20.9 C
Athens
Friday, November 22, 2024
More

    Ελληνική Ναυτιλία: Πρωταγωνιστεί στις θάλασσες και πρωτοπορεί με νέα «πράσινα» πλοία

    Η Έλληνες πρωταγωνιστούν για ακόμη μία χρονιά στην παγκόσμια ναυτιλία σύμφωνα με την ετήσια έκθεσή της Petrofin Research με τίτλο “Key Developments of Greek Shipping in 2023 and 2024 Prospects” .

    Οι Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται στην πρωτοπορία της ναυπήγησης νέων, πιο “πράσινων” οικολογικών πλοίων, διπλασιάζοντας σχεδόν τις παραγγελίες τους το τελευταίο διάστημα, καθώς το πρώτο εξάμηνο του 2024 το συνολικό τονάζ των ελληνικών παραγγελιών νεότευκτων πλοίων αυξήθηκε από 24,33 εκατ. dwt σε 43,01 εκατ. dwt, με συνεχείς περαιτέρω παραγγελίες τούς τελευταίους μήνες.

    Η Petrofin επικαλείται στοιχεία των Clarksons που δείχνουν ότι οι Έλληνες εφοπλιστές προηγούνται σε επενδύσεις σε νέα, πιο φιλικά προς το περιβάλλον πλοία, με 543 πλοία των 52,33 εκατ. dwt υπό παραγγελία, έναντι 532 πλοίων των 42,82 εκατ dwt της Κίνας και 474 πλοίων των 34,77 εκατ. dwt των Ιαπώνων.

    Και μπορεί ο αριθμός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών να έχει μειωθεί και πάλι το 2023 σε 592, μια μικρή ανάσα από το ιστορικό χαμηλό των 588 το 2018, όταν το 2013 ήταν 690 και το 2009 άγγιξαν τον υψηλότερο αριθμό (773), ωστόσο ο ελληνόκτητος στόλος τo 2023 αυξήθηκε κατά 85 πλοία και 2% σε όρους μεταφορικής ικανότητας, στα 6.494 πλοία. Με 393 εκατ. dwt μεταφορική ικανότητα, εξακολουθούσε να κατέχει ένα άνετο προβάδισμα έναντι των 302 εκατ. dwt της Κίνας, με την Ιαπωνία να βρίσκεται στην τρίτη θέση με 238 εκατ. dwt.

    Όπως καταγράφεται στον πρώτο πίνακα, όσο ο ελληνικός στόλος μεγαλώνει, η ηλικία του συνεχίζει την ανοδική του πορεία. Αυτό υπογραμμίζει ότι η ελληνική ναυτιλία αξιοποιεί προσεκτικά τον υπάρχοντα στόλο της και εξίσου προσεκτικά τοποθετεί τις νέες παραγγελίες της σε νεότευκτα πλοία.

    Παγκόσμιοι ηγέτες της ναυτιλίας οι Έλληνες - Τα μεγέθη

    πιν

    Ο αριθμός των εταιρειών με στόλο μεγαλύτερο των 25 πλοίων αυξήθηκε σε 57, από 56 το 2022 και 54 το 2021 και μόλις 35 το 2013, σημειώνοντας τον υψηλότερο αριθμό που έχει καταγραφεί ποτέ. Από πλευράς χωρητικότητας, η αύξηση ήταν για τις εν λόγω εταιρείες κατά 7,86 εκατ. dwt το 2023, σε σύγκριση με αύξηση 18,17 εκατ. dwt το 2022. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι ο αριθμός των εταιρειών με στόλο 16-24 πλοίων ξεπέρασε για πρώτη φορά τις 40, όταν το 2013 ήταν μόλις 29. Οι πλοιοκτήτες με στόλο άνω του 1 εκατ. dwt αυξήθηκαν επίσης σε 83, έναντι 78 το 2022, και ελέγχουν το 79,3%, του συνολικού ελληνόκτητου στόλου, όταν το 2013 ο αριθμός των εταιρειών αυτού του μεγέθους ήταν 61 και το μερίδιό τους στο σύνολο του στόλου με όρους dwt ήταν στο 71,33%. Όπως ήταν αναμενόμενο, το μεγαλύτερο μέρος της πτώσης αποδίδεται στους μικρότερους στόλους 1-2 πλοίων, καθώς όλα τα άλλα μεγέθη στόλων επέδειξαν ανθεκτικότητα.

