Για σχεδόν τέσσερις δεκαετίες, δύο αδέρφια που ονομάζονταν Jacques και Patrick Crovetto έλεγχαν τη διαδρομή με ελικόπτερα για το παλάτι του Μονακό.
Η εταιρεία τους, Héli Air Monaco , μετέφερε εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους όλα αυτά τα χρόνια με τα χαρακτηριστικά ερυθρόλευκα ελικόπτερα της, στα χρώματα της σημαίας του Μονακό.
Στα τέλη του 2014, προς έκπληξη των Crovettos, το Μονακό είπε στην Héli Air ότι τερματίζει τη σύμβασή της για την εκτέλεση της διαδρομής και την ανοίγει για ανταγωνισμό. Οι Crovettos αντιμετώπισαν έναν άλλο πλειοδότη: τη Monacair , την εταιρεία που ιδρύθηκε πριν από δεκαετίες από τον Stefano Casiraghi, που τώρα ανήκει εν μέρει στους Andrea και Pierre.
Το Monacair ήταν αδρανές για μερικά χρόνια μετά τον θάνατο του Stefano. Στη συνέχεια το παλάτι το ανέλαβε και άρχισε να μεταφέρει τα μέλη της οικογένειας. Στα τέλη της δεκαετίας του 2000, ο Pierre και ο Andrea έμπλεξαν μαζί με έναν βετεράνο ελικοπτέρου και έναν επενδυτή.
Η Monacair άρχισε σύντομα να συντηρεί και να πετά ελικόπτερα που ανήκαν σε VIP πελάτες, πυροδοτώντας έναν ανταγωνισμό με την Héli Air. Η γραμμή Μονακό-Νίκαια ήταν μια από τις δύο προγραμματισμένες διαδρομές ελικοπτέρων στον κόσμο (η άλλη είναι το Μανχάταν προς το διεθνές αεροδρόμιο John F. Kennedy) και ήταν μια «πηγή υπερηφάνειας για το πριγκιπάτο».
Εάν η Monacair ήθελε το συμβόλαιο, θα έπρεπε να αυξήσει δραματικά τις δραστηριότητές της. Εκείνη την εποχή, δεν διέθετε ελικόπτερα και είχε μόνο λίγους υπαλλήλους.
Το 2015 ειδική επιτροπή εξέτασε τις αντίπαλες προσφορές. Κατέταξε πρώτο το Monacair. Σε αυτό που οι δικηγόροι της Héli Air περιέγραψαν σε μια δήλωση ως «μπαρόκ τροπή των γεγονότων», η κυβέρνηση ζήτησε στη συνέχεια από τους Crovettos να στείλουν τους μηχανικούς και τους πιλότους τους στην εταιρεία του Casiraghis για να τη βοηθήσουν να τεθεί σε λειτουργία. «Η Monacair δεν είχε πολυάριθμο προσωπικό ούτε και εμπειρία για να κερδίσει την προσφορά», είπαν οι δικηγόροι, William Bourdon και Dominique Anastasi. «Έτσι οι αρχές του Μονεγάσκου αποφάσισαν ότι η [Héli Air] θα πρέπει να μεταφέρει την ομάδα της στο Monacair».
Σε μια δήλωση, οι αδερφοί Casiraghi ανέφεραν: «Όταν συμμετέχουμε σε ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών, το κάναμε πάντα δίκαια». Δημόσια, ο πρίγκιπας αρνήθηκε ότι ο ίδιος ή η κυβέρνησή του έβαλαν δάχτυλο στις διαδικασίες.
