Το phishing (ηλεκτρονικό ψάρεμα) μπορεί να νικηθεί μόνο με επενδύσεις στα συστήματα ασφάλειας των τραπεζών και μάλιστα με εκείνα τα antifront συστήματα που στηρίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, και με τη διαρκή ενημέρωση των καταναλωτών. Η ηλεκτρονική απάτη δεν καταστέλλεται με αποζημιώσεις, αντίθετα έτσι μπορεί να δημιουργηθούν νέας μορφής απάτες, που να είναι «στημένες» από τα δήθεν θύματα, για να αποζημιωθούν από τις τράπεζες.
Αυτό αναφέρουν υψηλόβαθμα τραπεζικά στελέχη, και δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους για το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης –θα βρίσκεται σε διαβούλευση μέχρι το τέλος του μήνα-, που προβλέπει ότι οι πολίτες που θα πέφτουν θύματα ηλεκτρονικής απάτης θα αποζημιώνονται εφεξής από τις τράπεζες.
Οι τραπεζίτες είναι εξαιρετικά προβληματισμένοι με τις θέσεις του νομοσχεδίου. Και κυρίως θεωρούν ότι η αποζημίωση δεν θα λύσει το πρόβλημα, δεδομένου ότι οι ηλεκτρονικές συναλλαγές κερδίζουν έδαφος και σύντομα θα κυριαρχήσουν, εκτιμούν ότι η λύση είναι η θωράκιση των συστημάτων ασφαλείας.
Μάλιστα οι προτάσεις τους, όπως θα εκφραστούν από την Ελληνική Ένωση Τραπεζών θα εστιάζουν στο εξής τρίπτυχο:
–Πρώτον: ενίσχυση των συστημάτων ασφαλείας
–Δεύτερον: επενδύσεις σε συστήματα τεχνητής νοημοσύνης. Τα συστήματα αυτά προσαρμόζουν τα δεδομένα σύμφωνα με την συμπεριφορά και την τακτική που ακολουθούν οι ηλεκτρονικοί απατεώνες και μπορούν να βρεθούν ένα βήμα μπροστά.
–Τρίτον: διαρκής ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού και ιδίως στις ηλικίες που είναι πάνω από 55-60 ετών. Να σημειωθεί ότι στις αρχές του 2022«έτρεξε» τηλεοπτική και ραδιοφωνική καμπάνια με θέμα την προστασία από τις απάτες μέσω διαδικτύου.
Όπως αναφέρει τραπεζική πηγή, με το υφιστάμενο καθεστώς άπαξ και ο πελάτης δώσει τους κωδικούς του και προχωρήσει σε συναλλαγή, ακόμα και αν πέσει θύμα απάτης, η τράπεζα δεν αποζημιώνει.
Με το νέο νομοσχέδιο που θα βρίσκεται σε διαβούλευση μέχρι το τέλος του μήνα, στις περιπτώσεις ηλεκτρονικής απάτης, ακόμα και αν ο καταναλωτής έχει δώσει τους κωδικούς του θα αποζημιωθεί από την τράπεζα.
Συγκεκριμένα για συναλλαγές μέχρι 1.000 ευρώ είναι υπεύθυνος ο καταναλωτής, από τα 1.000 ευρώ και πάνω αποζημιώνεται πλήρως από την τράπεζα.
«Όμως η αποζημίωση δεν λύνει το πρόβλημα, αντίθετα μπορεί να δημιουργήσει μία νέα μορφή απάτης, δίνει χώρο για νέας μορφής απάτες», αναφέρει η ίδια πηγή και συμπληρώνει: Οι τράπεζες αντιδρούν καθώς πρόκειται για ένα θέμα που δεν έχει επιλυθεί ακόμα από την ΕΒΑ (την Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών).
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο σε περίπτωση που κάποιος χάσει ή του κλέψουν την χρεωστική του κάρτα, ευθύνεται μόνο για τα πρώτα 50 ευρώ των συναλλαγών που θα πραγματοποιηθούν με την κάρτα του.
Σε περίπτωση που πέσει θύμα phishing επίσης θα αποζημιώνεται από την τράπεζα. Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι μέχρι τα 1.000 ευρώ είναι υπεύθυνος ο καταναλωτής κάτοχος του e-banking και το επιπλέον ποσό το καλύπτει η τράπεζα. Αν δηλαδή κάποιος πέσει θύμα απάτης και κάνει μεταφορά χρηματική 5.000 ευρώ, για τα 4.000 ευρώ θα αποζημιωθεί από την τράπεζα.