Μετά το τεράστιο ενδιαφέρον που έδειξαν οι αναγνώστες από την πρώτη έκδοση το περασμένο καλοκαίρι, το προσωπικό Ημερολόγιο του Νίκου Καζαντζάκη από την πρώτη περιήγησή του στο Άγιον Όρος με τον Άγγελο Σικελιανό στα τέλη του 1914, κυκλοφορεί πλέον από το Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη, στη Β’ έκδοσή του. Πρόκειται για ένα από τα παλαιότερα σημειωματάρια – ημερολόγια του κρητικού συγγραφέα , που εκδίδεται στο σύνολό του, εκατό και πλέον χρόνια μετά την αρχική δημιουργία του και όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του ΔΣ του Μουσείου Μιχάλης Ταρουδάκης, η σημασία του εκτείνεται πέρα από την ιστορική καταγραφή αυτής της επίσκεψης, καθώς τα κείμενα διαπνέονται από τις σκέψεις και τους προβληματισμούς του Νίκου Καζαντζάκη σε ό,τι αφορά στο «Θείο» ή την υπέρτατη δύναμη που καθορίζει την πορεία μας στο κόσμο.
«Η αναζήτηση αυτής της δύναμης ήταν άλλωστε που ώθησε τους δύο φίλους να επισκεφτούν το “Περιβόλι της Παναγίας” παραμονές Χριστουγέννων και να ζήσουν μία μεγάλη περίοδο μαζί με τους μοναχούς αλλά και μόνοι τους παρέα με τη φύση, παρατηρώντας τα πάντα και αναλωνόμενοι σε προσωπικούς στοχασμούς.
Είμαστε ευτυχείς που τόσο ο Σικελιανός όσο και ο Καζαντζάκης αποτύπωσαν την πορεία τους σε κείμενα και αυτή η αποτύπωση του κοινού οδοιπορικού σε έναν τόσο έντονα θρησκευτικά και πνευματικά φορτισμένο τόπο στο προσωπικό Ημερολόγιο μιας προσωπικότητας, όπως του Καζαντζάκη, αλλά και του Σικελιανού, κεντρίζει το ενδιαφέρον» εξήγησε ο κ. Ταρουδάκης. Αν και το «Αγιορείτικο Ημερολόγιο» του Άγγελου Σικελιανού εκδόθηκε από το Ίδρυμα Ουράνη το 1988, το ημερολόγιο του Νίκου Καζαντζάκη παρέμενε στο Αρχείο του Μουσείου, προσιτό μεν στους ερευνητές του αλλά όχι ανοικτό στο ευρύ κοινό. «Ήταν υποχρέωση του Μουσείου να εκδώσει με σεβασμό στη μνήμη και τη σκέψη του μεγάλου κρητικού συγγραφέα αυτό το ημερολόγιο, που ήταν άλλωστε και για τον ίδιο όπως είχε εκμυστηρευτεί στην “Αναφορά στον Γκρέκο”, πολύτιμο ενθύμημα της πορείας του στη ζωή και στην αναζήτηση ενός δρόμου συμβατού με το Θείο που αποτελούσε σε όλη τη διάρκεια της ζωής του, κύριο θέμα των φιλοσοφικών του προβληματισμών και της σκέψης του» είπε ο πρόεδρος του ΔΣ του Μουσείου Νίκου Καζαντζάκη.
Την εισαγωγή, τα σχόλια και την επιμέλεια του συνόλου της έκδοσης υπογράφουν η καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας του ΕΚΠΑ Χριστίνα Ντουνιά και η υποψήφια διδάκτορας Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και υπεύθυνη του Αρχείου του Μουσείου Καζαντζάκη, Παρασκευή Βασιλειάδη. Μέσα από τις σελίδες του ημερολογίου οι αναγνώστες έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν τον Νίκο Καζαντζάκη σε μία αυθεντική καταγραφή εντυπώσεων και σκέψεων με τη χειμαρρώδη γραφή που τον χαρακτήριζε, ενώ και οι μελετητές του έργου του όπως συμπλήρωσε ο κ. Ταρουδάκης, μπορούν να αντλήσουν χρήσιμα στοιχεία που τους βοηθούν να εξηγήσουν σε μεγάλο βαθμό τη σχέση του με το μεταφυσικό και τους λόγους που τον οδήγησαν σε όλη του την πορεία να αναζητά το υπέρτατο όν.
Το Ημερολόγιο του Νίκου Καζαντζάκη, επιπλέον αναδεικνύει και φωτίζει μία σχετικά άγνωστη πτυχή του συγγραφέα, αυτή του συστηματικού ημερολογιογράφου και καθώς πρόκειται για το πρώτο προσωπικό του Ημερολόγιο που δημοσιεύεται αυτούσιο, δίνει τη δυνατότητα να απολαύσει ο αναγνώστης τον προσωπικό λόγο ενός σπουδαίου συγγραφέα, να αντιληφθεί την ευρυμάθειά του και να διαπιστώσει την αγωνιώδη προσπάθειά του Νίκου Καζαντζάκη, από τα πρώιμα ως προς την καλλιτεχνική του παραγωγή χρόνια, να δημιουργήσει έργο μεγάλης πνοής. «Προχωρήσαμε στη δεύτερη έκδοση επειδή η απήχηση της πρώτης ήταν εξαιρετική. Όμως, το ευτυχές γεγονός δεν ήταν απλά η απήχηση που είχε. Ήταν και οι πολύ καλές κριτικές που συγκέντρωσε από ανθρώπους του πνεύματος που χαιρέτησαν την έκδοσή του, που συνέβαλλαν μέσω των άρθρων που δημοσίευσαν, να ξεκινήσει μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για τη σχέση του Καζαντζάκη με το Θείο» είπε ο κ. Ταρουδάκης, ο οποίος εκ μέρους του Μουσείου Νίκου Καζαντζάκη, ευχαρίστησε τις Εκδόσεις Καζαντζάκη και την διευθύντριά τους Νίκη Σταύρου, για την ευγενική παραχώρηση της άδειας έκδοσης και την Περιφέρεια Κρήτης που ανέλαβε τα έξοδα της έκδοσης, εξασφαλίζοντας την ευρύτερη διάθεση του βιβλίου στην ερευνητική κοινότητα, τους μελετητές και τους αναγνώστες του έργου του μεγάλου κρητικού συγγραφέα.