Λίγο μετά τη λήψη της απόφασης, ωστόσο, ο Albert έστειλε τον Palmero να αγοράσει την ειρήνη με τους Crovettos. Ο λογιστής έφτασε απροειδοποίητα σε μια συνάντηση μεταξύ της Monacair και της Héli Air. Οι σημειώσεις του Παλμέρο δείχνουν ότι είχε λάβει οδηγίες από τον πρίγκιπα να προσφέρει στους αδελφούς έναν οικονομικό διακανονισμό. Στη δήλωσή του, ο Παλμέρο είπε ότι ο Άλμπερτ τον έστειλε να διεξαγάγει «μια τυπική διαπραγμάτευση με κίνητρο το ενδιαφέρον για δικαιοσύνη και την επιθυμία για κατευνασμό». Οι Crovettos αρνήθηκαν τα χρήματα και υπέβαλαν μήνυση στις αρχές του 2020.
Τότε ενεπλάκη και η αστυνομία.
Στο Μονακό, οι ποινικές έρευνες διευθύνονται από έναν ανακριτή, ο οποίος μπορεί να διατάξει τους αστυνομικούς να συλλέξουν στοιχεία, να πάρουν συνεντεύξεις από μάρτυρες και να προσλάβουν εμπειρογνώμονες για τη διεξαγωγή ιατροδικαστικών εξετάσεων σε υπολογιστές, τηλέφωνα και άλλες ηλεκτρονικές συσκευές.
Ο υπεύθυνος της έρευνας για το ελικόπτερο, ο Ludovic Leclerc, είναι Γάλλος δικαστής που έχει τοποθετηθεί προσωρινά στο Μονακό ως μέρος μιας μακροχρόνιας συμφωνίας για την παροχή στο πριγκιπάτο, το οποίο έχει λιγότερους από 10.000 υπηκόους, με ειδικευμένους δημόσιους υπαλλήλους.
Τον Ιούλιο του 2020, ο Leclerc διέταξε έρευνες στα κεντρικά γραφεία του Monacair, καθώς και στα τμήματα πολιτικής αεροπορίας και πληροφορικής του πριγκιπάτου.
Η αστυνομία πήρε συνέντευξη από τουλάχιστον δώδεκα μάρτυρες και ζήτησε βοήθεια από τις αρχές στη Γαλλία και την Ιταλία, σύμφωνα με μεταγραφές, υπομνήματα και εκατοντάδες άλλα έγγραφα που συνέταξαν οι ερευνητές.
Η αστυνομία ανακάλυψε ότι ένας κυβερνητικός αξιωματούχος είχε ξεκινήσει μυστικές επικοινωνίες με την εταιρεία του Casiraghis ένα χρόνο πριν η Μονακό ανακοινώσει δημόσια ότι αποδέχεται νέες προσφορές για τη διαδρομή, δίνοντας στη Monacair λεπτομερείς παραμέτρους για το τι θα χρειαζόταν για να κερδίσει.
Αυτές οι συζητήσεις μνημονεύθηκαν από τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο της Monacair, Gilbert Schweitzer, και αποθηκεύτηκαν στον πρόχειρο φάκελο του λογαριασμού ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του.
Σε ένα σημείωμα της εποχής με θέμα «Μονακό, ωραία διαδρομή», ο Schweitzer αναφέρθηκε στον επικεφαλής του τμήματος αεροπορίας του Μονακό, Bruno Lassagne, και έγραψε ότι η προθεσμία για την υποβολή πρότασης θα ανακοινωθεί περισσότερο από ένα χρόνο αργότερα.
Σημείωσε πότε έπρεπε να υπάρχουν υπολογιστές και IT στη θέση τους. Σε ένα άλλο σημείωμα που συντάχθηκε την ίδια περίοδο και με τίτλο «Andrea and Pierre», το στέλεχος έγραψε κουκκίδες που περιελάμβαναν «Νέοι ελικοπτεράδες με έδρα το Μονακό». «Υποστήριξη της κυβέρνησης»· «Συζήτηση τέλος Οκτωβρίου με τον Pierre» και «Σχεδιασμός χωρίς απολύσεις όπως πρέπει να πληρώσει το κράτος!!!»
Από την πλευρά του Μονακό, ο επικεφαλής του τμήματος πολιτικής αεροπορίας κατέγραψε επίσης τη συνάντηση με τον Schweitzer.
