Η διεύρυνση του δικτύου των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων αποτελεί μια από τις κεντρικές πολιτικές του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, όπως κωδικοποιήθηκε στο νόμο 4692/2020 για την αναβάθμιση του σχολείου.
Αν παρακολουθήσουμε παρακάτω τι έχει υλοποιηθεί έως σήμερα εύκολα θα κατανοήσουμε την πραγματική εφαρμογή στην πράξη.
Τα Πρότυπα Σχολεία, από τέσσερα μόνο στην Αθήνα και ένα στα Ιωάννινα, επεκτάθηκαν σε 28 σε ολόκληρη τη χώρα.
Κι ενώ προβλέφθηκε και η δημιουργία Πρότυπων ΕΠΑΛ, παράλληλα λειτουργούν 34 Πειραματικά Σχολεία.
Στο εξής, θα ιδρύονται και θα λειτουργούν ολοένα περισσότερα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, με σκοπό να συμβάλλουν στον καλύτερο εκπαιδευτικό σχεδιασμό και την πιλοτική εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής, ώστε να καλλιεργηθούν και να διαχυθούν οι βέλτιστες εκπαιδευτικές μέθοδοι, πρακτικές και εργαλεία σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα.
Κατ’ εφαρμογή του νόμου 4692/2020, καθορίστηκαν με Υπουργική Απόφαση τα κριτήρια χαρακτηρισμού ενός δημόσιου σχολείου ως Πρότυπου ή Πειραματικού και καλούνται να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για να αποκτήσουν έναν εκ των δύο χαρακτηρισμών.
Να δούμε όμως και την διαφορά μεταξύ του Πρότυπου και του Πειραματικού:
Τα μεν Πρότυπα Σχολεία είναι σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης όπου οι μαθητές εισάγονται με εξετάσεις, που στοχεύουν στην καλλιέργεια και τη διάχυση της ιδέας και των πρακτικών της αριστείας στο εκπαιδευτικό σύστημα, τα δε Πειραματικά Σχολεία είναι σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης όπου η εισαγωγή γίνεται με κλήρωση, οι οποίες στοχεύουν στην υποστήριξη του πειραματισμού και της πιλοτικής εφαρμογής εκπαιδευτικών καινοτομιών στο εκπαιδευτικό σύστημα, σε τυχαίο δείγμα του μαθητικού πληθυσμού.