Η Ευρωπαική Κεντρική Τράπεζα τονίζει ότι:Συνεργαζόμαστε με τις εθνικές κεντρικές τράπεζες της ζώνης του ευρώ για να εξετάσουμε το ενδεχόμενο εισαγωγής ψηφιακού ευρώ. Αυτό θα ήταν ένα ψηφιακό νόμισμα κεντρικής τράπεζας που θα αντιστοιχούσε στα μετρητά και θα είχε ηλεκτρονική μορφή. Επιπλέον, θα λειτουργούσε συμπληρωματικά προς τα τραπεζογραμμάτια και τα κέρματα, αποτελώντας μια πρόσθετη επιλογή πληρωμής.
Αυτή η σημαντική πρόοδος στη δημιουργία του «ψηφιακού ευρώ», ενός ζητήματος που έχει «ανοίξει» στους κόλπους της ΕΕ από τον Οκτώβριο του 2021, διαπιστώθηκε στη σημερινή συνεδρίαση των ΥΠΟΙΚ του Eurogroup.
Προκειμένου να είναι επιτυχές, ένα ψηφιακό ευρώ πρέπει να είναι ένα κοινό, ευρωπαϊκό -και χωρίς αποκλεισμούς- έργο, το οποίο θα υποστηρίζεται από τους λαούς της Ευρώπης και θα βασίζεται σε στέρεα δημοκρατική βάση, με πρωταγωνιστικό ρόλο να διαδραματίζει η ΕΚΤ και η Κομισιόν.
Ανάλογα με το σχεδιασμό του, ένα ψηφιακό ευρώ θα μπορούσε να διαδραματίσει βασικό ρόλο σε μια ολοένα και πιο ψηφιοποιημένη οικονομία ενισχύοντας την αυτονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αντικατοπτρίζοντας τον κεντρικό γεωπολιτικό ρόλο που διαδραματίζουν τα συστήματα πληρωμών, στην προώθηση της καινοτομίας στον χρηματοπιστωτικό τομέα και στην παροχή οφελών για πολίτες, επιχειρήσεις και κράτη – μέλη, διατηρώντας παράλληλα τον ρόλο του χρήματος ως «άγκυρα» για το νομισματικό σύστημα.
Κατά τις συζητήσεις μας των Ευρωπαίων ΥΠΟΙΚ σήμερα υπογραμμίστηκε πως υπάρχουν 7 προϋποθέσεις για ένα επιτυχημένο ψηφιακό ευρώ.
Για να πετύχει, το ψηφιακό ευρώ θα πρέπει να διασφαλίζει και να διατηρεί την εμπιστοσύνη των χρηστών του, για την οποία το απόρρητο αποτελεί βασική διάσταση και θεμελιώδες δικαίωμα. Ταυτόχρονα, το Eurogroup έκρινε επίσης ότι ο σχεδιασμός ενός ψηφιακού ευρώ θα πρέπει να συμμορφώνεται με άλλους στόχους, όπως η πρόληψη του ξεπλύματος χρήματος, η παράνομη χρηματοδότηση, η φοροδιαφυγή και η διασφάλιση της συμμόρφωσης με τις εκάστοτε κυρώσεις.
Το ψηφιακό οικοσύστημα του ευρώ θα πρέπει να αξιοποιήσει τη δύναμη και την εμπειρία των δημοσίων και ιδιωτικών φορέων ενώ απαιτείται περαιτέρω εργασία για την ακριβή κατανομή των αρμοδιοτήτων τους.
Το ψηφιακό ευρώ θα μπορούσε να αποτελέσει δομικό στοιχείο της μελλοντικής αρχιτεκτονικής για πληρωμές καθώς όσοι το χρησιμοποιούν θα μπορούν να προγραμματίζουν τις επερχόμενες πληρωμές τους. Ωστόσο, ως χρήμα, το ψηφιακό ευρώ θα πρέπει ανά πάσα στιγμή και σε ολόκληρη την ευρωζώνη να μετατρέπετυαι σε άλλες άλλες μορφές του ευρώ, όπως τα χαρτονομίσματα και οι καταθέσεις εμπορικών τραπεζών. Συνεπώς, δεν θα μπορεί να έχει «αυτοματοποιημένη συμπεριφορά». (Για παράδειγμα, δεν θα υπάρχουν περιορισμοί στους τύπους αγαθών και υπηρεσιών που πρόκειται να αγοραστούν, ούτε χρονικοί περιορισμοί όταν μπει σε χρήση το ψηφιακό ευρώ).
Θα πρέπει να εξεταστούν τα κατάλληλα ρυθμιστικά μέτρα για το ψηφιακό ευρώ προκειμένου να διασφαλιστεί η συνέπεια με τα μετρητά και να καταστούν τα χρήματα της ψηφιακής κεντρικής τράπεζας ευρέως προσβάσιμα για χρήση από όλους τους τελικούς αποδέκτες στη ζώνη του ευρώ.
Το ψηφιακό ευρώ θα πρέπει να επικεντρωθεί κατά προτεραιότητα στις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες της ευρωζώνης, με τη διαλειτουργικότητά του να πρέπει να αποτελεί σημαντικό χαρακτηριστικό του ενώ θα πρέπει να ρυθμιστούν τα οφέλη από ταχύτερες, φθηνότερες και ασφαλέστερες διασυνοριακές συναλλαγές. Από την άλλη πλευρά, οι κίνδυνοι που συνδέονται με τη χρήση ψηφιακού ευρώ εκτός της ζώνης του ευρώ πρέπει να μετριαστούν και να παρακολουθούνται.
Η ΕΚΤ προχώρησε σε δημόσια πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή στην άσκηση ανάπτυξης πρωτοτύπων. Ενδιαφέρον εκδήλωσαν συνολικά 54 εταιρείες, από τις οποίες επιλέχθηκαν πέντε.