Στις 15 Φεβρουαρίου, αναμένεται να ξεκινήσει το «υπόγειο ταξίδι» του ο δεύτερος Μετροπόντικας (ΤΒΜ) με το όνομα «Νίκη», για την κατασκευή της Γραμμής 4 – «Άλσος Βεΐκου – Γουδή» του Μετρό της Αθήνας, ένα έργο ύψους περίπου 1,6 δισ. ευρώ.
Η «Νίκη», που έχει ήδη συναρμολογηθεί σε ποσοστό άνω του 80% θα διανύσει μια απόσταση σχεδόν 7,2 χλμ. έως τον Ευαγγελισμό, όπου θα «συναντηθεί» με τον έτερο υπερσύγχρονο TBM, την «Αθηνά».
Ο πρώτος Μετροπόντικας (μήκους 105 μέτρων και βάρους 1.500 τόνων) που ξεκίνησε από τον σταθμό Κατεχάκη, έχει ήδη διανοίξει σήραγγα μήκους περίπου 700 μέτρων, όπως ανέφεραν στελέχη του ομίλου σε παρουσίαση προς τους δημοσιογράφους, προχωρώντας κατά μέσο όρο 15 μέτρα την ημέρα, και προσεχώς περί τα 18 μέτρα, σε βάθος περίπου 40 μέτρων. Ο πρώτος Μετροπόντικας για τα επόμενα 2 έτη θα διανύσει απόσταση περίπου 5 χλμ., από την Κατεχάκη μέχρι τον Ευαγγελισμό, στο ύψος του υπάρχοντος σταθμού (αλλά σε λίγο μεγαλύτερο βάθος).
Όπως εκτιμούν τα στελέχη του ομίλου, σε σχέση με τα δεδομένα, τις δυσκολίες και τα προβλήματα που επικρατούν, οι εργασίες προχωρούν κανονικά, με γρήγορους ρυθμούς και εντός ευρύτερων χρονοδιαγραμμάτων που θα φανεί αν αλλάξουν, αναλόγως συνθηκών.
Οι σύγχρονοι Μετροπόντικες
Στην ξενάγηση που πραγματοποιήθηκε στο εργοτάξιο «Κατεχάκη», οι εκπρόσωποι των ΜΜΕ περιηγήθηκαν σε τούνελ βάθους 40 μέτρων και είχαν την ευκαιρία να δούνε με τον τρόπο που λειτουργούν τα τελευταίας τεχνολογίας TBM (Μετροπόντικες) που χρησιμοποιούνται για τη διάνοιξη των σηράγγων της Γραμμής 4, οι οποίοι είναι τεχνολογικά εξελιγμένοι και «φιλικοί» προς το περιβάλλον καθώς κινούνται με ηλεκτρισμό.
Το μέσο βάθος του τούνελ είναι στα 15 με 20 μέτρα. Στην παρούσα φάση λειτουργεί το λεγόμενο «πιλοτήριο» που φιλοξενεί τα σύγχρονα συστήματα που χειρίζονται οι εξειδικευμένοι οδηγοί-«πιλότοι», οι οποίοι επιβλέπουν, συντονίζουν τις εργασίες και καθημερινά διαχειρίζονται τις δυσκολίες που συναντούν λόγω της ιδιαιτερότητας του υπεδάφους, από τον θάλαμο της κεφαλής του TBM.
Ενδεχόμενες καθυστερήσεις
Σύμφωνα με τους ανθρώπους της κοινοπραξίας που κατασκευάζει το μεγάλο αυτό έργο, δεν έχουν παραδοθεί όλοι οι χώροι από την εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ που είχε αναλάβει τις αρχικές εργασίες. Όπως ειπώθηκε, θα έπρεπε να έχουν παραδοθεί οι χώροι σε 13 από τους 15 προβλεπόμενους σταθμούς, ωστόσο, έχουν δοθεί μόνο οι 5 (Κολωνάκι, Δικαστήρια, Ακαδημίας, Γαλάτσι, Ελικώνος) και μάλιστα όχι στο σύνολό τους σε 2 εξ αυτών (Ακαδημίας, Ελικώνος), ενώ δεν έχει δοθεί και το σύνολο του φρέατος Βεΐκου.
Το γεγονός αυτό ενδέχεται να μεταφραστεί σε καθυστερήσεις στην πρόοδο των έργων, αν και με τα μέχρι τώρα δεδομένα παραμένει ως χρόνος υλοποίησης του project το 2029, με το έργο να χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ.
