Ένας από τους καλύτερους, αν όχι ο καλύτερος παίκτης στην ιστορία του μπάσκετ… Το Νο 1 εμπορικό σήμα στην ιστορία του αθλητισμού και μια περιουσία που ξεπερνά τα 2,2 δισ. δολάρια! O Μάικλ Τζόρνταν… όλα σε έναν, γεννήθηκε σαν σήμερα στις 17 Φεβρουαρίου 1963.
Αθλητικά ρούχα και παπούτσια αλλά και κoυρτίνες ντους, χαρτοπετσέτες, τραπεζομάντιλα, κιτ πρώτων βοηθειών, ξύστρες, γόμες, κουμπιά, μπρελόκ, μαγνήτες, χαρτομάντηλα, ημερολόγια, φάκελοι, φακοί, χαρταετοί, οδοντόβουρτσες, καλάθια απορριμμάτων, video games, τσίχλες, μπισκότα, επίδεσμοι και παπλώματα: Λίγα από τα περιεχόμενα της λίστας με τα προϊόντα που κυκλοφόρησαν με την υπογραφή του…
Κανένας αθλητής στην ιστορία δεν «διαφήμισε» τόσο καλά τις φίρμες… Και γι αυτό τα συμβόλαια αμύθητης αξίας διαδέχονταν το ένα το άλλο: Coca-Cola, Nike, Gatorade, Wheaties, ΜcDonald’s… Το μυστικό του; Μάλλον το παρουσιαστικό του. Ο Michael Jordan ήταν ένα «τοτέμ της μαύρης αρρενωπότητας» όπως είχε αναφέρει το The New Yorker.
Ταλέντο στο καλάθι, ταλέντο και στις πωλήσεις
Το 1988, ο Michael Jordan δεν είχε γίνει ακόμα “πολιτιστικό φαινόμενο”. Η τηλεόραση έπαιζε διαφημίσεις των Air Jordan σε σκηνοθεσία Spike Lee.
Σε μία από αυτές, ο Αμερικανός σκηνοθέτης (υποδυόμενος τον χαρακτήρα Μars Blackmon από την cult classic ταινία του She’s Gotta Have It) μιλάει ενώ κρέμεται από το στεφάνι της μπασκέτας. Λίγα frame αργότερα, η κάμερα απομακρύνεται για να αποκαλύψει ότι ο ύψους 1,68 μ. “Mars” στέκεται πάνω στους ώμους του Michael Jordan.
Ο Spike Lee μπορεί να είναι φανατικός οπαδός των New York Knicks, αλλά η λατρεία για τον Jordan είναι πέρα από ομάδες. Και τα θρυλικά διαφημιστικά που γέννησε η συνεργασία τους εκτόξευσαν το άστρο του Jordan στο σύμπαν!
Τα θρυλικά Air Jordan
Με μια χαρακτηριστική, βαθιά φωνή και μια έμφυτη ευγένεια, ο σούτινγκ γκαρντ των Chicago Bulls ήταν και ένα αυθεντικό style icon του ΝΒΑ που φορούσε τα άσπρα, μαύρα και κόκκινα Air Jordan του παραβαίνοντας τους κανόνες και αναγκάζοντας τη Nike να πληρώνει 5.000 δολάρια πρόστιμο για κάθε αγώνα.
Eνας «μαύρος Ιησούς», κατά τον LeBron James, με χρυσό σκουλαρίκι στο αυτί, που άκουγε Toni Braxton και Anita Baker, αντί για Ice Cube και Wu-Tang Clan. Hρεμος και χαμηλών τόνων, να δίνει πάντα την αίσθηση ότι τα έχει καλά με τον εαυτό του. Ύστερα ήταν και η ιστορία του. Η ασφαλής παιδική ηλικία σε μια οικογένεια της εργατικής τάξης στη Βόρεια Καρολίνα, η πρώτη απογοήτευση στο γυμνάσιο όταν έμεινε εκτός δωδεκάδας λόγω του ύψους του, η πρώτη γεύση του μεγαλείου στους Tar Heels, το ντεμπούτο του στους Chicago Bulls και η μεταμορφωτική επίδρασή του στην ομάδα.
Η δολοφονία του πατέρα του το 1993 και η επακόλουθη απόφασή του να εγκαταλείψει το μπάσκετ για το μπέιζμπολ και τέλος η επιστροφή του στους Chicago Bulls το 1995 που έφερε ασυγκράτητη χαρά. Και φυσικά, τα επιτεύγματα: έξι πρωταθλήματα με τους Chicago Bulls, πέντε Μ.V.P., μέλος της Dream Team, πρώτος σκόρερ και καλύτερος αμυντικός ταυτόχρονα.
