Αύξηση 9,3% κατέγραψε η συνολική αξία τροφίμων και ποτών στο πρώτο πεντάμηνο του 2023, σύμφωνα με την έκθεση Μαΐου 2023 της Circana. Σημειώνεται ότι η αντίστοιχη αύξηση αξίας πωλήσεων στο πρώτο τρίμηνο της τρέχουσας χρονιάς ήταν 7,7%. Ωστόσο, ας μην ξεχνάμε ότι ο πληθωρισμός τροφίμων έτρεξε με 11,4%, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ). Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκε κατά 1,8% το Μάιο, ενώ η Circana στο Market View Μαΐου καταγράφει αύξηση πληθωριστικών πιέσεων κατά 4,7% στο πρώτο πεντάμηνο του τρέχοντος έτους συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο.
Συνολικότερα, στα προϊόντα ταχείας κατανάλωσης (FMCGs) η Circana είδε αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 12,4%, μεγαλύτερη από το 11,6% του Απριλίου και σημαντική, όσο επιβραδύνονται οι αυξητικές τάσεις ως προς τον πληθωρισμό τροφίμων. Πράγματι, η αύξηση της τιμής των FMCGs στο φετινό πρώτο πεντάμηνο έφθασε το 9,5%, ελαφρώς μειωμένη συγκριτικά με το 10%, στο οποίο είχε διαμορφωθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2023.
Μεταξύ του συνόλου των ταχέως διακινούμενων αγαθών (FMCGs), τα τρόφιμα, γραμμωτού κώδικα και επί ζυγίω προϊόντων εν συνόλω, καταλαμβάνουν το 81,5% της συνολικής αξίας πωλήσεων, έναντι 81,7% που καταλάμβαναν έως το φετινό Μάρτιο. Στο πρώτο πεντάμηνο του 2023, τα συσκευασμένα τρόφιμα γραμμωτού κώδικα αύξησαν αξία πωλήσεων κατά 9,1%, έναντι οριακής μείωσης κατά 0,1% στο πρώτο πεντάμηνο του 2022. Αντίστοιχα, αύξηση κατά 9,8% ως προς την αξία πωλήσεών τους έλαβαν τα επί ζυγίω προϊόντα έναντι 8,8% στο φετινό πρώτο τρίμηνο. Ένας από τους υπαρκτούς λόγους που οδήγησαν στην περαιτέρω αύξηση κατά μία ποσοστιαία μονάδα ήταν το Πάσχα του φετινού Απριλίου.
Αύξηση ανά τεμάχιο και αύξηση αξίας ανά ξεχωριστή κατηγορία τροφίμων
Η πώληση τεμαχίων FMCG προϊόντων αυξήθηκε κατά 4,1% τον Μάιο 2023, δηλαδή για δεύτερο συνεχόμενο μήνα, μετά το 2,2% του Απριλίου, που είχε ακολουθήσει τη βουτιά -κατά 5,4%- του Μαρτίου. Ανάμεσα στις διάφορες κατηγορίες ταχέως διακινούμενων αγαθών, την πρωτιά στην αύξηση τεμαχίων είχαν τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς (Health and Beauty), κατά 2,6%, τα προϊόντα καθαριότητας και νοικοκυριού (Household FMCGs) παρουσίασαν μείωση συνολικών πωλούμενων τεμαχίων κατά 0,7% και οριακή αύξηση, κατά μόλις 0,1%, για τα προϊόντα FMCG που αφορούν τρόφιμο.
Μία από τις πλέον αξιοσημείωτες αυξήσεις ως προς την αξία πωλήσεων στις ξεχωριστές κατηγορίες τροφίμων, σύμφωνα με το Market View της Circana, αφορά τα σνακ, τα οποία αυξήθηκαν κατά 13,9% στο πεντάμηνο έναντι 10,4% στο τρίμηνο. Στην ίδια λογική, τα κατεψυγμένα τρόφιμα εμφάνισαν άνοδο αξίας πωλήσεων κατά 8,2% στο πεντάμηνο του 2023, έναντι 6,3% στο τρίμηνο και τα μαγειρικά συμπληρώματα άνοδο κατά 6,6% έως το τέλος Μαΐου, έναντι μόλις 2,9% του πρώτου τριμήνου του 2023. Τη μεγαλύτερη επιβράδυνση ανόδου αξίας πωλήσεων εμφανίζουν τα αλκοολούχα ποτά στο πρώτο πεντάμηνο της τρέχουσας χρονιάς, κατά 4,4%.