Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δεδομένα της NielsenIQ, το ελαιόλαδο σημείωσε σημαντική αύξηση στις πωλήσεις το 2022. Παρ’ όλα αυτά το 2023 φέρνει αλλαγές που προκαλούν προβλήματα τόσο στους καταναλωτές όσο και στους παραγωγούς.
Συγκεκριμένα, το 2022 αποδείχθηκε επιτυχημένο για την αγορά συσκευασμένου ελαιόλαδου στην Ελλάδα, με συνολικό όγκο πωλήσεων που έφτασε τα 18.000 τόνους, με αξία €100 εκατ. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η κατανομή των ειδών ελαιόλαδου, καθώς το 60% ανήκε στην κατηγορία του εξαιρετικά παρθένου και το 40% στο κλασικό παρθένο. Ωστόσο, το 2023 φέρνει προκλήσεις με ανεπάρκεια για καταναλωτές και παραγωγούς, αντιμετωπίζοντας αλλαγές στον τομέα.
Το 2023 σημειώθηκε αύξηση της μέσης τιμής κατά 30%, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις να μειωθούν κατά 18% σε όγκο κατά τη διάρκεια των εννέα μηνών, αλλά ταυτόχρονα να ενισχυθεί ο τζίρος κατά 6%. Η τάση των καταναλωτών κινείται προς μικρότερες συσκευασίες, με εκείνες του 1 λίτρου να καταγράφουν σημαντική άνοδο. Αυτό ερμηνεύεται ως μια προσπάθεια των καταναλωτών να προσαρμόσουν τις αγορές τους στις αυξημένες τιμές.
Μετά την υπερπαραγωγή του περασμένου έτους στην Ελλάδα, είναι φυσικό η φετινή παραγωγή των ελαιόδεντρων να είναι χαμηλή. Τον Ιούλιο, οι Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας προέβλεπαν παραγωγή 215.000 τόνων για την Ελλάδα, ωστόσο, πλέον, οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι η παραγωγή θα είναι πολύ χαμηλότερη.