Στην Anuga βρέθηκε φέτος η Φαίδων, μετά από πολυετή απουσία από τη συγκεκριμένη έκθεση, παρουσιάζοντας τη σειρά των Crispbreads της, που είναι ήδη τοποθετημένα σε αρκετές αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, καθώς και μια ολοκληρωμένη σειρά με βάση το ταχίνι, βλέποντας ότι ανεβαίνει όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού για το ταχίνι, λόγω των υγιεινών του χαρακτηριστικών.
Γιατί έλειπε τα τελευταία χρόνια η Φαίδων από την Anuga; Όπως εξήγησε ο Στάθης Γιαχανατζής, managing director της εταιρείας, το ενδιαφέρον είχε στραφεί τα τελευταία χρόνια στην πιο στοχευμένη διεθνή έκθεση ISM, έναντι της Anuga όπου οι κατηγορίες των αρτοποιημάτων και των ζαχαρωδών παρουσιάζονται σε μικρότερο εύρος. Όμως κατά τον ίδιο, παρότι τα πρώτα χρόνια η ISM πήγαινε εξαιρετικά καλά, τα τελευταία 2-3 χρόνια άρχισε να πέφτει. Όπως σχολίασε: «Στις μεγάλες διεθνείς εκθέσεις είναι κουραστικό να πηγαίνεις. Δεν μπορούν όλοι να λείπουν συνεχώς από τα γραφεία τους και να πηγαίνουν σε εκθέσεις».
Πολύ μεγαλύτερη κερδοφορία από αυτήν του 2022
Από οικονομικής άποψης, η φετινή χρονιά πηγαίνει πολύ καλύτερα από την περσινή για τη Φαίδων. Σύμφωνα με τον κ. Γιαχανατζή, το 2023 θα κλείσει με αύξηση τζίρου 20% (στο εννιάμηνο έφτασε το +22%), προερχόμενη εν μέρει και από την αύξηση το όγκου πωλήσεων, ενώ η κερδοφορία θα είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτήν του 2022 και μπορεί να φτάσει σε επίπεδα-ρεκόρ για τα δεδομένα της εταιρείας. Πολλά βέβαια θα εξαρτηθούν και από την περίοδο των Χριστουγέννων, την οποία φέτος οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ θέλουν να φέρουν νωρίτερα, περί τις αρχές Νοεμβρίου, προκειμένου να αλλάξει λίγο το αρνητικό κλίμα που επικρατεί στους καταναλωτές και να μπορέσουν να ξεφύγουν από τη μιζέρια και τις δυσκολίες που προκαλούν η επικαιρότητα και η πληθωριστική κρίση, όπως ανέφερε ο ίδιος.
Σημαντικό ρόλο στα υγιή οικονομικά μεγέθη της εταιρείας διαδραματίζει ο πολύ χαμηλός δανεισμός της, που περιορίζεται σε ένα τυπικό κεφάλαιο κίνησης της τάξεως των 400.000 ευρώ, την ώρα που τα επιτόκια δανεισμού στην αγορά κινούνται στην περιοχή του 8 με 8,5 τους εκατό. Αυτό, βέβαια, σημαίνει ότι η τρέχουσα περίοδος δεν ευνοεί τις επενδύσεις. «Δεν μπορείς να κάνεις επένδυση έτσι. Κάποια στιγμή θα υπάρχουν θέματα στην αγορά. Ποιος θα χρηματοδοτηθεί τώρα; Μια εταιρεία που έχει υψηλό δανεισμό και τον ανακυκλώνει, το κάνει με υψηλότερα επιτόκια από αυτά που είχε πάρει τα δάνεια. Όταν έχεις 8% επιτόκια, πώς θα βγάλεις κερδοφορίες;», σχολίασε. Η οικονομική υγεία της εταιρείας έχει προσελκύσει, όπως είναι αναμενόμενο, και ενδιαφερόμενους επενδυτές που θέλουν να αποκτήσουν μερίδιο ή και να εξαγοράσουν τη Φαίδων, όμως οι απαντήσεις που έλαβαν ήταν αρνητικές.
Μονόδρομος οι εξαγωγές για τις ελληνικές εταιρείες
Η Φαίδων εξάγει σε 13 χώρες, με το ποσοστό των εξαγωγών επί του τζίρου της να ανέρχεται στο 20% περίπου.
Πόσο εύκολο είναι να εξάγεις στο εξωτερικό; «Δεν είναι εύκολο πράγμα οι εξαγωγές. Θέλει προσαρμογή, θέλει άλλο τρόπο αντίληψης, θέλει άλλη τιμολογιακή πολιτική, άλλη συσκευασία, μεγάλες παραγωγικές δυνατότητες διαθέσιμες», επισημαίνει ο κ. Γιαχανατζής, όμως ξεκαθαρίζει ότι οι ελληνικές εταιρείες πρέπει να βγουν προς τα έξω. «Για τις εταιρείες μεσαίου μεγέθους και πάνω είναι μονόδρομος. Δε φτάνει η Ελλάδα. Στην Ελλάδα θα αλλάζουν μερίδια ο ένας με τον άλλο. Χρειάζεται να έχεις πελατολόγιο στο εξωτερικό. Αλλιώς θα έχεις μια παραγωγή διαθέσιμη πάντα να λιμνάζει», σημείωσε.
Πηγή: Foodreporter