Φρένο στην πώληση θυγατρικής της Volkswagen στην Κίνα έβαλε η Γερμανία, επικαλούμενη λόγους εθνικής ασφάλειας, εντείνοντας περαιτέρω τη σχέση με τον μεγαλύτερο εμπορικό της εταίρο.
Η MAN Energy Solutions, μέρος του ομίλου Volkswagen, δήλωσε τον Ιούνιο του 2023 ότι σχεδιάζει να πουλήσει μέρος της δραστηριότητάς της, συγκεκριμένα το κομμάτι που ασχολείται με αεριοστροβίλους, στην κρατικά ελεγχόμενη CSIC Longjiang GH Gas Turbine Co (GHGT) της Κίνας. Όμως σχετική έρευνα της γερμανικής κυβέρνησης που είχε ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο εξέφρασε ανησυχίες ότι η Κίνα θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα προϊόντα σε πολεμικά πλοία.
Η απόφαση διακοπής της συμφωνίας έρχεται μόλις λίγες εβδομάδες αφότου η Ευρωπαϊκή Ένωση αύξησε τους δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα, ανοίγοντας μια εμπορική διαμάχη με το Πεκίνο, το οποίο λίγες ημέρες αργότερα ξεκίνησε έρευνα για τις τιμές του χοιρινού κρέατος της ΕΕ.
Ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας, Robert Habeck, δήλωσε ότι το Βερολίνο δέχεται με χαρά τις επενδύσεις από ξένες εταιρείες, αλλά οι τεχνολογίες που σχετίζονται με τη δημόσια ασφάλεια θα πρέπει να προστατεύονται από χώρες «που ίσως δεν έχουν πάντα φιλικές σχέσεις μαζί μας». Η υπουργός Εσωτερικών Nancy Faeser δήλωσε ότι χαιρετίζει την απόφαση της κυβέρνησης για μπλόκο στη συμφωνία.
Η Γερμανία και η Κίνα αντάλλαξαν πέρυσι αγαθά αξίας 255 δισ. ευρώ, αλλά η σχέση του Βερολίνου με το Πεκίνο έχει επιβαρυνθεί τα τελευταία χρόνια, καθώς η Γερμανία προσπαθεί να προστατεύσει τους ντόπιους κατασκευαστές και να μειώσει την εξάρτησή της από την Κίνα.
Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης δέχεται τεράστιες πιέσεις, διότι καλείται να διακόψει τους άλλοτε πολύ στενούς δεσμούς της με τη Ρωσία. Έτσι, προσπαθεί να μην ξανασυμβεί κάτι τέτοιο στο μέλλον.
Τον Νοέμβριο του 2022, η Γερμανία σταμάτησε την πώληση ενός από τα εργοστάσιά της στον τομέα των ημιαγωγών σε μια κινεζικών συμφερόντων τεχνολογική εταιρεία, επικαλούμενη επίσης ανησυχίες για την ασφάλεια.
Εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών της Κίνας δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι η Κίνα αντιτίθεται στην «πολιτικοποίηση» της «φυσιολογικής εμπορικής συνεργασίας».
«Ελπίζουμε ότι η Γερμανία θα παρέχει ένα επιχειρηματικό περιβάλλον δίκαιο, ισότιμο και χωρίς διακρίσεις σε εταιρείες από όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των κινεζικών εταιρειών», τόνισε.
Η MAN Energy Solutions δήλωσε ότι σέβεται την απόφαση της κυβέρνησης. «Θα ξεκινήσουμε τώρα μια δομημένη διαδικασία για το κλείσιμο του τμήματος αεριοστροβίλων, η οποία θα λάβει χώρα τους επόμενους μήνες», πρόσθεσε η εταιρεία.
Οι πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ, οι οποίοι προσθέτουν έως και 38% στο κόστος εισαγωγής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου από την Κίνα, τίθενται σήμερα σε ισχύ για μια αρχική περίοδο τεσσάρων μηνών. Η ΕΕ πρέπει να αποφασίσει έως τον Νοέμβριο αν θα υιοθετήσει τους δασμούς για πέντε χρόνια.
Σε ανακοίνωσή της την Πέμπτη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέφερε ότι «οι διαβουλεύσεις με την κινεζική κυβέρνηση έχουν ενταθεί τις τελευταίες εβδομάδες», με σκοπό την επίλυση της διαφοράς.
Η Volkswagen, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, επανέλαβε ότι η χρονική στιγμή της απόφασης της ΕΕ είναι «επιζήμια για την τρέχουσα ασθενή ζήτηση» για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Γερμανία και την περιοχή. «Οι αρνητικές επιπτώσεις αυτής της απόφασης αντισταθμίζουν τα όποια πιθανά οφέλη για την ευρωπαϊκή και ιδιαίτερα τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία», πρόσθεσε η εταιρεία.