    πιν

    πιν

    Σύμφωνα με την έρευνα, η ελληνική ναυτιλία πήρε μια ανάσα το 2022 και συνέχισε την ανάπτυξή της, έστω και με μέτριο ρυθμό και το 2023. Είναι ενδιαφέρον ότι, όσον αφορά τα μεταχειρισμένα πλοία, οι Έλληνες εφοπλιστές ήταν καθαροί πωλητές το 2022, το 2023 και το πρώτο εξάμηνο του 2024, αντανακλώντας τις υψηλές τιμές των πλοίων. Καθώς οι διαλύσεις μειώθηκαν σημαντικά κατά την παραπάνω περίοδο, ο στόλος αυξήθηκε μέσω παραδόσεων νεότευκτων πλοίων το 2023. Οι Έλληνες ξεπέρασαν σε μεγάλο βαθμό την απροθυμία τους σχετικά με τις παραγγελίες συμβατικών οικολογικών πλοίων Tier IIΙ, με την προσδοκία ότι οι κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων του 2023 ενδέχεται να χαλαρώσουν ή να αναβληθούν.

    “Επιπλέον, με την τεχνολογία διπλού καυσίμου και τα νέα καύσιμα να θέτουν τις δικές τους προκλήσεις, οι Έλληνες είδαν μια ευκαιρία στην παραγγελία οικολογικών πλοίων Tier III που θα απολάμβαναν συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των παλαιότερων πλοίων συμβατικής τεχνολογίας, καθώς και μια καλή ωφέλιμη εμπορική διάρκεια ζωής. Ως εκ τούτου, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 το συνολικό dwt των ελληνικών παραγγελιών νεότευκτων πλοίων αυξήθηκε από 24,33 εκατ. dwt σε 43,01 εκατ. dwt, με συνεχείς περαιτέρω παραγγελίες τους τελευταίους μήνες”, αναφέρουν οι ερευνητές της Petrofin. Καθώς όλες οι ναυτιλιακές αγορές παρουσιάζουν σχετική δύναμη και τα παλαιότερα πλοία απολαμβάνουν εισοδήματα αρκετά προσοδοφόρα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες διατήρησαν σε μεγάλο βαθμό τα παλαιότερα πλοία τους προς το παρόν και, έτσι, ο στόλος μεγάλωσε σε ηλικία. Δεδομένης της ραγδαίας αύξησης των παραγγελιών πλοίων διπλού καυσίμου και οικολογικών πλοίων Tier III, αναμένεται ότι, ελλείψει ναυτιλιακών ή/και οικονομικών σοκ, ο ελληνικός στόλος αναμένεται να συνεχίσει την ανάπτυξή του. “Ωστόσο, καθώς ο κύριος όγκος του ελληνικού στόλου γερνάει, η αύξηση των νεότευκτων πλοίων δεν αναμένεται να αντιστρέψει το ηλικιακό προφίλ του ελληνικού στόλου. Οι οικονομίες κλίμακας εξακολουθούν να αποτελούν καθοριστικό παράγοντα στη ναυτιλία και δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο αριθμός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών έχει μειωθεί και πάλι το 2023”, συμπεραίνουν.

    Ένας παράγοντας που αντισταθμίζει την παραπάνω ενοποίηση είναι η τάση πολλών μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών να δημιουργούν “ξεχωριστές” εταιρείες, παρακλάδια εταιρειών και είτε να τις εισάγουν στις δημόσιες αγορές είτε να ικανοποιούν οικογενειακές ανάγκες. “Αυτές οι νέες εταιρείες συχνά αναπτύσσονται γρήγορα και διακινούνται μέσω των χαμηλών μεγεθών στόλου. Αναμένεται ότι η περαιτέρω ενοποίηση του αριθμού των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών θα συνεχιστεί με σταθερό ρυθμό. Ωστόσο, το μέσο μέγεθος μιας ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας αναμένεται να αυξηθεί τόσο σε αριθμό όσο και σε dwt”, παρατηρούν.

     

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα