Eυκαιρία που σπανίως εμφανίζεται και δεν πρέπει να χαθεί αποτελούν για τους Έλληνες που εξάγουν ελαιόλαδο οι τρέχουσες συνθήκες στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, οι οποίες ανοίγουν πόρτες, ώστε τα ελληνικά προϊόντα του είδους να «σκαρφαλώσουν» στα πιο ακριβά ράφια της αγοράς της Βρετανίας.
Οι κλιματικές συνθήκες, που φέτος έχουν επηρεάσει σημαντικά την παραγωγή ελιάς και ελαιολάδου σε χώρες εκτός Ελλάδας, αλλά και η απομάκρυνση του βρετανικού καταναλωτικού κοινού από λιπαρές ουσίες, όπως το φοινικέλαιο, για οικολογικούς και περιβαλλοντικούς λόγους, δημιουργούν μια σπάνια δίοδο για το ελληνικό προϊόν στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπως προέκυψε από την παρουσίαση του επιχειρηματία Παναγή Μανουηλίδη, διευθύνοντα συμβούλου της Odysea Ltd, κατά τη διάρκεια του 9ου εξαγωγικού συνεδρίου Export Summit, στη Θεσσαλονίκη.
«Σήμερα το φοινικέλαιο έχει αρχίσει να βγαίνει εκτός της εφοδιαστικής αλυσίδας των τροφίμων στο Ηνωμένο Βασίλειο λόγω της ενσυναίσθησης που υπάρχει για τον βιότοπο των ουρακοτάγκων στο Βόρνεο (σ.σ. όπου καλλιεργούνται ελαιοφοίνικες), οπότε οι καταναλωτές επιστρέφουν στο βούτυρο, που όμως η τιμή του έχει αρχίσει να αυξάνεται.
Παράλληλα, οι ελιές και το ελαιόλαδο έχουν επηρεαστεί φέτος πάρα πολύ από το κλίμα, αλλά όχι στην Ελλάδα. Για την Ελλάδα είναι αυτό που λέμε «once in a lifetime opportunity» (ευκαιρία που τη συναντάς μια φορά στη ζωή σου) να διεισδύσει στην εφοδιαστική αλυσίδα του Ηνωμένου Βασιλείου με ελληνικό ελαιόλαδο, να μπει στο ακριβό ράφι, το ράφι με τα ακριβά προϊόντα.
Νομίζω ότι ποτέ ξανά δεν θα έχουμε τόσο πρόσφορη ευκαιρία και δεν την έχω ξαναδεί στα 33 χρόνια που ασχολούμαι με την αγορά», επισήμανε ο επιχειρηματίας.
To ταχύτερα αναπτυσσόμενo brand στο Ηνωμένο Βασίλειο και η «Greek Pizza»
Για τον Παναγή Μανουηλίδη, η σχέση με την ελιά και το Ηνωμένο Βασίλειο «μετράει» πάνω από τρεις δεκαετίες. Ο ίδιος ξεκίνησε το 1991 πουλώντας ελιές υψηλής ποιότητας «από την πατρίδα» σε έναν πάγκο στην «Portobello Road» στο δυτικό Λονδίνο, όπου λειτουργεί μία από τις διασημότερες αγορές δρόμου στον κόσμο. Οι ελιές του έγιναν τόσο δημοφιλείς, ώστε γρήγορα συνειδητοποίησε ότι στην αγορά της Βρετανίας υπάρχει κενό ως προς τα υψηλής ποιότητας αυθεντικά ελληνικά προϊόντα.
Κι έτσι γεννήθηκε η «Odysea». H χρονική συγκυρία ήταν ιδανική, καθώς μόλις είχε αρχίσει να ανθίζει διεθνώς η επίγνωση των οφελών της μεσογειακής διατροφής και δόθηκε μεγάλη ώθηση στο ελαιόλαδο. Πρώτος του πελάτης, το 1992, ήταν ένα ιστορικό όνομα για το βρετανικό λιανεμπόριο, η «Harvey Nichols», μια αλυσίδα καταστημάτων με προϊόντα πολυτελείας, από ρούχα και καλλυντικά μέχρι τρόφιμα, ιδρυθείσα το 1831.
«Τριανταδύο χρόνια μετά έχουμε πλέον μια φανταστική ποικιλία προϊόντων, κυρίως ελιές, ελαιόλαδο και φέτα και λιγότερο γιαούρτι και μέλι. Είμαστε γνωστοί ως Έλληνας προμηθευτής και τα περσινά στοιχεία της Nielsen μάς ανέδειξαν ως το πιο ταχέως αναπτυσσόμενο brand στο ελαιόλαδο στο Ηνωμένο Βασίλειο. Φέτος έχουμε αυτή τη θέση για τις ελιές και τα antipasti. Συνεργαζόμαστε και με πολύ μικρούς και με πολύ μεγάλους παραγωγούς.
Έχουμε 76 διακρίσεις στα Great Taste Awards και σταδιακά επεκτεινόμαστε και εκτός της Βρετανίας, στην Ιρλανδία, τη Γερμανία, τη Νορβηγία και την Ισλανδία», σημείωσε ο Έλληνας επιχειρηματίας, ο οποίος συν τοις άλλοις έχει βάλει στα βρετανικά σούπερ μάρκετ τη σπανακόπιτα, που «την αποκαλώ “greek pizza” (ελληνική πίτσα) και πηγαίνει εξαιρετικά καλά». Η εταιρεία σχεδιάζει να βάλει στη αγορά της Βρετανίας και ελληνικά παραδοσιακά γιαούρτια, όχι στραγγιστά που ήδη είναι δημοφιλή, αλλά «αυτά με την πέτσα από πάνω».
Όπως λέει ο επιχειρηματίας, το πάθος του είναι το φαγητό, τα αυθεντικά προϊόντα και τα πραγματικά μοναδικά πράγματα που μπορεί να βρει από μικρούς παραγωγούς στις εκθέσεις, ενώ του δίνει χαρά να βλέπει τη ζωή σε μικρά χωριά που «πεθαίνουν» να ανανεώνεται, επειδή δημιουργείται αντικείμενο εργασίας για τους ανθρώπους στην παραγωγή αγροτικών προϊόντων και αυτοί επιστρέφουν να τα κατοικήσουν.
«Θέλουμε η δουλειά μας να ανταποκρίνεται στον ελληνικό τρόπο ζωής», στον οποίο πολλά στρέφονται γύρω από την κουζίνα και ένα γεμάτο τραπέζι και «θέλουμε να πουλάμε τα ίδια προϊόντα που θα βάζαμε στο δικό μας τραπέζι. Αν δεν μας αρέσουν για εμάς, δεν τα πουλάμε στους άλλους», είπε χαρακτηριστικά.
H Odysea, συμπλήρωσε, «δίνει πίσω στην κοινωνία»: Φυτεύει κάθε χρόνο 5.000 δέντρα, ενώ συνεργάζεται με την εταιρεία εγκεφαλικής παράλυσης και κάθε χρόνο κάνει δωρεές σε αντίστοιχους οργανισμούς.