Iσως όλα να ήταν θέμα timing: Ο πρωτοπόρος και οραματιστής David Stern, o άνθρωπος που έκανε το ΝΒΑ παγκόσμιο, είχε αναλύσει το φαινόμενο Jordan με τον καλύτερο τρόπο: «Είχες μια επανάσταση στο marketing και μία επανάσταση στην τηλεόραση, σε μια εποχή που το πρωτάθλημά μας ολοένα και ανέβαινε. Σε αυτές τις συνθήκες εμφανίστηκε ξαφνικά και ο Jordan: ένας πολύ όμορφος, φιλικός, εξαιρετικά αξιοπρεπής άνθρωπος που θα ήθελες να τον είχες φίλο. Απλά, ταυτόχρονα τύχαινε να είναι και ο πιο σκληρά ανταγωνιστικός αθλητής και ο καλύτερος μπασκετμπολίστας όλων των εποχών».
Oταν είσαι διάσημος πρέπει να έχεις δύο χαρακτηριστικά για να σε εμπιστευτούν τα brands να τα εκπροσωπήσεις: να είσαι ελκυστικός και να φαίνεσαι αξιόπιστος. Στην περίπτωση του Jordan ο ατζέντης του, David Falk, ο οποίος τον περιέγραφε ως «έναν προσγειωμένο τύπο που αψηφά τη βαρύτητα στο γήπεδο», εκτίμησε κάτι ακόμα – το πόσο «υπέροχα Αμερικανός» ήταν. Ο Falk ήθελε να χρησιμοποιήσει τις εταιρίες για να δώσει αξία στον Jordan και όχι το ανάποδο.
Ο ΜJ είχε μεγαλώσει σε μια δεμένη οικογένεια όπου κυριαρχούσε ο σεβασμός και η πειθαρχία, και μετά την τεράστια επιτυχία του στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λος Aντζελες το 1984, o Falk ένιωσε «ότι αντιπροσώπευε κάτι εξίσου αμερικάνικο όσο η μηλόπιτα». Eτσι, το σχέδιο ήταν να εμπλακεί με εξ ολοκλήρου αμερικανικές εταιρείες, όπως η McDonald’s και η Chevrolet. Στην αρχή υπήρχε σκεπτικισμός. Οι εταιρίες δεν ήταν σίγουρες ότι ένας μαύρος αθλητής ομαδικού σπορ θα μπορούσε να ενισχύσει τα προϊόντα τους. Οι πρώτες συμφωνίες με τα McDonald’s αφορούσαν λίγα χρήματα και τοπικές αγορές στο Σικάγο και τη Βόρεια Καρολίνα.
Yστερα ήρθαν τα Air Jordan και το συμβόλαιο με τη Νike. Οι αρχικές προσδοκίες της εταιρείας ήταν οι πωλήσεις να φτάσουν τα 3 εκ. δολάρια τα τέσσερα πρώτα χρόνια∙ τελικά τα έσοδα της πρώτης χρονιάς της κυκλοφορίας τους άγγιξαν τα 126 εκ. δολάρια. Aκολούθησαν οι δύο κολοσσοί της αμερικανικής κουλτούρας της κατανάλωσης, η Coca-Cola και το ΜcDonald’s. Το Gatorade, το ενεργειακό ποτό των επίδοξων αθλητών, σε παρότρυνε να “…be like Mike”!
Ο πλουσιότερος βετεράνος αθλητής με 2,2 δισ. δολάρια
Eχουν περάσει πολλά χρόνια από το πρώτο συμβόλαιο με την Chevrolet, το 1984. Ο μισθός του κατά τη διάρκεια της καριέρας του ανήλθε συνολικά στα 90 εκατομμύρια δολάρια, αλλά έχει κερδίσει 1,8 δισεκατομμύρια δολάρια (προ φόρων) από εταιρικούς συνεργάτες όπως η Nike, η Hanes και η Gatorade. Ιδιοκτήτης των Charlotte Hornets, στα τέλη του 2019 πούλησε ένα μερίδιο της ομάδας έναντι 1,5 δισ. δολαρίων, ενώ το 2020 έγινε συνιδιοκτήτης ομάδας στο πρωτάθλημα αγώνων αυτοκινήτου NASCAR. Σήμερα, o Michael Jordan παραμένει σύμφωνα με το Forbes ο «πλουσιότερος βετεράνος αθλητής», με καθαρή αξία 2,2 δισ. δολαρίων.