18.5 C
Athens
Monday, April 29, 2024
More

    Creative Greece: Τι είναι ο νέος φορέας που θα αντικαταστήσει το ΕΚΟΜΕ

    Παγώνουν μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο οι εντάξεις νέων έργων οπτικοακουστικού υλικού στις χρηματοδοτήσεις του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) προκειμένου να συμπεριληφθούν οι νέες προβλέψεις του θεσμικού πλαισίου που ψηφίζεται αυτές τις ημέρες στην ελληνική Βουλή.

    Το σχέδιο νόμου για τη νέα «Δημιουργική Ελλάδα» που θα αντικαταστήσει το ΕΚΟΜΕ, κατατέθηκε την περασμένη Παρασκευή στη Βουλή, ξεκίνησε χθες να συζητείται (1η συνεδρίαση) και αναμένεται να ψηφιστεί μέχρι τις 24 Απριλίου .

    Ωστόσο, μέχρι να εκδοθεί το δευτερογενές δίκαιο που θα προκύψει από το νέο νόμο, δεν πρόκειται να υπάρξουν νέες εντάξεις έργων (κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικές σειρές, games κ.λπ.) για χρηματοδότηση από το ΕΚΟΜΕ. Η έκδοση του δευτερογενούς δικαίου (υπουργικές αποφάσεις κ.λπ.) εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τέλος του καλοκαιριού, έτσι ώστε να μπορεί να δέχεται αιτήσεις χρηματοδότησης οπτικοακουστικών παραγωγών.

    Σημειώνεται ότι η «Δημιουργική Ελλάδα (Creative Greece)», είναι ο νέος φορέας που δημιουργείται από τη συγχώνευση του ΕΚΟΜΕ και του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ). Ο νέος φορέας θα υπάγεται στο υπουργείο Πολιτισμού, και επομένως φεύγει η συγκεκριμένη αρμοδιότητα από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

    Και αυτή δεν είναι η μόνη αλλαγή που επιφέρει το σχέδιο νόμου που συζητείται αυτές τις ημέρες στη Βουλή. Κατ’ αρχάς το cash rebate (επιστροφή δαπανών) για εγχώριες παραγωγές, χωρίζεται σε τρεις μεγάλες κατηγορίες, εκ των οποίων:

    • η πρώτη κατηγορία αφορά το τηλεοπτικό/κινηματογραφικό περιεχόμενο (ταινίες, σειρές κ.λπ.) και χαρακτηρίζεται ως cash rebate-films & TV (CR-FTV),
    • η δεύτερη κατηγορία αφορά στην παραγωγή κινούμενων σχεδίων (CR-Aminate) και
    • η τρίτη κατηγορία αφορά στην ανάπτυξη gaming πλατφορμών και παιγνίων Video Gaming Development (CR-VGD).

    Ωστόσο, υπάρχουν μια σειρά αλλαγών στις επιστροφές που θα δίδονται στους παραγωγούς με τις πιο σημαντικές να εντοπίζονται στις τηλεοπτικές παραγωγές. Ο ετήσιος προϋπολογισμός της Δημιουργικής Ελλάδας, πλέον δεν θα ξεπερνά τα 55 εκατ. ευρώ (όσο είναι και στην Ευρώπη), εξαιρουμένων των πόρων που θα προέλθουν από άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία (π.χ. ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης κ.λπ.). Ήδη το ΕΚΟΜΕ έχει εξασφαλίσει από το ΕΣΠΑ 100 εκατ. ευρώ, τα οποία θα κατευθυνθούν μέσα στα επόμενα χρόνια κυρίως σε ενισχύσεις παραγωγών κινουμένων σχεδίων (CR-Animate) και video gaming (CR-VGD).

    Οι πιο σημαντικές αλλαγές που επιφέρει το σχέδιο νόμου αφορούν στις ενισχύσεις των τηλεοπτικών και κινηματογραφικών παραγωγών (CR-FTV). Βασικός στόχος τους των αλλαγών αυτών είναι η απαλλαγή του νέου φορέα από τις χρηματοδοτήσεις φθηνών και χαμηλής προστιθέμενης αξίας τηλεοπτικών σειρών. Πρόκειται δηλαδή για τις σειρές με τις οποίες πολλά ελεύθερα κανάλια γεμίζουν με φθηνό πρόγραμμα τον τηλεοπτικό τους χρόνο. Ορισμένες από τις αλλαγές αυτές είναι:

    1. Αλλαγή ορίου χρηματοδότησης τηλεοπτικών σειρών: Η πρώτη σημαντική αλλαγή, είναι ότι αυξάνει το όριο της χρηματοδότησης κάθε επεισοδίου σε τηλεοπτικές σειρές. Από 15.000 ευρώ που είναι σήμερα, ανέρχεται σε 35.000 ευρώ, έτσι ώστε να σταματήσει το ΕΚΟΜΕ να ρίχνει χρήματα σε χαμηλής αξίας τηλεοπτικές σειρές, που απευθύνονται στην εγχώρια αγορά, χωρίς προοπτικές ανταγωνισμού στο εξωτερικό.
    2. Περιορισμοί στους κύκλους σειρών: Με τις ρυθμίσεις του νέου νόμου μπαίνει όριο στους κύκλους σειρών που θα χρηματοδοτηθούν, όπως επίσης και στον αριθμός των επεισοδίων που μπορούν να χρηματοδοτηθούν. Έτσι η «Δημιουργική Ελλάδα» θα χρηματοδοτεί έως δύο κύκλους (σεζόν) επεισοδίων και μέχρι 150 επεισόδια σε κάθε κύκλο. Πριν δεν υπήρχε κανένα όριο στην χρηματοδότηση που θα μπορούσε να λάβει και τέτοια παραγωγή.
    3. Δημιουργία νέας κατηγορίας ενισχύσεων (mini-series): Ο νέος νόμος προβλέπει τη χρηματοδότηση ακριβών μίνι σειρών μέχρι 16 επεισοδίων αξίας έως 120.000 ευρώ το καθένα. Στόχος είναι να ενισχυθεί η παραγωγή σειρών εφάμιλλων του Maestro, που είχε μεγάλη επιτυχία διεθνώς.

    Σημειώνεται ότι οι επιστροφές μπορούν να ανέλθουν έως το 40% των επιλεγμένων δαπανών, ενώ επιπλέον η επιστροφή σε κάθε ένα έργο, δεν μπορεί να ξεπεράσει τα 8 εκατ. ευρώ, έναντι 12 εκατ. ευρώ που είναι σήμερα.

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα