22.9 C
Athens
Monday, October 7, 2024
More

    Αυξήθηκαν οι τιμές αλλά αυξήθηκε και η κατανάλωση το 2023 – Το ελληνικό παράδοξο που κάνει τους οικονομολόγους να σκίζουν τα πτυχία τους!

    Πέρα από κάθε αρχή οικονομίας αλλά και λογικής “κινείται” η ψυχολογία του Έλληνα καταναλωτή με μια πρώτη ανάγνωση των στοιχείων της Circana για το λιανεμπόριο κατά τους πρώτους έντεκα μήνες του 2023.

    Σε ένα περιβάλλον ισχυρών πληθωριστικών πιέσεων, με μεγάλες αυξήσεις τιμών, η λογική λέει ότι ο όγκος πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο μειώνεται, καθώς οι καταναλωτές, βλέποντας την αγοραστική τους δύναμη να μειώνεται, αναγκάζονται να περιορίσουν τις αγορές τους.

    Στην Ελλάδα όμως μεταξύ Ιανουαρίου – Οκτωβρίου το λιανεμπόριο όχι μόνο δε μειώθηκε, αλλά, αντίθετα, κινήθηκε ανοδικά, καταγράφοντας αύξηση της αξίας πωλήσεων κατά 9,5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Ανοδικά κινήθηκε και ο όγκος πωλήσεων κατά 2,2%, και μάλιστα είναι αξιοσημείωτο ότι τον Νοέμβριο ο όγκος πωλήσεων ήταν αυξημένος κατά 7,2% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν!

    H αύξηση του όγκου πωλήσεων προέρχεται και από τις τρεις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, αλλά κυρίως από τα τρόφιμα, που κινούνται στο +2,3% στο εντεκάμηνο, και λιγότερο από τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς (+1,7%) και τα είδη νοικοκυριού (+0,5%).  Αναλύοντας περαιτέρω τα στοιχεία, προκύπτει ότι στην κατηγορία των τροφίμων η μεγαλύτερη αύξηση του όγκου πωλήσεων καταγράφεται στα αλκοολούχα ποτά (+4,8%), στα μη αλκοολούχα ποτά (+4,7%), στα σνακ (+4,7%) και στα γαλακτοκομικά (+2,9%). Οι υποκατηγορίες αυτές, με εξαίρεση τα αλκοολούχα ποτά, καταγράφουν παράλληλα διψήφια αύξηση πωλήσεων σε αξία στο εντεκάμηνο του 2023.

    Η ψυχολογία στην αύξηση της κατανάλωσης

    Γιατί όμως σε καιρούς τέτοιας ακρίβειας οι Έλληνες ψώνισαν περισσότερο; Αρχικά γιατί στράφηκαν στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που τους κάνουν να αισθάνονται ότι εξοικονομούν χρήματα στις αγορές τους – πράγματι, στο εντεκάμηνο του 2023 το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας σε αξία διαμορφώθηκε στο 26,3%, δύο μονάδες πάνω σε σχέση με το 2020, έχοντας καταγράψει ανάπτυξη πωλήσεων της τάξης του 11,6% στο εντεκάμηνο 2023.

    Έπειτα εθίστηκαν στο «κυνήγι» των προσφορών… το ποσοστό των πωλήσεων που αφορούσαν σε προϊόντα με προσωρινά μειωμένη τιμή στο εντεκάμηνο του 2023 ήταν 25%, αυξημένο κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, ενώ ειδικά στα τρόφιμα και στα είδη νοικοκυριού η αύξηση αυτή ήταν +3,4% και +3,6% αντίστοιχα.

     

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα