Η ΑΑΔΕ προχωρά σε διορθωτικές ενέργειες, ακυρώνοντας φόρους και πρόστιμα που επιβλήθηκαν λανθασμένα σε φορολογούμενους λόγω υπολογιστικών και αριθμητικών σφαλμάτων, όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του ertnews.
Βάσει απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ, τα λάθη της εφορίας θα διορθώνονται πλέον με απλοποιημένες διαδικασίες, είτε μετά από αίτηση των φορολογουμένων είτε αυτόματα. Οι διορθώσεις αφορούν περιπτώσεις όπου έχουν καταλογιστεί ανύπαρκτοι φόροι ή πρόστιμα που βρίσκονται σε εκκρεμότητα στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα Διοικητικά Δικαστήρια.
Η νέα διαδικασία επιτρέπει στη φορολογική διοίκηση να διορθώνει αυτόματα τα λάθη, χωρίς να απαιτείται η προσφυγή του πολίτη.
Σημειώνεται ότι οι διορθώσεις περιορίζονται σε υπολογιστικά σφάλματα και δεν επηρεάζουν τα ποσά φόρων ή προστίμων που έχουν επιβληθεί για παραβάσεις της φορολογικής νομοθεσίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η λανθασμένη προσθήκη επιπλέον μηδενικών στο λογαριασμό του ΕΝΦΙΑ.
Η απόφαση της ΑΑΔΕ, η οποία έχει άμεση ισχύ, κάνει λόγο:
- Για πρόδηλη έλλειψη (ολική ή μερική) φορολογικής υποχρέωσης, ή
- Για αριθμητικό ή υπολογιστικό λάθος
- Σε περίπτωση που ως συνέπεια του άμεσου προσδιορισμού ή της πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εκδίδεται και πράξη επιβολής προστίμου, η εν λόγω πράξη (ή ο άμεσος προσδιορισμός) ακυρώνεται ή τροποποιείται με πράξη της φορολογικής διοίκησης.
Για να είναι παραδεκτή η αίτηση ακύρωσης ή τροποποίησης θα πρέπει είτε να προσκομιστούν έγγραφα από τον φορολογούμενο, είτε να είναι διαθέσιμα στην αρμόδια υπηρεσία, χωρίς να απαιτούνται ελεγκτικές επαληθεύσεις.
Ως αριθμητικά ή υπολογιστικά λάθη θεωρούνται τα σφάλματα κατά τη διενέργεια μαθηματικού υπολογισμού ή κατά την εκτέλεση αριθμητικής πράξης και όχι η εσφαλμένη επιβολή φόρου ή απαλλαγή από τον φόρο ή η κακή εφαρμογή του νόμου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι έως τώρα, ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας, δεν επέτρεπε στη Φορολογική Διοίκηση να εξετάσει πρόδηλα σφάλματα, στην περίπτωση που οι φορολογούμενοι είχαν προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα Διοικητικά Δικαστήρια.
Στην περίπτωση υποβολής αίτησης από την πλευρά του φορολογούμενου, η απόφαση ορίζει ότι: «η αίτηση και τα συνυποβαλλόμενα έγγραφα υποβάλλονται με ψηφιακή απεικόνιση (σάρωση), μέσω της εφαρμογής ψηφιακής υποδοχής και διαχείρισης αιτημάτων της Α.Α.Δ.Ε. «Τα Αιτήματά μου» στην αρμόδια υπηρεσία. Στις περιπτώσεις στις οποίες δεν είναι δυνατή η υποβολή του αιτήματος μέσω της Εφαρμογής, τα αιτήματα αποστέλλονται ταχυδρομικά με συστημένη επιστολή ή με υπηρεσία ταχυμεταφοράς ή υποβάλλονται αυτοπροσώπως στην αρμόδια υπηρεσία».