21.6 C
Athens
Monday, April 29, 2024
More

    Η αγόρευση του εισαγγελέα για την φονική πυρκαγιά στο Μάτι

    «Η πυρκαγιά στο Μάτι ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη τραγωδία σε αριθμό θυμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο. Υπήρξαν δεκάδες νεκροί, τραυματίες και εγκαυματίες μέσα σε μόλις 2,5 ώρες».

    Με αυτά τα λόγια άρχισε την αγόρευσή του ο εισαγγελέας της έδρας, Παναγιώτης Μανιάτης, ο οποίος από τις 9 το πρωί διατυπώνει την κρίση του για όσα έγιναν και για όσα δεν έγιναν την 23η Ιουλίου 2018 στο Μάτι, «σε ένα συμβάν πολύ μικρής χρονικής διάρκειας, όπου είχαμε περισσότερους από 100 νεκρούς».

    Όπως είπε ο κ. Παναγιώτης Μανιάτης, «το δικαστήριό σας και η εισαγγελική έδρα έχει ως αποστολή να δώσουμε την απάντηση στο ερώτημα “τι συνέβη εκείνη την ημέρα στην Ανατολική Αττική; Ποιος έφταιξε για να οδηγηθούμε σε αυτό το ολέθριο αποτέλεσμα;”. Η υπόθεση αυτή ξεκίνησε με περισσότερους κατηγορούμενους και στο εδώλιο οδηγήθηκαν τελικά 21. Έπειτα από δεκαπέντε μήνες διαδικασίας, έχω να πω ότι καταβλήθηκε κάθε δυνατή προσπάθεια για τη διεξαγωγή μιας δίκαιης δίκης».

    Επικαλούμενος το αποδεικτικό υλικό, ανέφερε ότι η φωτιά ξεκίνησε στις 16:41 στην περιοχή Νταού Πεντέλης και η πρώτη αναγγελία έγινε από δασοπυροσβέστες στις 16:46. Όπως είπε, ο δείκτης κινδύνου για την Αττική εκείνη την ημέρα ήταν βαθμού 4, δηλαδή πολύ υψηλός. «Την ώρα έναρξης της πυρκαγιάς ο άνεμος ήταν 5 μποφόρ και έφτασε τα 8 και 9 μποφόρ. Οι πυροσβεστικές δυνάμεις δεν κατόρθωσαν να περιορίσουν τη φωτιά και απέκτησε δυναμική, υψηλό ρυθμό απελευθέρωσης θερμότητας και εξελίχθηκε σε δυο μέτωπα», είπε ο εισαγγελέας.

    Υπήρξε εναέρια επιτήρηση, δεν υπήρξε παράλειψη για τη μεταστάθμευση αεροσκαφών
    Αρχικά ο εισαγγελικός λειτουργός αναφέρθηκε στην κατηγορία σε βάρος του πρώην αρχηγού και υπαρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος, Σωτήρη Τερζούδη και Βασίλη Ματθαιόπουλου, και του πρώην διοικητή ΕΣΚΕ, Ιωάννη Φωστιέρη, για την εναέρια επιτήρηση, που, όπως είπε, αποδείχθηκε ότι είχε γίνει, ενώ έκρινε ότι δεν υπήρχε παράλειψη για την κατηγορία που αφορά στη μη μετασταύθμευση αεροσκαφών.

    «Η μεταστάθμευση δεν αφορά στα πυροσβεστικά ελικόπτερα και ως εκ τούτου δεν τίθεται ζήτημα μεταστάθμευσης. Δεν υπήρξε παράλειψη των τριών κατηγορουμένων».

    Κατά την αγόρευσή του, ο εισαγγελέας έκανε εκτενή αναφορά στην εκτροπή του ελικοπτέρου από το Νταού, όπου η πυρκαγιά εξελισσόταν στα διυλιστήρια της Motor Oil.