Η Héli Air δεν είχε λάβει τέτοιο heads-up, δίνοντας πλεονέκτημα στη Monacair, επειδή η κυβέρνηση είπε ότι θα ευνοούσε τον αερομεταφορέα με τον νεότερο στόλο. Τόσο η Monacair όσο και η Héli Air προσέγγισαν την Airbus SE για την απόκτηση ελικοπτέρων.
Όταν η εταιρεία του Casiraghis έκανε την επίσημη παραγγελία της, παρέλαβε το πρώτο της ελικόπτερο περίπου τρεις μήνες αργότερα. Η Airbus είπε στους Crovettos ότι θα έπρεπε να περιμένουν 11 μήνες.
Οι ερευνητές επισκέφθηκαν το τμήμα ελικοπτέρων της Airbus στο Μαρινιάν της Γαλλίας, όπου τους παραδόθηκε ένα κλειδί USB με συμβόλαια, τιμολόγια και email από εργαζόμενους της εταιρείας. Ωστόσο, η πρόσβαση στα email του ήταν αδύνατη διότι ο διευθυντής που χειρίστηκε την πώληση στη Monacair είχε πέσει θύμα κλοπής του υπολογιστή του και της ηλεκτρονικής του αντζέντας.
Οι εξηγήσεις που δόθηκαν για όλα τα παραπάνω ήταν οι εξής : «Αυτό το έγγραφο περιέχει κάποιες προσωπικές σκέψεις που είχα για το προγραμματισμένο δρομολόγιο Μονακό-Νίκαια και δεν αντικατοπτρίζει καμία πρόοδο της Μονακαίρ για την απόκτηση της γραμμής», απάντησε ο Σβάιτσερ. “Αυτό είναι φυσιολογικό. Ήταν μέρος της δουλειάς μου ως διευθυντής εταιρείας».
Ο Lassagne παραδέχτηκε στην αστυνομία ότι οι δύο άνδρες συναντήθηκαν πριν ανακοινωθεί η διαδρομή. Χαρακτήρισε τις συναντήσεις «ανεπίσημες» και είπε ότι δεν μοιράστηκε καμία «τεχνική πληροφορία» σχετικά με τη διαδικασία. «Τον ρωτούσα σε τακτική βάση αν σκόπευε ή όχι να υποβάλει προσφορά για τη Monacair».
Άλλα κρίσιμα έγγραφα που συγκέντρωσε η αστυνομία έδειξαν πώς κυβερνητικοί αξιωματούχοι, συμπεριλαμβανομένου του Lassagne, είχαν συζητήσει κεκλεισμένων των θυρών ποια εταιρεία θα ήταν πρώτη για τη διαδρομή Μονακό-Νίκαια.
Με τα χρόνια, οι Crovettos είχαν τακτικά διαμάχες με το παλάτι. Στο παρελθόν, η κυβέρνηση παραπονέθηκε ότι η εταιρεία αρνήθηκε να πληρώσει φόρους επιβατών. Τα ελικόπτερα της Héli Air, πολλά από αυτά μιας δεκαετίας, είχαν ξεθωριασμένες εργασίες βαφής και χωρίς κλιματισμό, έγραψε η κυβέρνηση σε εμπιστευτικό σημείωμα.
Ωστόσο, με βάση την αξιολόγηση της επιτροπής, ο υπουργός εξοπλισμού του Albert θεώρησε τις προσφορές της Héli Air και της Monacair «απόλυτα αποδεκτές».
Το κύριο πλεονέκτημα της Héli Air ήταν η τεράστια εμπειρία της να εκτελεί καθημερινά το δρομολόγιο για δεκαετίες, επεσήμανε ο υπουργός. Και οι δύο διαγωνιζόμενοι σχεδίαζαν να αποκτήσουν ολοκαίνουργια ελικόπτερα – αλλά τα μέλη του υπουργικού συμβουλίου παρατήρησαν ότι η Monacair υποσχέθηκε να το κάνει πολύ πιο γρήγορα. Ούτε μια φορά στην περίληψη των διαβουλεύσεων της κυβέρνησης, τις οποίες ο Άλμπερτ εξέτασε και ενέκρινε, δεν αναφέρθηκε οι δεσμοί των μετόχων του Μονακαίρ με τον βασιλεύοντα μονάρχη.
