Στο Αμστερνταμ το ποδήλατο αποτελεί το βασικότερο μέσο μεταφοράς για τους κατοίκους. Ωστόσο τα ποδήλατα είναι και η ευκολότερη λεία για τους κλέφτες και, κάθε χρόνο, τα κλεμμένα ποδήλατα στην Ολλανδία αγγίζουν το μισό εκατομμύριο.
Ερευνητές του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ) και του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Delft στην Ολλανδία προσπάθησαν να ανακαλύψουν που καταλήγουν τα εκατοντάδες χιλιάδες κλεμμένα ποδήλατα, ενσωματώνοντας σε ορισμένα σύστημα εντοπισμού GPS. Μόνο στο κέντρο του Άμστερνταμ, «εξαφανίζονται» μέχρι και 80.000 ποδήλατα τον χρόνο και η κλοπή ποδηλάτων είναι τόσο συχνή που πολλοί δεν την αναφέρουν καν στις Αρχές.
Ο Fábio Duarte, επικεφαλής ερευνητής στο Senseable City Lab του ΜΙΤ, εξηγεί πως η αρχική υπόθεση της ομάδας ήταν πως τα ποδήλατα, όπως και τα κλεμμένα αυτοκίνητα, μεταφέρονταν στο εξωτερικό. Όπως όμως αποδείχτηκε, πολλά από αυτά όχι μόνο δεν κατέληγαν σε άλλη χώρα, αλλά μάλλον παρέμεναν και στην ίδια πόλη. Αυτή ήταν η εικόνα και στο Άμστερνταμ.
Για την μελέτη, οι ερευνητές άφησαν 100 ποδήλατα σε πλατείες, σταθμούς λεωφορείων και σε σιδηροδρομικούς σταθμούς, τα οποία είχαν κρυμμένη μία συσκευή εντοπισμού GPS (είτε κάτω από το μπροστινό φως, είτε κάτω από τη σέλα τους). Φρόντισαν ώστε τα ποδήλατα να φαίνονται μεταχειρισμένα και να μην ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα. Εν τέλει οι ερευνητές ακολούθησαν τα ίχνη 70 κλεμμένων ποδηλάτων.
Ο Νο1 παράγοντας κλοπής ποδηλάτων
Ο επικεφαλής ερευνητής, Duarte, επισημαίνει πάντως πως ο κυριότερος παράγοντας που σχετίζεται με τις κλοπές ποδηλάτων είναι η τοποθεσία που τα αφήνουν οι ιδιοκτήτες τους.
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι οι κλέφτες ποδηλάτων εκμεταλλεύονται τις περιοχές όπου υπάρχει πλήθος ποδηλάτων, ώστε να περάσουν απαρατήρητοι. «Αν υπάρχουν λίγα [ποδήλατα], υπάρχει πάντα η πιθανότητα ο ιδιοκτήτης να βρίσκεται κοντά», λέει ο Duarte.
Πού γίνονται οι περισσότερες κλοπές ποδηλάτων;
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι περισσότερες κλοπές ποδηλάτων σημειώνονται συνήθως κοντά σε σταθμούς ή σε πολυσύχναστες περιοχές, ενώ τα περισσότερα ποδήλατα «εξαφανίζονται» τη νύχτα.
Εκτός αυτών, η παρακολούθηση των κλεμμένων ποδηλάτων μέσω GPS επέτρεψε στους ερευνητές να προσδιορίσουν πού πήγαν τα ποδήλατα μετά την κλοπή τους. Αποδείχθηκε ότι μόνο δύο από τα 70 κλεμμένα ποδήλατα με GPS είχαν μεταφερθεί εκτός Άμστερνταμ, ενώ κανένα δεν βγήκε από τη χώρα.
Μάλιστα τα περισσότερα κλεμμένα ποδήλατα χρησιμοποιούνταν μετά από λίγες ημέρες από άλλα άτομα.
Πιθανό κάποιος να αγοράσει το κλεμμένο του ποδήλατο
Αναλύοντας τα δεδομένα, οι ερευνητές συμπέραναν ότι τουλάχιστον το ένα τρίτο των ποδηλάτων είχε κλαπεί από κάποια εγκληματική οργάνωση.
«Εγκληματικές οργανώσεις κλέβουν τα ποδήλατα, αλλά τα πωλούν σε [άλλους] ανθρώπους στο Άμστερνταμ. Είναι μάλιστα αρκετά πιθανό κάποιος να αγοράσει ένα ποδήλατο που του είχαν κλέψει πριν από λίγο καιρό».
Ο Titus Venverloo, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Delft και το MIT και συν-συγγραφέας της μελέτης, επισημαίνει πως τα αποτελέσματα δείχνουν πως τα κλεμμένα ποδήλατα είτε χρησιμοποιούνται άμεσα είτε πωλούνται γρήγορα.
«Αυτό που συμπεραίνουμε εκτός των άλλων είναι πως λόγω της ποδηλατικής κουλτούρας που έχουν οι Ολλανδοί, οι κάτοικοι είναι πολύ συνηθισμένοι στο φαινόμενο της κλοπής ποδηλάτων και για αυτό η κλοπή ποδηλάτων δεν έχει σημαντικές επιπτώσεις στο σύστημα μεταφορών της πόλης», αναφέρει ο Venverloo.