Λεπτομέρειες για το έργο της κατασκευής του νέου λιμανιού στο Porto Romano, στο οποίο θα μεταφερθούν οι υπηρεσίες του λιμένα του Δυρραχίου, μεταδίδει το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων των Τιράνων.
Όπως αναφέρει το Γραφείο, το project θα χρηματοδοτηθεί με κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό. Σύμφωνα με το προσχέδιο που περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό για το έτος 2024, η υλοποίησή του θα κοστίσει συνολικά 410 εκατομμύρια ευρώ, ποσό το οποίο πρόκειται να καλυφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό κυρίως μέσω ξένης χρηματοδότησης.
Συγκεκριμένα, έχει ανακοινωθεί η εκχώρηση περίπου 82 εκατομμυρίων ευρώ για το 2024, 123 εκατομμυρίων ευρώ για το 2025 και άλλων 123 εκατομμυρίων ευρώ για το 2026, όταν και αναμένεται η ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου.
Οι φάσεις του έργου
Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, η πρώτη φάση των εργασιών περιλαμβάνει την κατασκευή του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, τη σύνδεση με το οδικό δίκτυο, τον σιδηρόδρομο, καθώς και τα δίκτυα αποχέτευσης, ηλεκτροδότησης και ύδρευσης. Επίσης προβλέπεται η κατασκευή της κύριας πύλης του λιμένα, των κοινόχρηστων κτιρίων, καθώς και των κτιρίων άλλων υπηρεσιών, όπως του τελωνείου, της ασφάλειας του λιμένα, του λιμενάρχη και του πύργου ελέγχου των σκαφών.
Εκτός από τα περίπου δύο εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια που θα μεταφέρονται ετησίως, το νέο λιμάνι του Porto Romano αναμένεται να υποδέχεται έως και ένα εκατομμύριο επιβάτες, αν και αυτή η υπηρεσία σχεδιάζεται να καλυφθεί μερικώς από τη μαρίνα των γιοτ στο Δυρράχιο.
Ο Οργανισμός του Λιμένα του Δυρραχίου έχει ήδη προχωρήσει στη σύναψη σύμβασης με την εταιρεία παροχής τεχνικών συμβουλευτικών υπηρεσιών Royal Haskoning DHV από τη Δανία για την προετοιμασία του διαγωνισμού για το λιμάνι στο Porto Romano, καθώς και για την παροχή του εξοπλισμού της διακίνησης των φορτίων.
Σημειώνεται ότι η προαναφερθείσα δανέζικη εταιρεία, η οποία μάλιστα έχει αναλάβει και τη μελέτη σκοπιμότητας του έργου, έχει υπολογίσει το συνολικό κόστος της κατασκευής περίπου στα 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Η πρώτη φάση των εργασιών αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025, ωστόσο ολόκληρος ο λιμένας δεν θα είναι έτοιμος μέχρι το 2050. Οι εμπορικές υπηρεσίες που καλύπτονται από το λιμάνι του Δυρραχίου θα μεταφερθούν σταδιακά μέσα σε μία περίοδο 20 χρόνων στο Porto Romano.
Τέλος, στο έργο για το νέο λιμάνι του Porto Romano, στο οποίο, επισημαίνεται, συμμετέχουν εταιρείες από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, περιλαμβάνεται και η κατασκευή πολυτελών κτιρίων και μίας μαρίνας για γιοτ.