Μπορεί σήμερα να είναι δεδομένο πως το κινητό μας τηλέφωνο παίζει μουσική, βγάζει φωτογραφίες και μπαίνει στο ίντερνετ, τον προηγούμενο αιώνα όμως, το να περπατάς και να ακούς ταυτόχρονα τα αγαπημένα σου τραγούδια ήταν μια μικρή πολυτέλεια. Όλοι θυμόμαστε τα φορητά mp3 players, λίγο παλαιότερα κάποιοι είχαν φορητό cd player ή αλλίως discman, με τα πιο φτηνά μοντέλα να κόβουν τον ήχο αν ο χρήστης περπατούσε λίγο πιο χοροπηδηχτά, ενώ οι τυχεροί που μεγάλωσαν με τις καινοτομίες των 80’s θυμούνται το κλασσικό Walkman, που έπαιζε κασέτες -είδος προς εξαφάνιση και άγνωστο αντικείμενο για τη νέα γενιά.
Αν και τα τρανζιστοράκια, τα φορητά ραδιόφωνα τσέπης, υπήρχαν ήδη από τη δεκαετία του ’50 και οι κασέτες εφευρέθηκαν το 1963, η επανάσταση στο φορητό ήχο συνέβη σαν σήμερα, την 1η Ιουλίου του 1979, όταν η Sony κυκλοφόρησε το πρώτο στερεοφωνικό φορητό κασετόφωνο, το φημισμένο Sony Walkman.
Ο τότε πρόεδρος της εταιρίας, Μασάρου Ιμπούκα, ήταν ιδιαιτέρως μουσικόφιλος και ταξίδευε συχνά. Φρόντιζε να έχει πάντα μαζί του στις πολύωρες πτήσεις του ένα Sony TC-D5 για να ακούει όπερα, ένα μαγνητόφωνο αρκετά βαρύ για να θεωρείται φορητό, χωρίς υποδοχή για ακουστικά. Στις αρχές του 1979, ζήτησε από το συνεργάτη του, Νόριο Όγκα, να εμπνευστεί ένα εργαλείο πιο λειτουργικό και χρήσιμο. Ο Όγκα, δουλεύοντας πάνω στα πρότυπα των δημοσιογραφικών μαγνητοφώνων Sony Pressman, έφτιαξε ένα εξελιγμένο μοντέλο, που αντί να ηχογραφεί, αναπαρήγαγε κασέτες με στερεοφωνικό ήχο.
Αν και το πρώτο εκείνο κασετόφωνο απαιτούσε τεράστια ακουστικά και ειδικές μπαταρίες που διαρκούσαν λίγες μόνο ώρες, ο πρόεδρος Ιμπούκα ενθουσιάστηκε με την ποιότητα του ήχο και το μικρό του μέγεθος. Στις επιφυλάξεις των μετόχων, πως ένα προϊόν που μόνο αναπαράγει ήχο μα δεν ηχογραφεί, δε θα έχει ανταπόκριση από το καταναλωτικό κοινό, ο Ιμπούκα απάντησε υποτιμητικά: «Δεν πιστεύετε πως ένα φορητό κασετόφωνο που θα παίζει μουσική όσο περπατάτε, είναι μια λαμπρή ιδέα;»
Η έξυπνη κίνηση marketing
Μέσα σε 4 μήνες, η Sony κατάφερε να τελειοποιήσει το τελικό της προϊόν, που κόστιζε τότε 30.000 Γεν ή 150$, προωθώντας το στην αγορά λίγο πριν ξεκινήσουν οι διακοπές των Γιαπωνέζων μαθητών-ένα target group κρίσιμο για την επιτυχία της καινοτομίας αυτής. Με αρχική παραγωγή 30.000 τεμαχίων και πωλήσεις μόνο των 3.000 εξ αυτών τον πρώτο μήνα, η Sony έκανε μια έξυπνη κίνηση marketing: αντιπρόσωποι της εταιρίας προσέγγιζαν τον κόσμο στους δρόμους του Τόκιο, δίνοντάς τους την ευκαιρία να δοκιμάσουν το νέο Walkman. Μέχρι το τέλος του Αυγούστου, οι πωλήσεις απογειώθηκαν και η πρώτη παραγωγή είχε εξαντληθεί.
Μέχρι και το 2010, όταν οι νέες τεχνολογίες κατέστησαν την κασέτα μουσειακό αντικείμενο και η παραγωγή του τερματίστηκε, είχαν πουληθεί 200 εκατομμύρια Walkmans.
Μετά από μια επιτυχημένη καριέρα πολλών ετών, το θρυλικό φορητό κασετόφωνο παραμένει στις καρδιές μας ως το πρώτο προϊόν που κατάφερε να μας απομονώσει ευχάριστα από τον έξω κόσμο, συνοδεύοντας με νότες τις μονότονες διαδρομές μας στην γκρίζα πραγματικότητα θαυμαστού καινούριου κόσμου.