις υψηλότερες πιέσεις της ζήτησης.

    Ο χαλκός αποτελεί κορυφαίο δείκτη για την κατάσταση της οικονομίας, λόγω της ενσωμάτωσής του σε διάφορες χρήσεις, όπως ο ηλεκρικός εξοπλισμός και τα βιομηχανικά μηχανήματα.

    Η συμπίεση του χαλκού θα μπορούσε να αποτελέσει ένδειξη ότι οι παγκόσμιες πληθωριστικές πιέσεις θα επιδεινωθούν και, στη συνέχεια, θα αναγκάσει τις κεντρικές τράπεζες να διατηρήσουν τη hawkish στάση τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

    “Προβλέπουμε ήδη μεγάλα ελλείμματα στον χαλκό έως το 2030”, δήλωσε ο αντιπρόεδρος του τμήματος μετάλλων και εξόρυξης της Wood Mackenzie, Robin Griffin.

    Το απέδωσε σε μεγάλο βαθμό στις συνεχιζόμενες αναταραχές στο Περού και στην υψηλότερη ζήτηση χαλκού στη βιομηχανία ενεργειακής μετάβασης.

    “Κάθε φορά που υπάρχει πολιτική αναταραχή έχει μια σειρά από επιπτώσεις.
    Και το προφανές από αυτά … είναι το ενδεχόμενο να χρειαστεί να κλείσουν οι χώροι εξόρυξης”, πρόσθεσε.

    Το Περού συγκλονίζεται από διαδηλώσεις από τότε που ο πρώην πρόεδρος Pedro Castillo ανατράπηκε τον Δεκέμβριο σε δίκη μομφής.

    Η χώρα της Νότιας Αμερικής αντιπροσωπεύει το 10% της παγκόσμιας προσφοράς χαλκού.
    Η Glencore ανακοίνωσε στις 20 Ιανουαρίου ότι αναστέλλει τις εργασίες στο ορυχείο χαλκού Antapaccay που βρίσκεται στο Περού, αφού διαδηλωτές λεηλάτησαν και έβαλαν φωτιά στις εγκαταστάσεις του.

    Επιπλέον, η Χιλή – ο μεγαλύτερος παραγωγός χαλκού στον κόσμο, ο οποίος αντιπροσωπεύει το 27% της παγκόσμιας προσφοράς – κατέγραψε ετήσια πτώση 7% τον Νοέμβριο.
    “Συνολικά πιστεύουμε ότι η Χιλή θα παράγει πιθανότατα λιγότερο χαλκό από το 2023 έως το 2025”, έγραψε η Goldman Sachs σε ξεχωριστό σημείωμα με ημερομηνία 16 Ιανουαρίου.
    Ωστόσο, ένας παρατηρητής της αγοράς προειδοποίησε να μην παρασυρθούμε από τα πρωτοσέλιδα.

    “Είναι τυπικό να βλέπουμε διαταραχές και δεν νομίζω ότι βλέπουμε απαραίτητα περισσότερες από το κανονικό”, δήλωσε ο Timna Tanners, διευθύνων σύμβουλος της Wolfe Research, ο οποίος προβλέπει ότι το 2023 θα πρέπει να αυξηθούν αρκετά νέα ορυχεία.

    Τα προθεσμιακά συμβόλαια χαλκού διαμορφώθηκαν στα 4,035 δολάρια ανά λίβρα τη Δευτέρα, σύμφωνα με τα στοιχεία της CME.

    Το μέταλλο σημείωσε χαμηλό στα 3,9930 δολάρια, το χαμηλότερο επίπεδο από τις 10 Ιανουαρίου, όταν διαπραγματευόταν μέχρι και τα 3,9875 δολάρια.

    Η επαναλειτουργία της Κίνας και η ανάπτυξη της αυτοκινητοβιομηχανίας και της βιομηχανίας ενεργειακής μετάβασης έχουν αυξήσει τη ζήτηση για το κόκκινο μέταλλο, επιβαρύνοντας περαιτέρω τους πόρους χαλκού.

    “Η επαναλειτουργία της Κίνας έχει σημαντικό αντίκτυπο στην τιμή του χαλκού, καθώς αυτό βελτιώνει τις προοπτικές [της] ζήτησης και θα ωθήσει τις τιμές του χαλκού ακόμη υψηλότερα λόγω της έλλειψης προσφοράς, στο πίσω μέρος της μετάβασης στην καθαρή ενέργεια που καθιστά την εξόρυξη πιο δύσκολη”, δήλωσε η Tina Teng, αναλύτρια στην CMC Markets.

    Η ανατροπή των αυστηρών πολιτικών μηδενικού Covid από το Πεκίνο αναμένεται να επιταχύνει την οικονομική ανάκαμψη της χώρας, καθώς και τη συσσωρευμένη κινεζική ζήτηση.

    Οι τιμές των εμπορευμάτων έχουν σημειώσει ισχυρά κέρδη από τον Δεκέμβριο, όταν η Κίνα ανακοίνωσε τα σχέδιά της να άρει μια σειρά από μέτρα Covid.

    “Το έλλειμμα μπορεί να διαρκέσει μέχρι μια πιθανή παγκόσμια οικονομική ύφεση που προκαλείται από τους τρέχοντες αντίθετους ανέμους, μέχρι το 2024 με 2025”, πρόσθεσε ο Teng, προβλέποντας ότι μέχρι τότε οι τιμές του χαλκού μπορεί να διπλασιαστούν.

    Ωστόσο, η Taners από τη Wolfe Research δήλωσε ότι δεν αναμένει μια “τεράστια έκρηξη” δραστηριότητας και κατανάλωσης χαλκού καθώς η Κίνα βουίζει και πάλι στη ζωή.

    “Η κατανάλωση χαλκού ειδικότερα δεν επιβραδύνθηκε πραγματικά το 2022. Τα εργοστάσια εξακολουθούσαν να λειτουργούν, τα κυβερνητικά κίνητρα και οι υποδομές εξακολουθούσαν να τρέχουν”, εξήγησε.

    Ωστόσο, πρόσθεσε ότι το ευρύτερο φαινόμενο του εξηλεκτρισμού θα αποτελέσει πιθανότατα μεγαλύτερο θεμελιώδη παράγοντα για τη ζήτηση χαλκού.

    “Δεν μπορείτε να δείτε τα ηλεκτρικά οχήματα να απογειώνονται προτού αποκτήσετε την υποδομή φόρτισης, και η ηλεκτροδότηση [που είναι] απαραίτητη, είναι στην πραγματικότητα πολύ πιο έντονη σε χαλκό”.

    Ο χαλκός εμφανίζεται σε μεγάλο βαθμό στις τεχνολογίες που σχετίζονται με τον ηλεκτρισμό, και κατ’ επέκταση στις προτάσεις για την ενεργειακή μετάβαση.

    Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2021 υπερδιπλασιάστηκαν, ώστε ο συνολικός αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο να ανέλθει σε περίπου 16,5 εκατομμύρια, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.

    Αυτό σημαίνει ότι το οικοσύστημα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να αυξηθεί.
    “Υπάρχει ένα πιο μακροπρόθεσμο ζήτημα γύρω από την προσφορά χαλκού στη [βιομηχανία] ενεργειακής μετάβασης, επειδή η ανάπτυξη τόσο στην αυτοκινητοβιομηχανία όσο και στη μετάδοση θα είναι τεράστια”, δήλωσε ο Griffin της Wood Mackenzie.

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα