To «εθνικό» μαχητικό της Τουρκίας, το KAAN, χθες το πρωί πραγματοποίησε την πρώτη πτήση του από την αεροπορική βάση Mούρτεντ της Αγκυρας.
Η απογείωση, η πτήση και η προσγείωσή του έγιναν δίχως να παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος, που σύμφωνα με τους Τούρκους αξιωματούχους θα είναι 5ης γενιάς, κατασκευάζεται από την τουρκική αεροδιαστημική εταιρεία (ΤΑΙ) στο πλαίσιο των προσπαθειών της χώρας να αναβαθμίσει την αεροπορία της.
Το πρόγραμμα της κατασκευής του εθνικού μαχητικού της Τουρκίας ξεκίνησε το 2016, ως TF-X. Η τουρκική αεροδιαστημική εταιρεία TUSAS στη συνέχεια υπέγραψε συμφωνία με τη βρετανική BAE Systems αξίας 125 εκατ. δολαρίων το 2017 για την ανάπτυξη του μαχητικού αεροσκάφους επόμενης γενιάς. Πληροφορίες αναφέρουν πως βρετανική εταιρεία συνέβαλε στη σχεδίαση του αεροσκάφους. Οι δύο κινητήρες του είναι αμερικανικής κατασκευής και συγκεκριμένα οι General Electric F-110 που χρησιμοποιούνται από τα F-16.
Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν σε ομιλία του στο Αφιόν Καραχισάρ δήλωσε ότι «το ΚΑΑΝ το οποίο βλέπετε είναι ίδιο σαν το F-16 (σ.σ. F-35). Έτσι η Τουρκία πέρασε μια κρίσιμη καμπή στο ζήτημα της παραγωγής του δικού της 5ης γενιάς αεροσκάφους. Κάποιοι έλεγαν, “δεν θα τα καταφέρουν”. Το ΚΑΑΝ προκαλεί σιγουριά στους φίλους», κατέληξε.
Σύμφωνα με Τούρκους αξιωματούχους, τo ΚΑΑΝ κατασκευάστηκε ως αεροσκάφος 5ης γενιάς με ειδικό σχεδιασμό που μειώνει τα ίχνη του στα ραντάρ και διαθέτει σταθμούς εντός της ατράκτου με στοιχεία υψηλής τεχνολογίας.
Επιπλέον, το αεροσκάφος θα διαθέτει ραντάρ AESA τουρκικής κατασκευής, το οποίο μπορεί να εντοπίζει ταυτόχρονα δεκάδες εχθρικούς στόχους σε απόσταση εκατοντάδων χιλιομέτρων. Επιπροσθέτως, το KΑΑΝ διαθέτει ένα χαρακτηριστικό super cruise που επιτρέπει στο αεροσκάφος να φθάνει σε υπερηχητικές ταχύτητες χωρίς να χρησιμοποιεί μετακαυστήρες.
Τα συστήματα τελευταίας τεχνολογίας, όπως το υπερπροωθητικό σύστημα, η διόπτρα στο κράνος, το σύστημα ραντάρ συνθετικού ανοίγματος (SAR), ο υπέρυθρος αισθητήρας έρευνας και εντοπισμού, το σύστημα ηλεκτροοπτικής στόχευσης θα συγκαταλέγονται επίσης μεταξύ των χαρακτηριστικών του.
Η TAI Engine Industry διεξάγει ένα έργο για την παραγωγή του εγχώριου κινητήρα ο οποίος θα χρησιμοποιηθεί από το ΚΑΑΝ, όμως εκτιμήσεις αναφέρουν πως αυτό θα γίνει μετά το 2032. Η μαζική παραγωγή του τουρκικού μαχητικού αναμένεται να ξεκινήσει το νωρίτερο το 2029.
Ο Αμερικανός γερουσιαστής Κρις Μέρφι και η γερουσιαστής Τζιν Σαχίν συναντήθηκαν με τον πρόεδρο της Τουρκίας και τον υπουργό Εξωτερικών Χακάν Φιντάν για να εκφράσουν την ευγνωμοσύνη τους για την υποστήριξη της Τουρκίας στο ζήτημα της Σουηδίας και να συζητήσουν τι θα ακολουθήσει. «Νομίζω ότι αυτή είναι μια στιγμή σημαντικής δυναμικής για τη σχέση ΗΠΑ – Τουρκίας», είπε ο Μέρφι, «με πολλά θέματα στα οποία μπορούν να προσπαθήσουν να επωφεληθούν οι δύο χώρες».
Ο κ. Μέρφι δήλωσε ότι «υπάρχει σημαντική δυναμική στις σχέσεις μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Τουρκίας, από την οποία οι δύο σύμμαχοι στο ΝΑΤΟ μπορούν να επωφεληθούν».