Για πρώτη φορά στην ιστορία του Καθεδρικού Ναού της Αγίας Τριάδας, ο ιστορικός αυτός χώρος φιλοξένησε ένα κουαρτέτο Ελλήνων και ξένων τραγουδιστών της όπερας, σε ένα μοναδικό αφιέρωμα για τα γενέθλια της Μαρίας Κάλλας, η οποία γεννήθηκε στις 2 Δεκεμβρίου του 1923.
Την ιδέα και την πρωτοβουλία για τον εορτασμό αυτόν την είχε ο Νεκτάριος Αντωνίου, ο οποίος μόλις προ ολίγων ημερών διορίστηκε καλλιτεχνικός διευθυντής στον Ιερό Ναό. Ηδη είναι φανερό, ότι μετά την ενθρόνιση του Αρχιεπισκόπου Ελπιδοφόρου παρατηρείται μια μεγαλύτερη εξωστρέφεια στην εκκλησιαστική νοοτροπία της Αρχιεπισκοπής και ο ναός άνοιξε τις πύλες του, για πρώτη φορά, για έργα μεγαλύτερα, επίκαιρα και πιο σύγχρονα, που θα προσελκύσουν και τη νεώτερη γενιά των Ελληνοαμερικανών, αλλά και ένα μεγάλο αριθμό Αμερικανών που εκτιμούν τις τέχνες και ανιχνεύουν κάθε γωνιά της Νέας Υόρκης, για να δουν τι καινούργιο προσφέρει η πόλη τους. Αυτό το καινούργιο πρόσφερε ο Νεκτάριος Αντωνίου στην ελληνική κοινότητα, σε συνεργασία με το Γενικό Προξενείο και τη σταθερή υποστήριξη προς κάθε μορφή τέχνης, του γενικού πρόξενου Κωνσταντίνου Κούτρα, ενώνοντας ένδεκα εξαιρετικούς καλλιτέχνες διαφορετικών εθνικοτήτων, οι οποίοι προσέφεραν στο ενθουσιώδες κοινό μια σπάνια βραδιά, για τα καλλιτεχνικά δεδομένα μέχρι σήμερα, στον Ελληνορθόδοξο εκκλησιαστικό χώρο.
Μέσα σε μια μοναδική ακουστική, που την γέμισαν με τις νότες τους οι πιανίστες Gyllan Bryant και Graig Ketter, τα κλασσικά έργα -που ερμήνευσαν με ιδιαίτερη αισθαντικότητα οι διάσημοι τραγουδιστές της όπερας Marina Poplavskaya, Στέφανος Κορωναίος, Ελένη Καλένου (Eleni Calenos), καθώς και οι νέωτεροι Νικολέτα Ράλλη, Cynthia Elvira Ramos και Κώστας Τσουράκης- προκάλεσαν βαθειά συγκίνηση και ξεσπάσματα μακρόσυρτων χειροκροτημάτων. Τον ίδιο ενθουσιασμό έδειξε το κοινό για τον συνθέτη Robinson McClellan- ο οποίος είναι και επιμελητής των χειρογράφων στο Μουσείο και τη Βιβλιοθήκη Morgan-και το κουαρτέτο του «Desdemona», το οποίο αποτελείται από 3 βιολιά και ένα τσέλο.
Το δύσκολο και περίπλοκο αυτό έργο ερμήνευσε ο βαρύτονος Κώστας Τσουράκης, ένας νέος καλλιτέχνης ο οποίος έχει ήδη προσκλήσεις να συμμετέχει σε μεγάλες όπερες.
Ο Robinson McClellan μελοποίησε το ποίημα του Ιρλανδού ποιητή W.B. Yeats’ «Sailing to Byzantium» και έχει πάρει διθυραμβικές κριτικές από τα αμερικανικά ΜΜΕ.
