Η Black Friday πλησιάζει, φέρνοντας πολλές δελεαστικές προσφορές σε επιλεγμένα προϊόντα, και η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ) της ΓΣΕΕ συνιστά στους καταναλωτές να είναι εξαιρετικά προσεκτικοί, αποφεύγοντας να παρασυρθούν από φαινομενικά εντυπωσιακές προσφορές.
Η Ένωση, όπως πάντα, προτείνει την εφαρμογή πέντε βασικών κανόνων για να διασφαλίσουν οι καταναλωτές ότι δεν θα πέσουν θύματα “παγίδων προσφορών”:
1. Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
2. Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες
3. Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς. Ιδίως να ερευνούν αν και κατά πόσο επιβάλλονται τόκοι στην αγορά αυτή, αφού, στην περίπτωση αυτή, το κόστος αγοράς αυξάνει ραγδαία.
4. Ειδικά για τη συγκεκριμένη ημέρα αλλά και γενικά για όλες τις εκπτωτικές περιόδους, πρέπει να λαμβάνουν υπόψη ότι σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο προμηθευτής κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ανακοίνωση μείωσης της τιμής είναι κάθε ανακοίνωση του εμπόρου ότι έχει μειώσει την τιμή που χρεώνει για ένα προϊόν ή υπηρεσία. Για παράδειγμα, η μείωση της τιμής μπορεί να έχει τη μορφή:
-Ποσοστού (%), π.χ. “20% έκπτωση”
-Συγκεκριμένου ποσού, π.χ. “10 ευρώ έκπτωση”
-Αναγραφής νέας (χαμηλότερης) τιμής μαζί με την αναγραφή της προγενέστερης (υψηλότερης) τιμής που εφαρμόστηκε. Η προηγούμενη τιμή μπορεί να εμφανίζεται σε διαγραμμένη μορφή. Π.χ. “τώρα 50 ευρώ, πριν 100 ευρώ” ή “50 ευρώ”
-Άλλων διαφημιστικών πρακτικών, όπως “αγοράστε σήμερα χωρίς να πληρώσετε τον ΦΠΑ”, η οποία ενημερώνει τον καταναλωτή ότι η μείωση της τιμής ισούται με την αξία του ΦΠΑ (χωρίς να σημαίνει ότι ο ΦΠΑ δεν εισπράττεται)
-Ανακοινώσεις όπως “εκπτωτική” τιμή, “ειδικές προσφορές” ή “προσφορές Black Friday”
Θυμίζουμε ότι ως τιμή νοείται η πραγματική τιμή πώλησης που διαθέτει το προϊόν υπηρεσία ο έμπορος.
5. Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.
Στην κορυφή τα προϊόντα τεχνολογίας
Η πλειοψηφία των Ελλήνων καταναλωτών (86,7%) σκοπεύει να πραγματοποιήσει αγορές κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων της Black Friday, σύμφωνα με έρευνα της Klarna που διενεργήθηκε τον Νοέμβριο σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών Appinio, με τη συμμετοχή 1.000 Ελλήνων καταναλωτών.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι τα τεχνολογικά προϊόντα παραμένουν η πιο δημοφιλής κατηγορία αγορών για τους Έλληνες, με το 38,2% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι θα επενδύσει σε αυτά κατά τη φετινή Black Friday. Ακολουθούν τα ρούχα και τα παπούτσια (33,7%), τα χριστουγεννιάτικα δώρα (22,1%), τα είδη σπιτιού (19,1%) και τα προϊόντα ομορφιάς (15,8%). Μόνο το 22,5% δήλωσε ότι σκοπεύει να κάνει αγορές χωρίς να έχει αποφασίσει ακόμη τι να αγοράσει.
Η πλειονότητα των καταναλωτών (29,4%) σκοπεύει να δαπανήσει από 101-250€, ενώ το 25,3% προγραμματίζει αγορές μεταξύ 51-100€. Το 18,9% προτίθεται να ξοδέψει από 251-500€, ενώ το 8,9% σκοπεύει να δαπανήσει από 501-1.000€. Μόνο το 2% και το 1,2% των καταναλωτών σχεδιάζουν δαπάνες από 1.001-2.000€ ή άνω των 2.000€, αντίστοιχα. Το 7,2% δηλώνει ότι θα ξοδέψει λιγότερα από 50€. Παρά την οικονομική πίεση, η Black Friday παραμένει σημαντικό καταναλωτικό γεγονός για τους Έλληνες.
Όσον αφορά τη μέθοδο αγορών, το 58,7% των καταναλωτών προτιμά να αναζητά και να αγοράζει προϊόντα online, ενώ το 25% αναζητά προσφορές online αλλά ολοκληρώνει τις αγορές του σε φυσικά καταστήματα. Μόνο το 12,7% προτιμά να κάνει αγορές αποκλειστικά σε φυσικά καταστήματα.
Οι καταναλωτές φαίνεται να διατηρούν μία ισχυρή ισορροπία μεταξύ προσδοκιών και επιφυλάξεων. Το 42,3% σκοπεύει να συγκρίνει τιμές για να εξασφαλίσει πραγματικές εκπτώσεις, το 34,5% θα αγοράσει μόνο ό,τι μπορεί να αντέξει οικονομικά, ενώ το 33,9% θα αγοράσει μόνο προϊόντα που θα αγόραζε έτσι κι αλλιώς, αλλά σε χαμηλότερες τιμές. Παράλληλα, το 20,5% θεωρεί τη Black Friday μια εξαιρετική ευκαιρία για προσφορές, ενώ το 19,7% αναμένει μεγάλες εκπτώσεις. Ένα 19,5% δηλώνει ότι περίμενε τις εκπτώσεις για να πραγματοποιήσει αγορές, αποφεύγοντας τις υψηλότερες τιμές πριν από την Black Friday.
Ωστόσο, υπάρχουν και επιφυλάξεις: το 32% αμφιβάλλει για τη γνησιότητα των εκπτώσεων, ενώ το 7,2% φοβάται ότι θα ξοδέψει περισσότερα από όσα αρχικά προγραμμάτισε.