Το Daimler Reitwagen δηλαδή η «άμαξα ιππασίας» ήταν ένα μηχανοκίνητο όχημα που κατασκευάστηκε από τους Gottlieb Daimler και Wilhelm Maybach το 1885 και αποτελεί την πρώτη μοτοσικλέτα και τον πρόδρομο όλων των χερσαίων, θαλάσσιων και εναέριων οχημάτων που χρησιμοποιούν κινητήρα εσωτερικής καύσης βενζίνης.
Της Πέπης Οικονομάκη
Ο Γκότλιμπ Βίλχελμ Ντάιμλερ ήταν γιος ενός φούρναρη που από τα 13 χρόνια του κιόλας, αποφάσισε ότι δεν ήταν διατεθειμένος να ακολουθήσει την οικογενειακή παράδοση καθώς αυτό που πραγματικά τον ενδιέφερε ήταν η μηχανική.
Μετά το γυμνάσιο, το 1848, ο Ντάιμλερ εκπαιδεύτηκε ως οπλοποιός. Το 1852, στα δεκαοκτώ του χρόνια, αποφάσισε να ασχοληθεί με τη μηχανολογία και εγκατέλειψε τη γενέτειρά του.
Πέρασε από τον σιδηρόδρομο όπου κατανόησε σε βάθος τις ατμομηχανές. Πάντα όμως πίστευε ότι ο ατμός προοριζόταν να αντικατασταθεί.
Το 1861 ξενιτεύτηκε στην Αγγλία η οποία θεωρούνταν τότε η «μητέρα – πατρίδα» της τεχνολογίας. Ενώ βρισκόταν στο Λονδίνο, επισκέφθηκε τη Διεθνή Έκθεση του 1862, όπου ένα από τα εκθέματα ήταν μια ατμοκίνητη άμαξα. Αυτή την ατμάμαξα την είδε ως μη εμπνευσμένη, ωστόσο τον παρακίνησε να κατασκευάσει μια μικρή, φθηνή και απλή μηχανή.
Μοτοσυκλέτα ή όργανο… βασανιστηρίων;
Επιστρέφοντας στη Γερμανία, ο Daimler έφτιαξε ένα εργαστήριο πειραμάτων στο υπόστεγο του κήπου πίσω από το σπίτι του, στην περιοχή Cannstatt της Στουτγάρδης το 1882.
Οι δραστηριότητές του θορύβησαν τους γείτονες που τον κατήγγειλαν στην αστυνομία ως ύποπτο παραχαράκτη!!! Η αστυνομία πήρε ένα κλειδί από τον κηπουρό και έκανε έφοδο στο σπίτι κατά την απουσία του, αλλά βρήκε μόνο κινητήρες.
Μαζί με τον Maybach, ιδρυτή της Mercedes, ανέπτυξαν έναν συμπαγή, ταχύτατο μονοκύλινδρο κινητήρα, ο οποίος κατοχυρώθηκε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στις 3 Απριλίου 1885 και βαφτίστηκε Standuhr (“ρολόι του παππού”), επειδή ο Daimler πίστευε ότι έμοιαζε με παλιό ρολόι εκκρεμούς.
Η ισχύς του κινητήρα 0,5 ίππων (0,37 kW) στις 600 στροφές ανά λεπτό του έδινε ταχύτητα περίπου 11 km/h (7 μίλια ανά ώρα). Ο 17χρονος γιος του Daimler, Paul, το οδήγησε για πρώτη φορά στις 18 Νοεμβρίου 1885, διανύοντας περίπου 12 χιλιόμετρα, από το Cannstatt στο Untertürkheim στη Στουτγάρδη της Γερμανίας. Κατά τη διάρκεια της διαδρομής το κάθισμα έπιασε φωτιά, καθώς η ανάφλεξη του θερμού σωλήνα του κινητήρα βρισκόταν ακριβώς από κάτω.
Τα επόμενα χρόνια το μοντέλο αναβαθμίστηκε με τον Ντάιμλερ να εγκαθιστά μια μικρότερη έκδοση του κινητήρα του παππού ρολογιού σε ένα ξύλινο πλαίσιο δικύκλου με δύο τροχούς, δημιουργώντας την πρώτη μοτοσικλέτα εσωτερικής καύσης. Ονομάστηκε Reitwagen (αυτοκίνητο ιππασίας).
Το Reitwagen που είχε εξυπηρετήσει τον σκοπό του, εγκαταλείφθηκε για να ασχοληθεί ο δημιουργός του περαιτέρω με την ανάπτυξη τετράτροχων οχημάτων.
Το πρωτότυπο Reitwagen καταστράφηκε στην πυρκαγιά του Cannstatt που κατέστρεψε το εργοστάσιο του Daimler το 1903, αλλά αρκετά αντίγραφα υπάρχουν σε Μουσεία σε διάφορα μέρη του κόσμου.
Ο Gottlieb Daimler απεβίωσε σαν σήμερα, στις 6 Μαρτίου 1900, στη Στουτγάρδη.