Το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο πλαίσιο έρευνας για τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών κατέγραψε πολλά κενά ή αναξιοποίητα ακίνητα αφού ένας στους τέσσερις εμπορικούς χώρους
Αν αναλογιστεί κανείς ότι όλα τα ακίνητα είναι 2.426 τα κενά ή κλειστά είναι 565 με στοιχεία 2023.
Ο κλάδος της εστίασης με 14,4% της κάλυψης των διαθέσιμων χώρων έναντι 14,9% το 2022. Ωστόσο, ο συγκεκριμένος τομέας επιχειρηματικής δραστηριότητας παρουσιάζει το χαρακτηριστικό ότι αρκετές επιχειρήσεις διακόπτουν σε σύντομο χρονικό διάστημα τη λειτουργία τους και αντικαθίστανται από καινούργιες.
Το μόνο διαφορετικό στην όλη υπόθεση είναι ότι σε ό,τι αφορά τα τουριστικά καταλύματα αυξάνονται όπως προκύπτει από τα ίδια στοιχεία όπου από 2,9% που ήταν η κάλυψη το 2022, φέτος αυξήθηκε σε ποσοστό 4,1%.
Αυτό που παρατηρεί η έρευνα είναι ότι ορισμένοι εμπορικοί δρόμοι χαρακτηρίζονται από τη συγκέντρωση ομοειδών καταστημάτων, γεγονός που προσδίδει θεματικό περιεχόμενο σε περιοχές του εμπορικού τριγώνου της Αθήνας.
Στις οδούς Σταδίου, Αθηνάς και Αιόλου που αποτελούν βασικούς άξονες σύνδεσης της πλατείας Συντάγματος με την πλατεία Ομονοίας, το 30,9% των διαθέσιμων εμπορικών χώρων στη Σταδίου παραμένουν κενοί ή αδιάθετοι και αντίστοιχα κάτι ανάλογο συμβαίνει σε ποσοστό 11,9% στην Αθηνάς και 25% στην Αιόλου. Ωστόσο η τελευταία εμφανίζει δραστηριότητα με 30 υφιστάμενα καταστήματα στον τομέα της ένδυσης-υπόδησης και πώλησης αξεσουάρ (ποσοστό 24,2% του συνόλου των διαθέσιμων χώρων).
Εντονότερο είναι το φαινόμενο της ερήμωσης άλλοτε ζωντανών πόλων εμπορικής δραστηριότητες όπως είναι οι στοές της πόλης. Για παράδειγμα στη Στοά Σοφοκλέους υφίστανται 14 κενά ή κλειστά καταστήματα (38,9%), στη Στοά Αριστείδου 11 (45,8%) και στη Στοά Λέκκα 9 σημεία (33,3%).
Η έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών επισημαίνει ότι το θεματικό εμπόριο χρειάζεται κίνητρα για να διασωθεί. Προσθέτει ότι η διάσωση των θεματικών εμπορικών περιοχών είναι σημαντική από ιστορικής, πολιτιστικής και κοινωνικής πλευράς. Υποστηρίζει επίσης ότι προσφέρει διάχυση της οικονομικής ωφέλειας.
Στις κυριότερες προτάσεις που αναδεικνύει η έρευνα είναι η θέσπιση ποσόστωσης για άδειες που σχετίζονται με τη λειτουργία καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος αλλά και για οριοθέτηση της κατάληψης του δημόσιου χώρου από τραπεζοκαθίσματα. Επισημαίνεται εκτός των άλλων η σημασία που θα έχει η εμπορική και τουριστική αξιοποίηση των εμπορικών τοποσήμων και ιστορικών κτηρίων και τονίζει τη βαρύτητα που θα πρέπει να δοθεί στους κεντρικούς οδικούς άξονες Σταδίου, Αιόλου, Αθηνάς, οι οποίοι αποτελούν τον συνεκτικό ιστό της πόλης.
Η έρευνα αποτελεί έως τώρα τη μεγαλύτερη καταγραφή της εμπορικής δραστηριότητας στην Αθήνα με 100% απογραφική κάλυψη του εμπορικού κέντρου. Για την υλοποίησή της πραγματοποιήθηκε βιντεοσκόπηση υψηλής ευκρίνειας όλων των οδών του εμπορικού τριγώνου της Αθήνας, που ορίζεται ως η περιοχή με όρια τις οδούς Σταδίου, Αθηνάς και Μητροπόλεως, και της περιοχής Ομονοίας, που ορίζεται ως η περιοχή με όρια τις οδούς Σωκράτους, Χαλκοκονδύλη και Εμμανουήλ Μπενάκη.