300 εργαζόμενοι
Στο έργο απασχολούνται περίπου 300 εργαζόμενοι και στελέχη του ομίλου ΑΒΑΞ. Σε σχέση με κάποιους αριθμούς και τεχνικά χαρακτηριστικά, το TBM προχωρά 15 μέτρα ημερησίως, κατά μέσο όρο, επενδύοντας παράλληλα τη σήραγγα με «δαχτυλίδι» επτά κομματιών, πλάτους 1,5 μέτρου. Σε δυόμισι χρόνια έχουν δημιουργηθεί 610 θέσεις εργασίας και έχουν συμπληρωθεί 1,7 εκ. εργατοώρες, ενώ δεν έχει συμβεί κανένα ατύχημα. Έχουν εκπονηθεί 550 μελέτες, έχουν εγκατασταθεί 4 οικοδομικοί γερανοί και μία γερανογέφυρα. Χρησιμοποιούνται 70 μηχανήματα, έχουν εκσκαφτεί 249.000 κυβικά μέτρα χώματος, ενώ χρησιμοποιείται οπλισμός σιδήρου τριών (3) χιλιάδων τόνων.
Η Γραμμή 4
Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας κατασκευάζεται από την κοινοπραξία των εταιριών ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM. Στην πρώτη φάση ανάπτυξής της, το Μετρό θα ξεκινά από το Άλσος Βεΐκου και θα καταλήγει στο Γουδή. Με 15 σύγχρονους σταθμούς και σιδηρόδρομο διπλής τροχιάς, μήκους 12,8 χιλιομέτρων, θα εξυπηρετεί οικιστικές ζώνες στο κεντρικό τμήμα του αστικού ιστού και σημαντικές υπηρεσίες, συνδέοντας το Άλσος Βεΐκου με τα Δικαστήρια σε 5 λεπτά και με την Πανεπιστημιούπολη σε διάστημα 14 λεπτών.
Στοχεύει στην εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του Λεκανοπεδίου, του κέντρου της Αθήνας με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός), στην αποσυμφόρηση υφιστάμενων κεντρικών σταθμών Μετρό από την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού, την εξυπηρέτηση σημαντικών κτηρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, τα Δικαστήρια, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Υπουργείο Πολιτισμού, τη Νομική Σχολή του Ε.Κ.Π.Α., το Μουσείο Μπενάκη (κτίριο Κουμπάρη), την Πανεπιστημιούπολη κ.α., καθώς και στην αύξηση της δικτύωσης των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό.
Ανεκτέλεστο 3,5 δισ. ευρώ
Σημειώνεται ότι ο όμιλος ΑΒΑΞ, όπως ανέφερε μετά την «ξενάγηση» ο πρόεδρος του γκρουπ, Χρ. Ιωάννου, έχει πλέον ανεκτέλεστο 3,5 δισ. ευρώ.
Ο Χρήστος Ιωάννου, Πρόεδρος του Ομίλου ΑΒΑΞ δήλωσε: «Είχατε την ευκαιρία να δείτε από κοντά την εξέλιξη ενός έργου που δεν είναι εμβληματικό μόνο για εμάς, αλλά και για την Ελλάδα: τη Γραμμή 4 και την τεχνική αρτιότητα -απαράμιλλη σε διεθνές επίπεδο- με την οποία τα δύο υπερσύγχρονα ΤΒΜ θα ολοκληρώσουν τη σήραγγα. Αυτό το έργο, όπως όμως και πολλά άλλα, αντιπροσωπεύει αυτό που πραγματικά είναι -και θέλει να παραμείνει- η ΑVAX: συνέπεια, γνώση, καινοτομία, αποφασιστικότητα και σκληρή δουλειά. Οι κατασκευές και η επιχειρηματικότητα στο σύνολό της, δεν είναι σπριντ, είναι μαραθώνιος. Και σε αυτό τον μαραθώνιο δρόμο έχουμε μάθει να συμμετέχουμε από την πρώτη γραμμή, είτε ο δρόμος είναι ανηφορικός, είτε ευνοϊκός. Με αυτήν τη νοοτροπία, και τις αξίες που χαρακτηρίζουν την επιχειρηματική μας πορεία σχεδιάζουμε το μέλλον, υλοποιώντας τις υποδομές που θα αλλάξουν τη χώρα».
Ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ υπογράμμισε: «Ο Όμιλος ΑΒΑΞ αντιμετωπίζει με διαχρονική συνέπεια αυτό που ονομάζεται δημόσιο έργο υποδομής στη χώρα μας. Συνδεόμαστε με τα έργα που άλλαξαν την Ελλάδα. Όπως συνέβη με την ολοκλήρωση της Γραμμής 3, εν μέσω πανδημίας, έτσι και τώρα με την πρόοδο των εργασιών μας στη Γραμμή 4, ο Όμιλός μας αποδεικνύει ότι κρίνεται από τη δουλειά του και μόνο, ακόμη και στα πιο απαιτητικά έργα».