Οι αρχές εξέτασαν επίσης τον ρόλο του κάποτε φύλακα των μυστικών του Μονακό, Παλμέρο.
Συμμετείχε στην ανάληψη του ελικοπτέρου από την αρχή μέχρι το τέλος, ενεργώντας ως λογιστής στους Κασιράγκι και έκανε τον διαμεσολαβητή σε email κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων μεταξύ της κυβέρνησης και της Monacair.
Εμφανίστηκαν με εντολή του πρίγκιπα για να προσφέρουν στους αντιπάλους τους έναν διακανονισμό. Ο Palmero κατείχε ακόμη και ένα μικρό έμμεσο μερίδιο στη Monacair.
Ως διαχειριστής της βασιλικής περιουσίας, φρόντιζε τακτικά τα συμφέροντα των μελών της οικογένειας διαχειριζόμενος τις επιχειρήσεις τους ή ενεργώντας ως δεύτερος μέτοχος (ο νόμος του Μονακό απαιτεί τουλάχιστον δύο για να σχηματίσουν μια εταιρεία).
Έγγραφα έδειχναν τον Παλμέρο και άλλους να χρησιμοποιούν τις θέσεις τους για να παρέμβουν για λογαριασμό επιχειρηματιών.
Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν προέτρεψε τον πρίγκιπα να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη στην ηγεσία του με μια εκκαθάριση. Μετά την απόλυσή του, οι φρουροί του παλατιού σφράγισαν το γραφείο του σαν σκηνή εγκλήματος.
Τρεις δικαστές – συμπεριλαμβανομένου του Leclerc, ο οποίος επιβλέπει την υπόθεση του ελικοπτέρου – ξεκίνησαν μια άλλη έρευνα, αυτή για διαπραγμάτευση επιρροής και διαφθορά. Έστειλαν αστυνομία στα σπίτια του Παλμέρο εβδομάδες μετά την απόλυσή του για να συγκεντρώσει στοιχεία, συμπεριλαμβανομένων εκατοντάδων σελίδων προσωπικών ημερολογίων που κρατούσε από τις συναντήσεις του με τον Άλμπερτ.
Και τώρα ο πρίγκιπας και ο πρώην λογιστής του είναι εγκλωβισμένοι σε μια πικρή κόντρα.
Σε μια ποινική καταγγελία, η βασιλική οικογένεια ισχυρίζεται ότι ο Παλμέρο διαχειρίστηκε κακώς τους λογαριασμούς τους. «Λυπάμαι που η οικογένειά μας, και μέσω αυτής το Πριγκιπάτο μας, έπεσαν θύματα των επιθέσεων ενός διαχειριστή της περιουσίας μας που πίστευε ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει την εγγύτητα του με την οικογένειά μας για να προωθήσει τα προσωπικά του συμφέροντα», είπε ο Άλμπερτ στη δήλωσή του.
Όπως πολλά πράγματα στο Μονακό, υπάρχει μια ιστορική συμμετρία εδώ. Πριν ο Παλμέρο παρακολουθήσει τους λογαριασμούς που ανήκαν στον Άλμπερτ, ο πατέρας του, ο Αντρέ, έκανε το ίδιο για τον Ρενιέ. Αυτή η σχέση έληξε με τον πρεσβύτερο Παλμέρο να αντιμετωπίζει κατηγορίες για απάτη στη Γαλλία σε σχέση με τη συλλογή βασιλικών γραμματοσήμων.
Ο Αντρέ Παλμέρο διαμαρτυρήθηκε και ισχυρίστηκε ότι δεν έκανε τίποτα κακό. Πέθανε πριν προλάβει να επιχειρήσει να καθαρίσει το όνομά του.