Ο Edwin Land, ιδρυτής της Polaroid, παρουσίασε για πρώτη φορά τη φωτογραφική μηχανή στιγμιαίας λήψης, σαν σήμερα, στις 21 Φεβρουαρίου 1947 σε μια συνάντηση της Εταιρείας Οπτικών Αμερικής, στη Νέα Υόρκη.
Της Πέπης Οικονομάκη
Η φωτογραφική μηχανή Land, όπως ήταν αρχικά γνωστή, περιείχε ένα ρολό θετικού χαρτιού με μια θήκη με χημικά ανάπτυξης στο πάνω μέρος κάθε καρέ. Το γύρισμα ενός κουμπιού πίεζε το εκτεθειμένο αρνητικό και το χαρτί μέσα από κυλίνδρους, οι οποίοι διέσπειραν ομοιόμορφα τα αντιδραστήρια μεταξύ των δύο στρωμάτων και το έσπρωχναν έξω από τη φωτογραφική μηχανή. Ένας κόφτης χαρτιού έκοβε το χαρτί και μετά από ένα λεπτό τα στρώματα μπορούσαν να ξεκολλήσουν για να αποκαλυφθεί η ασπρόμαυρη φωτογραφία.
Μέχρι το 1948, η Polaroid Land Camera Model 95 βάρους 4 κιλών πωλούνταν στο πολυκατάστημα Jordan Marsh στη Βοστώνη για 89,75 δολάρια.
Η εισαγωγή του φιλμ Polacolor το 1963 επέτρεψε στις φωτογραφικές μηχανές να παράγουν έγχρωμες εικόνες.
Με την πάροδο του χρόνου, η ψηφιακή φωτογραφία και η εκτύπωση μείωσαν την ελκυστικότητα των φωτογραφικών μηχανών στιγμιαίας λήψης. Η Polaroid αναγκάστηκε να καταθέσει αίτηση πτώχευσης και το 2008 ανακοίνωσε ότι θα σταματήσει να κατασκευάζει φωτογραφικές μηχανές στιγμιαίας λήψης.
Το εμπορικό σήμα και τα περιουσιακά στοιχεία συνέχισαν να αλλάζουν χέρια, αλλά η σειρά προϊόντων της εταιρείας περιλαμβάνει πλέον ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές που εκτυπώνουν έγχρωμες φωτογραφίες, αδιάβροχες ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές, αναλογικές στιγμιαίες φωτογραφικές μηχανές και τρισδιάστατους εκτυπωτές.
Τι έμαθε ο Steve Jobs από τον Edwin Land της Polaroid
Ο Edwin Land ήταν “παραγωγικός” εφευρέτης γνωστός για τις εμμονικές του συνήθειες κατά την εργασία και αργότερα θα αποτελούσε έμπνευση για τον Steve Jobs της Apple.
Η σύνδεση Jobs/Land αναπτύχθηκε από τον Carl Johnson, αντιπρόεδρος παγκόσμιας διαφήμισης στην Polaroid στις αρχές της δεκαετίας του 1980 και συνοψίζονται στα παρακάτω:
1. Οι επιχειρήσεις πρέπει να βρίσκονται στη διασταύρωση της τέχνης και της επιστήμης. Ο Land στην Polaroid, διαμόρφωνε με αυτόν τον τρόπο τα προϊόντα, τη διαφήμιση και την εταιρική κουλτούρα.
2. Η ιδανική επιχείρηση αποτελείται από μάνατζερ και ονειροπόλους και είναι ευθύνη των πρώτων να προστατεύουν τους δεύτερους.
3. Όταν τα γεγονότα έρχονται στο σπίτι και δεν είναι αυτά που περιμένετε, απλώστε το χέρι και αγκαλιάστε τα ούτως ή άλλως. Συγκρίνετε αυτό με την αυστηρή προσοχή της Apple στα σχόλια της αγοράς μετά το λανσάρισμα του προϊόντος.
Τα δύο πρώτα μαθήματα ενσωματώνουν τη στάση τόσο της Land όσο και του Jobs απέναντι στην καινοτομία, η οποία είναι ότι απαιτεί το μάτι ενός μεγάλου σχεδιαστή (ή καλλιτέχνη ή ονειροπόλου) για να την εντοπίσει.
Όπως είπε ο Μιχαήλ Άγγελος, “Κάθε πέτρινος όγκος έχει μέσα του ένα άγαλμα και είναι καθήκον του γλύπτη να το ανακαλύψει”. Τόσο ο Land όσο και ο Jobs θεωρούσαν τους εαυτούς τους αρχιγλύπτες και ήθελαν να διασφαλίσουν ότι οι οργανισμοί τους θα διαπνέονταν και από άλλους γλύπτες.
Το τρίτο μάθημα αντικατόπτριζε την αδιάκοπη επιδίωξη και των δύο για τελειότητα, η οποία περιελάμβανε την επιστημονική προσέγγιση του πειραματισμού και της ανατροφοδότησης από την αγορά.
Υπάρχει και ένα άλλο μάθημα που ο Steve Jobs πιθανότατα πήρε από την εμπειρία του Lands στην Polaroid, το οποίο θα μπορούσε να διατυπωθεί ως εξής:
4. Οι εταιρείες επιδεινώνονται γρήγορα αφού χάσουν τους ηγέτες που καθορίζουν την κουλτούρα τους. Μετά την απώλεια του Edwin Land, η Polaroid γνώρισε απότομη πτώση στις δεκαετίες του ’80 και του ’90, με αποκορύφωμα αρκετές πτωχεύσεις και αναδιοργανώσεις.
Αντιμέτωπος με μια σαφέστερη αίσθηση της θνητότητάς του από ό,τι γνώριζαν οι περισσότεροι άλλοι, ο Steve Jobs εργάστηκε επιμελώς για να βοηθήσει την Apple να αποφύγει την ίδια μοίρα μετά τη δική του αποχώρηση. Προσέλαβε τον Joel Podolny, τον πρύτανη του Yale Business School, για να ιδρύσει το Apple University το 2008. Ο Podolny μετακόμισε στο γραφείο μεταξύ του Jobs και του Tim Cook, ο οποίος αργότερα θα αντικαθιστούσε τον Jobs στη θέση του CEO, και του ανατέθηκε να “βοηθήσει την Apple να εσωτερικεύσει τις σκέψεις του οραματιστή ιδρυτή της για να προετοιμαστεί για την ημέρα που δεν θα είναι πια εδώ”.
Παρομοίως, για να είναι επιτυχημένη, η μελλοντική γενιά ηγετών της Apple θα πρέπει να μάθει από τα παιχνίδια του Steve Jobs, αλλά να πάρει τις δικές της αποφάσεις. Το να ρωτούν “Τι θα έκανε ο Steve;” δεν θα αποδώσει, αναπόφευκτα θα αντιμετωπίσουν συνθήκες και δυναμικές της αγοράς που δεν θα ταιριάζουν με αυτές που αποκρυπτογράφησε ο Steve Jobs. Αυτό που μπορούν να κάνουν, ωστόσο, είναι να διατηρήσουν τις αρχές που ο Jobs πίστευε ότι ήταν θεμελιώδεις για την κουλτούρα, και επομένως την επιτυχία, της Apple.
Με άλλα λόγια, μπορούν οι διάδοχοι του Steve Jobs να κρατήσουν πιστά όσα έμαθε ο Jobs από τον Edwin Land; Αυτό θα είναι ένας βασικός δείκτης της συνεχούς επιτυχίας της Apple.