Οπως μας είπε ο Νεκτάριος Αντωνίου, «είναι όλοι καταξιωμένοι στο χώρο τους και μέσα από τη δουλειά τους προβάλλουν και τον ιστορικό ναό της Νέας Υόρκης. Η Maria Poplavskaya κέρδισε το 2005 το πρώτο βραβείο στο Grand Prix Maria Kallas και ήταν ό,τι καλύτερο να την έχουμε μαζί μας. Θα διατηρήσουμε τον σύνδεσμο με τον θεσμό αυτό και κάθε χρόνο θα τιμούμε την Μαρία Κάλλας, με ένα μουσικό μνημόσυνο, προσκαλώντας τους άριστους, που έχουν βραβευτεί στο Grand Prix, να κάνουν συναυλία στον χώρο μας, με τις εμβληματικές αυτές άριες, που έχει τραγουδήσει όλος ο κόσμος, αλλά και υποδειγματικά και η Μαρία Κάλλας».
Ο γενικός πρόξενος Κωνσταντίνος Κούτρας ήταν ιδιαίτερα ενθουσιασμένος με την πρωτοβουλία του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή. «Ηταν καταπληκτικό, το ότι ο Νεκτάριος Αντωνίου υλοποίησε αυτή την εκδήλωση. Μόλις μας κοινοποίησε την πρόταση, του είπαμε ότι όλοι μαζί θα δουλέψουμε, ώστε η εκδήλωση να έχει επιτυχία. Αξίζουν πολλά συγχαρητήρια στον Νεκτάριο Αντωνίου, στην κα Στέλλα Παντελίδη, πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Καθεδρικού, στους εξαιρετικούς καλλιτέχνες και σε όλους τους ανθρώπους του Καθεδρικού, οι οποίοι θέτουν στη διάθεση της τέχνης ένα αριστούργημα της θρησκευτικής λατρείας που είναι ο Καθεδρικός, η ακουστική του οποίου μας ενθουσίασε απόψε».
Στο μουσικό αυτό αφιέρωμα το κοινό είχε την ευκαιρία να απολαύσει γνωστά έργα όπερας, όπως τη Habanera του Bizet που ερμήνευσε με κατανυκτικό πάθος η Marina Poplavskaya, το Udite Udite του Donizetti,που ο Στέφανος Κορωναίος απέδωσε με χαρισματική σκηνική παρουσία, άνεση και άρτιο επαγγελματισμό τον Dr. Dulcamara, το Vissid’arte του Puccini με την Ελένη Καλένου να μας συγκινεί με την καθαρότητα και τη μεσογειακή γλυκειά δύναμη της φωνής της και το Quandom’envo του Puccini με μια Νικολέτα Ράλλη που βίωσε συγκλονιστικά στη σκηνή το δράμα της Wally με τη σταθερότητα της κρυστάλλινης φωνή της.
Ο διεθνώς γνωστός βαρύτονος Στέφανος Κορωναίος, ο οποίος είναι μόνιμος συνεργάτης της Λυρικής της ΝΥ και πρόσφατα έγινε διευθυντής στο Teatro Grattaciel (το μοναδικό θέατρο που προωθεί ιταλικό ρεπερτόριο, που σπάνια ακούγεται στην Αμερική), μας μίλησε και αυτός για τον ενθουσιασμό του για την πολιτιστική αυτή εξωστρεφή πολιτιστική κίνηση του ναού: «Πρώτη φορά που τραγουδάω στην εκκλησία και σε ελληνική εκδήλωση. Ευτυχώς που υπάρχουν κάποιοι Νεκτάριοι και αναλαμβάνουν τέτοιες πρωτοβουλίες και η ελληνική κοινότητα ανεβάζει το πολιτιστικό της επίπεδο. Είναι σημαντικό ο κόσμος να θυμάται ότι υπάρχει και η κλασσική μουσική. Δεν υπάρχει μόνο ένα είδος μουσικής. Στην Ελλάδα, όταν ανεβαίνουν οι όπερες στη Λυρική τα εισιτήρια εξαντλούνται, γιατί οι Eλληνες αγαπούν την κλασσική μουσική. Καλό είναι αυτό να το προωθήσουμε και στους Eλληνες της Αμερικής».