    «Το μέσο επιτήρησης έκανε λόγο για έρπουσα φωτιά και μάλλον ελεγχόμενη κοντά στις εγκαταστάσεις της Motor Oil. Ταυτόχρονα, αποδείχθηκε ότι στο Νταού υπήρχε ένταση, δυναμική και επικινδυνότητα. Θα απειλούσε ανθρώπους και περιουσίες και αυτή η πληροφορία είχε φτάσει στο ΕΣΚΕ. Από πλευράς εναέριων μέσων η καταλληλότερη επιλογή ήταν τα ελικόπτερα. Ήταν γνωστό στο ΕΣΚΕ ότι επιχειρούσε μόνο ένα εναέριο μέσο στο Νταού. Αφού ήταν το μόνο εναέριο μέσο που υπήρχε στο Νταού, το ΕΣΚΕ γνώριζε ότι έπρεπε να αποχωρήσει για ανεφοδιασμό. Στη μία ώρα που μεσολάβησε, η φωτιά άρχισε να κινείται απειλητικότερα προς τα διυλιστήρια. Όμως, ο επίγειος επικεφαλής δεν διαπίστωσε ότι η φωτιά είχε μπει στο διυλιστήριο, ούτε ζήτησε τη συνδρομή μέσου.

    Προκρίνω την εκδοχή που εισφέρθηκε από εκείνον που ήταν ο πλέον υπεύθυνος. Αποδείχθηκε ότι ο Φωστιέρης έλαβε δύο κλήσεις από τον ιδιοκτήτη του διυλιστηρίου, επιφανή επιχειρηματία, που του ζητά επιτακτικά εναέρια μέσα. Ο επιχειρηματίας, όμως, δεν βρισκόταν εκεί, μετέφερε την εικόνα από τους υπαλλήλους του. Φέρεται να του δήλωσε, όμως, ότι η φωτιά έχει εισέλθει στις εγκαταστάσεις. Όμως, θα έπρεπε πρώτα να επιβεβαιώσει την πληροφορία που έλαβε», είπε ο εισαγγελέας και πρόσθεσε ότι συχνά άνθρωποι που δεν είναι υπηρεσιακοί παράγοντες ζητούν εναέρια μέσα.

    «Αλίμονο αν τέτοια αιτήματα δεν αξιολογούνται και γίνονται δεκτά ανάλογα με τη βαρύτητα του ονόματος που τα ζητά. Δεν έπρεπε να ακούσει ένα μεγαλόσχημο επιχειρηματία και χωρίς να επιβεβαιώσει. Ήταν παράτυπη και επιχειρησιακά εσφαλμένη απόφαση. Ποιος ευθύνεται για την απόφαση αυτή; Ο τότε διοικητής του ΕΣΚΕ Ιωάννης Φωστιέρης, αλλά και ο τότε αρχηγός του ΠΣ Σωτήρης Τερζούδης» ανέφερε ο εισαγγελέας, λέγοντας ότι η πράξη αποδείχθηκε μόνο για τους Φωστιέρη και Τερζούδη, και όχι για τον Βασίλη Ματθαιόπουλο.

    Ο εισαγγελέας, αναφερόμενος στα Σινούκ, είπε ότι «μόνο 2 ήταν διαθέσιμα στο αεροδρόμιο Μεγάρων, αλλά υπάρχει σφάλμα και αβλεψία ως προς το ότι για το ένα καθυστέρησε η υποβολή αιτήματος και για το άλλο δεν έγινε καθόλου. Η ευθύνη βαρύνει τον κ. Φωστιέρη».

    Αντίθετα κατά τον εισαγγελέα δεν υπήρξε παράβλεψη και πλημμέλεια ως προς την αξιοποίηση άλλων εναέριων μέσων που δεν μπορούσαν να αξιοποιηθούν για αντικειμενικούς λόγους .

    Η αγόρευση του συνεχίζεται και αναμένεται να διαρκέσει για πολλές ακόμα ώρες πριν ο εισαγγελέας καταλήξει στην τελική πρόταση του για την ενοχή ή μη των 21 κατηγορουμένων .

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα