18.5 C
Athens
Saturday, November 23, 2024
More

    Αρνητικό το οκτάμηνο του έτους για τις πωλήσεις ηλεκτρικών ειδών

    Η ελληνική αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών παραμένει σε αρνητική πορεία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK για το οκτάμηνο του 2024 (Ιανουάριος – Αύγουστος), η αξία των πωλήσεων του κλάδου μειώθηκε κατά 6,4% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Ο συνολικός τζίρος ανήλθε στα 1,9 δισεκατομμύρια ευρώ, περιλαμβάνοντας και την αύξηση των τιμών λόγω πληθωρισμού.

    Η πτώση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης, οι συνεχιζόμενες πληθωριστικές πιέσεις και η οικονομική δυσκολία των νοικοκυριών δημιουργούν ένα απαισιόδοξο κλίμα για τον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Παρόλο που τα στελέχη του κλάδου αναφέρουν ότι οι τιμές των προϊόντων έχουν πτωτική τάση, δεν υπάρχουν μεγάλες προσδοκίες για ανάκαμψη.

    Ωστόσο, το πρόγραμμα «Αλλάζω Συσκευή για τις επιχειρήσεις» από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναμένεται να δώσει ώθηση, καθώς διευκολύνει τους ελεύθερους επαγγελματίες και τις ατομικές επιχειρήσεις να αντικαταστήσουν τον εξοπλισμό τους με ενεργειακά αποδοτικά προϊόντα, όπως κλιματιστικά, ψυγεία, φούρνους και αντλίες θερμότητας. Παρά τα οφέλη, υπάρχει δισταγμός για την απορρόφηση του προγράμματος, λόγω του ότι πολλά επαγγελματικά ακίνητα δεν είναι ιδιόκτητα.

    Το ενδιαφέρον στρέφεται πλέον στη φετινή Black Friday, με τις επιχειρήσεις να προετοιμάζονται για να αντισταθμίσουν τη μείωση των πωλήσεων το 2024 σε σχέση με το 2023, ειδικά στις κατηγορίες ψυγείων και κλιματιστικών. Οι ανταγωνισμοί για μερίδια αγοράς εντείνονται τόσο στη λιανική όσο και στους κατασκευαστές.

    Παράλληλα, παρατηρείται αύξηση στις τάσεις συγκέντρωσης στον κλάδο, όπως έδειξε η εξαγορά της Μπενρουμπής από τον Όμιλο Quest. Οι αλυσίδες προσαρμόζουν τη στρατηγική τους, με την Κωτσόβολος να ακολουθεί νέα πορεία υπό τη ΔΕΗ, την Public να εστιάζει στη δυναμική των πολυκαναλικών πωλήσεων, και την Πλαίσιο να ενισχύει το τμήμα των λευκών συσκευών.

    Ενοικίαση αντί αγοράς

    Οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές σε μεγάλο μέρος της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων των Ελλήνων, καθώς και η επιθετική επέκταση των κινεζικών εταιρειών στον τομέα των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, έχουν οδηγήσει στην ανάγκη για νέα μοντέλα προσέγγισης και εξυπηρέτησης των καταναλωτών. Στο πλαίσιο αυτό, μια μεγάλη ευρωπαϊκή εταιρεία ηλεκτρικών ειδών έχει ξεκινήσει στην Ολλανδία ένα πειραματικό πρόγραμμα ενοικίασης συσκευών για οικιακούς καταναλωτές, διάρκειας πέντε ετών, προσφέροντας τη δυνατότητα αγοράς ή επιστροφής των συσκευών στο τέλος της περιόδου. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει μηνιαία οικονομική επιβάρυνση, η οποία καλύπτει και τη συντήρηση, και ορισμένες φορές προσφέρονται επιπλέον κίνητρα, όπως η ενοικίαση πλυντηρίου μαζί με το απαραίτητο απορρυπαντικό.

    Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου οι κατασκευαστές επιδιώκουν με αυτόν τον τρόπο να δημιουργήσουν μια νέα σχέση με τους πελάτες τους και ταυτόχρονα ενισχύουν τις δράσεις βιώσιμης ανάπτυξης, προωθώντας την ανακύκλωση και την πώληση επαναχρησιμοποιούμενων συσκευών. Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι αυτή η τάση αναμένεται να επεκταθεί.

    Αναφορικά με τις επιδόσεις της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στο οκτάμηνο του 2024, σύμφωνα με την GFK, τα κλιματιστικά παρουσίασαν τη μεγαλύτερη πτώση, φτάνοντας το -26,2%, παρά τον καύσωνα του καλοκαιριού. Ακολούθησαν οι λευκές ηλεκτρικές συσκευές, όπως πλυντήρια και ψυγεία, με πτώση -19,8%. Αυτές οι δύο κατηγορίες είναι κρίσιμες για την αγορά, καθώς καθορίζουν το τελικό αποτέλεσμα λόγω του υψηλού περιθωρίου κέρδους τους. Η πτώση των πωλήσεων σε αυτές τις κατηγορίες οδήγησε σε συνολική πτώση της αγοράς, ενώ τα φωτογραφικά είδη διαμορφώθηκαν στο -2,9%.

    Αντίθετα, οι μαύρες συσκευές (τηλεοράσεις, ηχοσυστήματα) παρουσίασαν αύξηση 2,3%, τα είδη τηλεπικοινωνιών 4,9%, οι μικροσυσκευές 5,5%, και οι πωλήσεις των ειδών πληροφορικής επίσης ανέβηκαν στο +1,4%.

    Από τον συνολικό τζίρο των 1,9 δισ. ευρώ στο οκτάμηνο του 2024, το 33,4% προέρχεται από τα είδη τηλεπικοινωνιών, το 19,9% από τις λευκές συσκευές, το 14,7% από τα κλιματιστικά, το 10,7% από τις μαύρες συσκευές, το 10,1% από τις μικροσυσκευές, το 0,5% από φωτογραφικά είδη και το 10,7% από είδη πληροφορικής.

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα