23.4 C
Athens
Monday, May 13, 2024
More

    Γιατί η κρίση στην Ερυθρά θάλασσα έχει πιο γρήγορο αντίκτυπο απ’ ότι ο COVID στις θαλάσσιες μεταφορές;

    Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα που έχει προκληθεί από τις επιθέσεις των Ανταρτών της Υεμένης, έχει εκτεταμένη επίδραση στις θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές.

    Σύμφωνα με δημοσκόπηση της Xeneta, σχεδόν τα 2/3 των ναυτιλιακών εταιρειών δεν μεταφέρουν πλέον τα εμπορευματοκιβώτιά τους με τους όρους των ήδη συμφωνηθέντων συμβολαίων ως αποτέλεσμα της κρίσης αυτής.

    Μάλιστα, από τη δημοσκόπηση προέκυψε το συμπέρασμα ότι «η κατάσταση στο εμπόριο αλλάζει σε καθημερινά. Μόλις πριν από μία εβδομάδα, οι ναυτιλιακές επιβεβαίωναν ότι τα εμπορευματοκιβώτια μεταφέρονταν με MCQ (δέσμευση ελάχιστης ποσότητας) στη συμβατική τιμή. Σήμερα, οι ίδιες οι εταιρείες αναφέρουν ότι θέλουν να προχωρήσουν σε προσαυξήσεις».

    CustomerPoll

    Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Xeneta, Patrik Berglund, «Άλλες πάλι ναυτιλιακές αντιμετωπίζουν προσαυξήσεις από τις πρώτες μέρες αυτής της κρίσης, ενώ ορισμένοι έχουν έρθει αντιμέτωποι και με ακυρώσεις συμβολαίων».

    Όπως επισημαίνει ο ίδιος, παρατηρούνται διαφορές «στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν οι forwarders τους πελάτες τους και στον τρόπο με τον οποίο οι μεταφορείς αντιμετωπίζουν τους “μεγαλύτερους” πελάτες. Διακρίνω επίσης διαφορές εάν ο αποστολέας αγοράζει πρόσθετες υπηρεσίες από τον μεταφορέα πέρα από το σκέλος των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών.

    Αυτό είναι που δημιουργεί τόση αβεβαιότητα στην αγορά και κάθε αποστολέας επηρεάζεται με διαφορετικό τρόπο από τον επόμενο. Δεν υπάρχει απολύτως καμία ευρεία πεπατημένη εδώ που να μπορείτε να πείτε ότι ισχύει για όλους τους αποστολείς».

    Πάντως, η Xeneta τονίζει ότι η κρίση της Ερυθράς θάλασσας έχει πιο ξαφνικό και γρήγορο αντίκτυπο στις θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές σε σχέση με τους πρώτους μήνες της πανδημίας του κορωνοϊού.

    Η έλλειψη χωρητικότητας που προκαλείται στην Άπω Ανατολή λόγω μη έγκαιρης επιστροφής των πλοίων για την επόμενη προγραμματισμένη αναχώρησή τους αποτελεί το βασικό χαρακτηριστικό της κρίσης αυτής, με τις εταιρείες να προτίθενται να καταβάλλον υψηλότερο τίμημα για να εξασφαλίσουν ότι το φορτίο τους θα βρίσκεται στο επόμενο διαθέσιμο πλοίο.

    Το παρακάτω γράφημα αποτυπώνει την αύξηση των θαλάσσιων ναύλων 52 ημέρες μετά την έναρξη τόσο της επιδημίας COVID-19 όσο και της κρίσης στην Ερυθρά θάλασσα.

    Red Sea vs. Covide Ocean Freight Rates

    Οι πρώτες ενδείξεις, σύμφωνα με την Xeneta, δείχνουν ότι οι θαλάσσιοι ναύλοι πρόκειται να αυξηθούν περαιτέρω στις αρχές Φεβρουαρίου.

    Οι ναύλοι στα δρομολόγια από Άπω Ανατολή προς Μεσόγειο αναμένεται να αυξηθούν κατά 11% έως τις 2 Φεβρουαρίου και να ανέλθουν στα 6507 USD ανά FEU. Πρόκειται για μια άνοδο 243% από τότε που εκδηλώθηκε η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα στα μέσα Δεκεμβρίου.

    Αντίστοιχα, οι ναύλοι στα δρομολόγια από Άπω Ανατολή προς Βόρεια Ευρώπη αναμένεται να αυξηθούν κατά 8% έως τις 2 Φεβρουαρίου στα 5106 USD ανά FEU. Πρόκειται για αύξηση 235% από τα μέσα Δεκεμβρίου.

    Τέλος, οι ναύλοι στα δρομολόγια από την Άπω Ανατολή προς την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ αναμένεται να αυξηθούν κατά 17% έως τις 2 Φεβρουαρίου σε 6119 USD ανά FEU. Πρόκειται για αύξηση 146% από τα μέσα Δεκεμβρίου.

    FE to USEC rates increase Feb

     

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα